Ondernemers: nog vragen over verbetering aanbestedingen
17 maart 2006 - De ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland
hopen dat het besluit dat het kabinet vandaag heeft genomen over het
wetsontwerp Raamwet aanbesteden, snel zal leiden tot een goede en
eenduidige uitwerking in AMvB's. Daar zal het van af hangen of er ook
echt verbetering komt in de praktijk van het aanbesteden.
Ondernemers klagen vaak steen en been over de onzinnige selectie-eisen
en de stapels papierwerk waar ze aan moeten voldoen wanneer ze zaken
doen met de overheid. Dit blijkt uit verschillende onderzoeken van
VNO-NCW en MKB-Nederland naar de ervaringen van ondernemers met
overheidsopdrachten voor bouwwerken, levering van producten en het
uitvoeren van diensten. De eisen die worden gesteld, leveren een
hoeveelheid papierwerk op, die niet meer in verhouding staat tot het
werk zelf. VNO-NCW en MKB-NL pleiten al jaren voor het schrappen van
onzinnige aanbestedingseisen. Het kabinet geeft nu aan de
proportionaliteit van de selectiecriteria serieus te willen bekijken.
Of het echter ook daadwerkelijk zal leiden tot een verbetering van de
aanbestedingen, zal echter afhangen van de uitwerking van de wet in
AMvB's.
Dit geldt ook voor het voornemen van het kabinet om overheden te
verplichten om het elektronisch aanbestedingssysteem TenderNed te
gebruiken bij alle aankondigingen van Europese aanbestedingen.
TenderNed zal leiden tot uniformering en dus vereenvoudiging en minder
lasten.
De meeste aanbestedingen, 80-90% van alle opdrachten, vallen onder de
EU-drempel. Terwijl de EU-regels, ondanks het feit dat ze verschillend
geĂŻnterpreteerd kunnen worden, nog redelijk overzichtelijk zijn, geldt
dat niet voor opdrachten die onder deze drempel vallen. Verschillende
overheidsinstanties stellen allemaal andere eisen. Het kabinet heeft
hiervoor helaas nog geen concrete maatregelen voorgesteld. Het blijft
bij de opmerking dat hier iets moet gaan gebeuren, terwijl bij het
bedrijfsleven een enorme behoefte aan meer duidelijkheid bestaat.
De Raamwet voorziet verder in een zwaar opgetuigde integriteitstoets.
Hierin gaat het kabinet verder dan de Europese richtlijnen vereisen en
verder dan de ons omringende landen in de EU. Dit is een extra
administratieve belasting en een concurrentienadeel voor Nederlandse
bedrijven ten opzichte van de buitenlandse inschrijvers, aangezien
voor hen de integriteitstoets niet wordt gekoppeld aan overtreding van
Nederlandse wetgeving.
Een gemiste kans is dat er geen plan is voor een onafhankelijke
toezichthouder op de aanbestedingspraktijk. Bedrijven die klachten
hebben over de gang van zaken bij een aanbesteding moeten dus blijven
klagen bij de overheidsinstantie zelf. Veel bedrijven doen dat echter
niet, om in de toekomst geen nieuwe opdrachten mis te lopen. Bij
inwerkingtreding van de nieuwe wet zullen dus al direct vraagtekens
rond de handhaafbaarheid ontstaan.
In samenwerking met: MKB-Nederland
contact: communicatie@vno-ncw.nl | telefoonnummer: 070 349 01 67 |
fax: 070 349 01 77
Vereniging VNO-NCW