Nieuwe koffiemelkcup voorkomt miljoenen vlekken
Friesland foods
Nieuwe koffiemelkcup voorkomt miljoenen vlekken
Afscheurende lipjes, spetters melk en vlekken op de kleding. Meer dan de helft van de
Nederlanders heeft moeite met het openen van een cupje koffiemelk. Dit leidt niet alleen
tot vlekken, maar bij bijna 70 procent van de Nederlanders ook tot ergernis. Dat blijkt
uit een onderzoek naar verpakkingen en koffiemelkgebruik onder 1000 consumenten in
opdracht van Friesche Vlag.
De koffiemelkcup blijkt lastiger te openen dan bijvoorbeeld een tube tandpasta of
vleeswarenverpakking. Van degenen die aangeven het openmaken van een koffiemelkcup lastig
te vinden zegt 48 procent het zelfs moeilijk te vinden. Reden genoeg voor Friesche Vlag om
met een oplossing te komen. Want wat is er nou erger dan ergernis over de verpakking?
Daarom heeft Friesche Vlag een koffiemelkcup weten te ontwerpen die makkelijk opengaat,
dus niet zo spettert en beter doseert. Een kleine stap voor verpakkingen; een grote stap
voor gemak.
Nederlanders zijn grootverbruikers van koffiemelk. Van alle ondervraagden geeft 94 procent
aan wel eens koffiemelk te gebruiken, het liefst uit een koffiemelkcup. Op jaarbasis gaan
er in Nederland ongeveer 300 miljoen koffiemelkcups doorheen. De reden om een cup te
gebruiken in plaats van bijvoorbeeld een flesje verschilt tussen mannen en vrouwen. Met
name de vrouwelijke ondervraagden geven aan dat het vers blijven van een onaangebroken
koffiemelkcup en voordeel is. Mannen noemen de gedoseerde porties weer als voordeel.
De groep 65+-ers hebben meer moeite met het openen van een koffiemelkcup dan gemiddeld
Nederland (63 procent tegen 50 procent algemeen). En dat terwijl dit de groep is die het
meeste koffiemelk gebruikt: 49 procent geeft aan altijd koffiemelk te gebruiken.
Het openen van een koffiemelkcupje leidt voor 68 procent van de ondervraagden tot
ergernis. Van de mensen die de verpakking lastig te openen vinden, ergert zelfs 94
procent zich wel eens aan de verpakking. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft wel
eens koffiemelk op de kleding gemorst bij het openen van een koffiemelkcup. Verwondingen
zijn bij 6 procent van de ondervraagden wel eens voorgekomen bij het openen van een cup.
Opvallend is dat jongeren in de leeftijdscategorie 18-24 jaar zich minder ergeren bij het
openen van een koffiemelkcup (42 procent tegen 68 procent gemiddeld). Een reden hiervoor
kan zijn dat deze groep ook minder moeite heeft met het openmaken van de verpakking.
Slechts 36 procent van deze jongeren geeft aan wel eens moeite te hebben met het openen
van een koffiemelkcup tegen 50 procent gemiddeld.De nieuwe koffiemelkcup is uitgebreid
getest en op alle aspecten significant beter bevonden dan bestaande koffiemelkcups.