Federale regering Belgie
Stilzwijgende verlenging van contracten
(2006-03-17)
Persbericht van de Ministerraad
Kleine lettertjes die voor onaangename verrassingen zorgen
Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche wil een oplossing
bieden aan consumenten die problemen hebben met de stilzwijgende
verlenging van hun contracten. Zo denkt zij aan een plafond voor de
schadevergoeding die de consument moet betalen als hij een contract
opzegt, het beter informeren van de consument over de verlenging van
zijn contract of een kosteloze opzegperiode na de stilzwijgende
verlening. Om deze pistes concreet uit te werken besliste de
Ministerraad op voorstel van minister Van den Bossche om een werkgroep
op te richten die zich zal buigen over het probleem van de
stilzwijgende verlengingen. Dankzij de werkgroep zal er heel concreet
bekeken worden hoe problemen met de stilzwijgende verlenging in de
toekomst kunnen worden vermeden.
Vele contracten bevatten kleine lettertjes die voor onaangename
verrassingen kunnen zorgen. Zo bepalen deze lettertjes vaak dat het
contract na afloop stilzwijgend wordt verlengd, tenzij de consument
voor het einde van het contract laat weten dat hij geen verlenging
wenst. Het is met andere woorden de consument die moet opletten
wanneer hij welk contract kosteloos kan opzeggen.
Consumenten moeten heel erg alert zijn en opletten dat ze voor het
einde van hun contract opzeggen. Bovendien ligt het moment waarop moet
worden opgezegd vaak heel ver af van de datum waarop het contract
werkelijk afloopt. Dat maakt het nog eens extra moeilijk voor de
consument. En als de consument zijn contract toch opzegt, terwijl het
al stilzwijgend verlengd was, moet hij vaak een torenhoge
schadevergoeding betalen.
De werkgroep zal bestaan uit een aantal specialisten op het vlak van
verbintenissenrecht. Hij zal zich buigen over deze materie en goede
oplossingen zoeken. Zo kan er bijvoorbeeld worden gedacht aan het
invoeren van een plafond voor de schadevergoeding die je moet betalen
als je opzegt. Een andere piste is dat de consument tijdig
geïnformeerd wordt over de eventuele verlenging van zijn contract. Ook
zou er kunnen worden gedacht aan een korte opzegperiode na de
stilzwijgende verlenging waarin de consument kosteloos kan opzeggen.