Federale regering Belgie
Dienst naverkoop
(2006-03-17)
Persbericht van de Ministerraad
Komaf met dure betaalllijnen bij diensten naverkoop
Wie een factuur wil betwisten, een panne melden of meer informatie
over een levering wil, is vaak aangewezen op dure telefoonlijnen, de
zogenaamde 0900 infokiosk-lijnen. Bellen naar zo'n lijn duurt even en
doet de factuur oplopen. Sommige bedrijven rekenen 0,45 of zelfs 1,15
euro per minuut. Wie betaalt voor een product of een dienst mag er
vanuit gaan dat hij in geval van vragen of problemen terechtkan op een
gewoon regionaal telefoonnummer. Daartoe voegt de minister een artikel
toe aan de Wet op de Handelspraktijken.
Steeds meer mensen vinden het ongehoord dat ze voor informatie of
problemen na aankoop van een product of dienst enkel terechtkunnen op
dure telefoonlijnen. Bovendien worden ze dan ook meestal
geconfronteerd met een kille automatische telefooncentrale waardoor
het kan duren vooraleer de consument daadwerkelijk een antwoord op
zijn vraag of probleem krijgt. Dat is niet alleen tijdrovend en
frustrerend, maar ook de telefoonrekening loopt op.
Dure telefoonlijnen voor diensten na verkoop beperken de rechten van
de consument. Wie een product of dienst kocht en daarna problemen wil
melden, een factuur betwisten of meer informatie wenst, moet
terechtkunnen op een gewoon geografische telefoonnummer. De Wet op de
Handelspraktijken blijft nogal vaag op dit domein. Vandaar dat
minister Freya Van den Bossche een nieuw artikel toevoegt aan de wet.
Enkel als er een extra dienst wordt aangeboden, kan een betalend
telefoonnummer gebruikt worden.