Ingezonden persbericht


Interpolis deelt 1,3 miljoen veiligheidshesjes uit

Tilburg, 17 maart 2006 - Interpolis verstuurt de komende weken 1,3 miljoen oranje fluorescerende veiligheidshesjes aan klanten met een Alles in één Polis. Het uitdelen van de hesjes past in het streven van de verzekeraar om een bijdrage te leveren aan het veiligheidsbewustzijn. Omdat ook voor verkeersminister Karla Peijs veiligheid een belangrijk thema is, neemt zij vanmiddag het eerste hesje in ontvangst uit handen van Interpolis-directeur Jacques Françoys.

Interpolis staat klaar als het misgaat. 'Mannetjes' regelen het papierwerk en nemen zorgen uit handen. Daarnaast hecht de verzekeraar ook veel waarde aan preventie. Jacques Françoys: "Schade herstellen is ons vak, maar we helpen mensen liever schade te voorkomen. Het uitdelen van hesjes past in die filosofie. Met het dragen van de hesjes langs de snelweg of tijdens het joggen worden ongelukken voorkomen. Goede zichtbaarheid verhoogt veiligheid en verlaagt het aantal slachtoffers in het verkeer. Door deze actie beschikt in elk geval één op de vijf automobilisten over een hesje. Een prima begin."

Niet verplicht
In een aantal landen zijn veiligheidshesjes verplicht. In Spanje, Portugal, Oostenrijk en Italië moeten bestuurders en inzittenden van een auto ze met pech dragen. Officieel geldt dat niet voor toeristen, maar politieagenten in die landen geven ook buitenlanders gerust een bon. Bezwaar maken tegen deze boetes kost veel tijd en geld. De vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Den Haag adviseert Nederlanders een goedgekeurd veiligheidshesje aan te schaffen.

Bewustzijn vergroten
Er bestaat onder Nederlanders nog veel onduidelijkheid over het gebruik van veiligheidshesjes en andere 'uitrustingseisen.' Maar weinig automobilisten weten precies in welke landen een hesje verplicht is en wanneer, zo blijkt uit een peiling van de ANWB (oktober 2005). Slechts 4% van de Nederlanders is goed op de hoogte van dit soort eisen. Interpolis wil dat bewustzijn vergroten en het gebruik van hesjes stimuleren, om te beginnen bij de eigen klanten. Daarom ontvangen zij de vestjes eerdaags thuis.