Verkorte speechpunten persconferentie huurbeleid 17 maart 2006
Dames en heren,
* De modernisering van het huurbeleid gaat van start. De
ministerraad is akkoord gegaan met mijn voorstellen gericht op
meer keuzevrijheid voor de huurder.
* Hiervoor moet meer geïnvesteerd worden in nieuwbouw en
herstructurering van wijken. Daarnaast moet er een betere
verhouding komen tussen de prijs en de kwaliteit van huurwoningen
om investeringen in de huurmarkt te bevorderen. Ik wil
uiteindelijk een kwart van de huurmarkt liberaliseren.
* Tegelijkertijd zorg ik voor duidelijkheid en bescherming voor de
huurders. Daarom wordt het nieuwe systeem per 1 januari 2007
ingevoerd. Woningen kunnen pas geliberaliseerd worden als er
voldoende is bijgebouwd. Ook de zittende huurders worden na 2010
beschermd tegen al te grote huurstijgingen. Het staat allemaal
uitgelegd in een brief die ik hierover naar de Tweede Kamer heb
gestuurd.
De drie gebieden in de huurmarkt.
* Vanaf 1 januari 2007 wordt de huurmarkt op basis van de WOZ-waarde
opgedeeld in drie gebieden. U kent dat inmiddels.
* Een gereguleerd gebied waar de huren de komende jaren gematigd
stijgen.
* Een overgangsgebied dat op termijn geliberaliseerd wordt mits er
voldoende nieuwe woningen zijn gebouwd. Hier zullen de huren iets
sterker stijgen, maar zittende huurders en huurders met
huurtoeslag blijven beschermd.
* Een geliberaliseerd gebied zonder maxima wat betreft de jaarlijkse
huurverhoging en de maximale huur.
* Het belangrijkste gevolg is dat in het overgangsgebied per 1
januari 2007 een extra huurverhoging van 0,5% kan worden gevraagd.
Bescherming van huurders
* Per 1 juli aanstaande kan de huur van gereguleerde huurwoningen
met maximaal de inflatie + 1,5 % worden verhoogd.
* Ook buiten het gereguleerde gebied blijft voor zittende huurders
het percentage van de jaarlijkse huurverhoging aan een wettelijk
maximum gebonden, ook na 2010. Dat percentage ligt maximaal 1%
boven het niveau van de jaarlijkse huurverhoging in het
gereguleerde gebied. Vanaf 2010 wordt dat plafond vast.
* Voor alle zittende huurders met huurtoeslag in het overgangsgebied
en het geliberaliseerde gebied geldt de maximale jaarlijkse
huurverhoging en de maximale huur van het gereguleerde gebied. Ook
deze bescherming blijft na 2010 bestaan.
De WOZ-waarde
* Ik hecht eraan de 'werkelijke waarde' van de woning in de huur tot
uitdrukking te brengen. De WOZ-waarde geeft de marktwaarde van de
woning weer en daarom baseer ik de grenzen voor het onderscheid
tussen woningen in het gereguleerde gebied, het overgangsgebied en
het geliberaliseerde gebied op die waarde.
* De woningen met de hoogste marktwaarde worden de komende jaren
geliberaliseerd om voor dat segment een reële verhouding tussen
prijs en kwaliteit te krijgen.
* Ik verbeter per 1 januari 2007 het huidige woningwaarderingstelsel
door onder andere de locatie van de woning uit de WOZ-waarde te
hanteren. Voor duurdere woningen leidt dit tot hogere maximale
huren. Maar omdat de zittende huurders beschermd worden, leidt dit
slechts geleidelijk tot hogere feitelijke huren. Omgekeerd krijgen
goedkopere woningen een lagere maximale huur. Dat kan direct al
tot lagere feitelijke huren leiden.
Segregatie en maatwerk
* Ik heb altijd scherp gekeken naar mogelijke segregatie-effecten
van mijn huurbeleid. Dit is onder meer door het Sociaal Cultureel
Planbureau onderzocht. Het SCP voorziet geen merkbare invloed,
noch ten gunste noch ten nadele. Mijn beleid op het gebied van de
herstructurering heeft wel een aantoonbaar positief effect op het
tegengaan van segregatie in de wijken.
* Het nieuwe huurbeleid biedt mij de ruimte om van gemeenten
maatwerk te vragen bij de vaststelling van de grenzen tussen het
gereguleerde gebied, het overgangsgebied en het geliberaliseerde
gebied. Dat kan in uitzonderlijke gevallen nodig zijn voor het
behouden van een gedifferentieerde wijkopbouw.
* Ik zie in dergelijke situaties echter meer in afspraken met
verhuurders over het blijvend beschikbaar houden - ook op
wijkniveau - van voldoende woningen voor de aandachtsgroep.
* Daarnaast zal ik de Huisvestingswet aanpassen. Doel is het
regionaliseren van de woonruimteverdeling, zodat huishoudens met
lagere inkomens niet alleen in de centrumstad maar ook in de
randgemeenten terecht kunnen.
Investeringen in woningbouw
* Ik zal de maximale huur in het overgangsgebied niet afschaffen
voordat er voldoende woningen zijn bijgebouwd. Landelijk gaat het
dan om 445.000 nieuwe woningen tot 2010. Het aandeel daarin van de
woningbouw door corporaties bedraagt 111.000 nieuwe woningen.
* Er wordt pas echt op regionaal niveau geliberaliseerd als de
burgers wat te kiezen hebben. Dat is dan ook het doel van mijn
beleid inzake woningbouw en herstructurering, dat zich kort laat
samenvatten als: 'Bouwen, bouwen, bouwen.'
* Over de noodzaak van nieuwbouw, de aanpak van achterstandswijken
en het belang van de corporaties daarin is iedereen het eens. Wij
geven met het nieuwe huurbeleid ook een antwoord op de vraag: maar
hoe dan? Dat antwoord heeft de oppositie niet.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer