De Meerlanden kiest voor Mercedes-Benz Econic met diesel partikel filter
(3/17/2006)
In de Mercedes-Benz fabriek in Wörth is de nieuwe Econic met diesel
partikel filter (DPF) voor afvalverwerkingsbedrijf De Meerlanden van
de band gerold. Het DPF-systeem houdt tot 99,9 procent van de vaste
bestanddelen en fijnstof in de uitlaatgassen van de dieselmotoren
tegen. De Meerlanden wil zijn taak milieubewust vervullen en de
aanschaf van de jongste Econic bewijst, dat de afvalverwerker die
doelstelling serieus neemt.
Tot de kernactiviteiten van De Meerlanden behoren de inzameling,
verwerking en verwijdering van afval, zowel voor particulieren als de
zakelijke markt. De Meerlanden staat bekend als een betrouwbare
organisatie met een efficiënte bedrijfsvoering die aandacht heeft
voor het milieu en de gezondheid van zowel de medewerkers als de
bevolking in de plaatsen waar het bedrijf actief is: de gemeenten
Haarlemmermeer, Aalsmeer, Noordwijkerhout, Heemstede, Bennebroek,
Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Dit verzorgingsgebied telt ongeveer
80.000 huishoudens en er worden dagelijks zo'n 15.000 rolcontainers
met restafval en GFT opgehaald. Om zijn maatschappelijke rol zo goed
mogelijk te vervullen richt het bedrijf zich in de eerste plaats op
preventie bij het ontstaan van afval of hergebruik. Bij de verwerking
van het afval ligt het accent op een milieubewuste inzameling en dito
nabehandeling. Mercedes-Benz levert met de Econic een belangrijke
bijdrage aan deze doelstelling.
Innovatief concept Het uiterlijk van de Econic is op zich al een
bewijs van de innovatieve kracht van Mercedes-Benz. Het opvallende
concept leent zich bij uitstek voor gebruik bij afvalverwerkers en
andere openbare nutsbedrijven zoals de brandweer. Daarnaast heeft de
Econic veel troeven in handen om het werk in de distributie te
verlichten. Voorbeelden zijn het drankenvervoer en het vervoer van
brandstof op luchthavens. De Econic is standaard voorzien van een
automatische versnellingsbak! De medewerkers kunnen gemakkelijk in- en
uitstappen vanwege de lage instap van de cabine met een vouwdeur aan
de rechterzijde. Binnen is een zee aan ruimte met een stahoogte van
193 centimeter en naast de bestuurder is nog plaats voor drie
personen. Het uitzicht is opvallend goed dankzij de hoge voorruit en
de diep doorgetrokken ruiten in de twee delen van de deur aan de
rechterzijde.
Drie assen De Meerlanden heeft als chassis de versie met de voorloopas
gekozen. Het is de vijftiende drie-asser in de uitvoering met naloopas
voor de zijladers en een voorloopas voor de achterladers. Bij de
jongste aanwinst is het een achterlader van Geesink. In combinatie met
de 205 kW (279 pk) sterke zescilinder diesel is daarmee een voertuig
op de weg gezet dat veel laadvermogen combineert met wendbaarheid en
een vlotte acceleratie. Bijzonder is de toevoeging van het CRT
keramische diesel partikel filter. Dat maakt deze 2628 LL 6x2/4 VLA
tot een echt milieuvriendelijke vuilnisauto. De Meerlanden voldoet
hiermee aan de wens van de opdrachtgevers om op een zo
milieuvriendelijk mogelijke manier te werken en levert tegelijkertijd
een bijdrage aan de gezondheid van de chauffeur en de beladers die met
de voertuigen werken.
Diesel partikel filter De Mercedes-Benz Econic wordt standaard met een
Euro 3 dieselmotor of een aardgasmotor (CNG) geleverd. De Meerlanden
heeft gekozen voor een diesel met als extra een CRT keramisch
oxidatiefilter. CRT staat voor Continuously Regenerating Trap. Het is
een filter van het type 'wall flow' dat zichzelf door middel van de
oxidatiekatalysator tijdens de werkzaamheden reinigt en daarom slechts
een minimaal aantal keren vervangen behoeft te worden. Het gesloten
systeem dwingt de uitlaatgassen op hun weg naar buiten door een
poreuze keramische wand, waardoor 99,9 procent van de deeltjes kan
worden tegengehouden. Mercedes-Benz heeft bewust voor dit systeem
gekozen en niet voor het open systeem, waarin de gassen langs het
keramische materiaal worden geleid. Hierdoor kunnen uitlaatgassen
ongereinigd naar buiten stromen en dit maakt dat het open systeem
beduidend minder effectief roet en fijnstof absorbeert. Mocht het
gesloten systeem dat Mercedes-Benz heeft gekozen zichzelf onder
invloed van de bedrijfsomstandigheden niet volledig reinigen, dan
geeft een indicatie aan dat de tegendruk te hoog wordt en het filter
binnen korte tijd moet worden vervangen. Om de onderhoudskosten laag
te houden zet Mercedes-Benz voor de filters een ruilsysteem op.
Alle Econic voertuigen met diesel partikel filter Naast de nieuwe
Mercedes-Benz Econic gaat De Meerlanden ook de andere veertien
operationele Econic voertuigen voorzien van eenzelfde CRT partikel
filter. Dit wordt verzorgd door Mercedes-Benz dealer Biemond & Van
Wijk in Aalsmeer, die niet alleen verantwoordelijk is voor de levering
maar ook voor de service en het onderhoud van de Econic voertuigen.
Een belangrijke taak, want De Meerlanden is sterk afhankelijk van
duurzame mobiliteit. Dat kan niet anders in de afvalverwerking, want
het is een complexe logistieke operatie. Biemond & Van Wijk is voor De
Meerlanden de betrouwbare partner om de voertuigen zonder onverwachte
stilstand in bedrijf te houden, ook als straks alle vijftien Econics
met partikel filter onderweg zijn. Zowel De Meerlanden als Biemond &
Van Wijk zijn er trots op dat zij een dubbele bijdrage leveren aan het
milieu: afval verwijderen en daarbij zoveel mogelijk de burger en de
natuur ontzien.
BedrijfsautoRAI