Vereniging VNO-NCW

Ondernemers: nog vragen over verbetering aanbestedingen

17 maart 2006 - De ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hopen dat het besluit dat het kabinet vandaag heeft genomen over het wetsontwerp Raamwet aanbesteden, snel zal leiden tot een goede en eenduidige uitwerking in AMvB's. Daar zal het van af hangen of er ook echt verbetering komt in de praktijk van het aanbesteden.

Ondernemers klagen vaak steen en been over de onzinnige selectie-eisen en de stapels papierwerk waar ze aan moeten voldoen wanneer ze zaken doen met de overheid. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken van VNO-NCW en MKB-Nederland naar de ervaringen van ondernemers met overheidsopdrachten voor bouwwerken, levering van producten en het uitvoeren van diensten. De eisen die worden gesteld, leveren een hoeveelheid papierwerk op, die niet meer in verhouding staat tot het werk zelf. VNO-NCW en MKB-NL pleiten al jaren voor het schrappen van onzinnige aanbestedingseisen. Het kabinet geeft nu aan de proportionaliteit van de selectiecriteria serieus te willen bekijken. Of het echter ook daadwerkelijk zal leiden tot een verbetering van de aanbestedingen, zal echter afhangen van de uitwerking van de wet in AMvB's.
Dit geldt ook voor het voornemen van het kabinet om overheden te verplichten om het elektronisch aanbestedingssysteem TenderNed te gebruiken bij alle aankondigingen van Europese aanbestedingen. TenderNed zal leiden tot uniformering en dus vereenvoudiging en minder lasten.

De meeste aanbestedingen, 80-90% van alle opdrachten, vallen onder de EU-drempel. Terwijl de EU-regels, ondanks het feit dat ze verschillend geĂŻnterpreteerd kunnen worden, nog redelijk overzichtelijk zijn, geldt dat niet voor opdrachten die onder deze drempel vallen. Verschillende overheidsinstanties stellen allemaal andere eisen. Het kabinet heeft hiervoor helaas nog geen concrete maatregelen voorgesteld. Het blijft bij de opmerking dat hier iets moet gaan gebeuren, terwijl bij het bedrijfsleven een enorme behoefte aan meer duidelijkheid bestaat.

De Raamwet voorziet verder in een zwaar opgetuigde integriteitstoets. Hierin gaat het kabinet verder dan de Europese richtlijnen vereisen en verder dan de ons omringende landen in de EU. Dit is een extra administratieve belasting en een concurrentienadeel voor Nederlandse bedrijven ten opzichte van de buitenlandse inschrijvers, aangezien voor hen de integriteitstoets niet wordt gekoppeld aan overtreding van Nederlandse wetgeving.

Een gemiste kans is dat er geen plan is voor een onafhankelijke toezichthouder op de aanbestedingspraktijk. Bedrijven die klachten hebben over de gang van zaken bij een aanbesteding moeten dus blijven klagen bij de overheidsinstantie zelf. Veel bedrijven doen dat echter niet, om in de toekomst geen nieuwe opdrachten mis te lopen. Bij inwerkingtreding van de nieuwe wet zullen dus al direct vraagtekens rond de handhaafbaarheid ontstaan.

In samenwerking met: MKB-Nederland

contact: communicatie@vno-ncw.nl | telefoonnummer: 070 349 01 67 | fax: 070 349 01 77