BedrijfsautoRAI

De Meerlanden kiest voor Mercedes-Benz Econic met diesel partikel filter

(3/17/2006)
In de Mercedes-Benz fabriek in Wörth is de nieuwe Econic met diesel partikel filter (DPF) voor afvalverwerkingsbedrijf De Meerlanden van de band gerold. Het DPF-systeem houdt tot 99,9 procent van de vaste bestanddelen en fijnstof in de uitlaatgassen van de dieselmotoren tegen. De Meerlanden wil zijn taak milieubewust vervullen en de aanschaf van de jongste Econic bewijst, dat de afvalverwerker die doelstelling serieus neemt.
Tot de kernactiviteiten van De Meerlanden behoren de inzameling, verwerking en verwijdering van afval, zowel voor particulieren als de zakelijke markt. De Meerlanden staat bekend als een betrouwbare organisatie met een efficiënte bedrijfsvoering die aandacht heeft voor het milieu en de gezondheid van zowel de medewerkers als de bevolking in de plaatsen waar het bedrijf actief is: de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer, Noordwijkerhout, Heemstede, Bennebroek, Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Dit verzorgingsgebied telt ongeveer 80.000 huishoudens en er worden dagelijks zo'n 15.000 rolcontainers met restafval en GFT opgehaald. Om zijn maatschappelijke rol zo goed mogelijk te vervullen richt het bedrijf zich in de eerste plaats op preventie bij het ontstaan van afval of hergebruik. Bij de verwerking van het afval ligt het accent op een milieubewuste inzameling en dito nabehandeling. Mercedes-Benz levert met de Econic een belangrijke bijdrage aan deze doelstelling.

Innovatief concept Het uiterlijk van de Econic is op zich al een bewijs van de innovatieve kracht van Mercedes-Benz. Het opvallende concept leent zich bij uitstek voor gebruik bij afvalverwerkers en andere openbare nutsbedrijven zoals de brandweer. Daarnaast heeft de Econic veel troeven in handen om het werk in de distributie te verlichten. Voorbeelden zijn het drankenvervoer en het vervoer van brandstof op luchthavens. De Econic is standaard voorzien van een automatische versnellingsbak! De medewerkers kunnen gemakkelijk in- en uitstappen vanwege de lage instap van de cabine met een vouwdeur aan de rechterzijde. Binnen is een zee aan ruimte met een stahoogte van 193 centimeter en naast de bestuurder is nog plaats voor drie personen. Het uitzicht is opvallend goed dankzij de hoge voorruit en de diep doorgetrokken ruiten in de twee delen van de deur aan de rechterzijde.

Drie assen De Meerlanden heeft als chassis de versie met de voorloopas gekozen. Het is de vijftiende drie-asser in de uitvoering met naloopas voor de zijladers en een voorloopas voor de achterladers. Bij de jongste aanwinst is het een achterlader van Geesink. In combinatie met de 205 kW (279 pk) sterke zescilinder diesel is daarmee een voertuig op de weg gezet dat veel laadvermogen combineert met wendbaarheid en een vlotte acceleratie. Bijzonder is de toevoeging van het CRT keramische diesel partikel filter. Dat maakt deze 2628 LL 6x2/4 VLA tot een echt milieuvriendelijke vuilnisauto. De Meerlanden voldoet hiermee aan de wens van de opdrachtgevers om op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier te werken en levert tegelijkertijd een bijdrage aan de gezondheid van de chauffeur en de beladers die met de voertuigen werken.

Diesel partikel filter De Mercedes-Benz Econic wordt standaard met een Euro 3 dieselmotor of een aardgasmotor (CNG) geleverd. De Meerlanden heeft gekozen voor een diesel met als extra een CRT keramisch oxidatiefilter. CRT staat voor Continuously Regenerating Trap. Het is een filter van het type 'wall flow' dat zichzelf door middel van de oxidatiekatalysator tijdens de werkzaamheden reinigt en daarom slechts een minimaal aantal keren vervangen behoeft te worden. Het gesloten systeem dwingt de uitlaatgassen op hun weg naar buiten door een poreuze keramische wand, waardoor 99,9 procent van de deeltjes kan worden tegengehouden. Mercedes-Benz heeft bewust voor dit systeem gekozen en niet voor het open systeem, waarin de gassen langs het keramische materiaal worden geleid. Hierdoor kunnen uitlaatgassen ongereinigd naar buiten stromen en dit maakt dat het open systeem beduidend minder effectief roet en fijnstof absorbeert. Mocht het gesloten systeem dat Mercedes-Benz heeft gekozen zichzelf onder invloed van de bedrijfsomstandigheden niet volledig reinigen, dan geeft een indicatie aan dat de tegendruk te hoog wordt en het filter binnen korte tijd moet worden vervangen. Om de onderhoudskosten laag te houden zet Mercedes-Benz voor de filters een ruilsysteem op.

Alle Econic voertuigen met diesel partikel filter Naast de nieuwe Mercedes-Benz Econic gaat De Meerlanden ook de andere veertien operationele Econic voertuigen voorzien van eenzelfde CRT partikel filter. Dit wordt verzorgd door Mercedes-Benz dealer Biemond & Van Wijk in Aalsmeer, die niet alleen verantwoordelijk is voor de levering maar ook voor de service en het onderhoud van de Econic voertuigen. Een belangrijke taak, want De Meerlanden is sterk afhankelijk van duurzame mobiliteit. Dat kan niet anders in de afvalverwerking, want het is een complexe logistieke operatie. Biemond & Van Wijk is voor De Meerlanden de betrouwbare partner om de voertuigen zonder onverwachte stilstand in bedrijf te houden, ook als straks alle vijftien Econics met partikel filter onderweg zijn. Zowel De Meerlanden als Biemond & Van Wijk zijn er trots op dat zij een dubbele bijdrage leveren aan het milieu: afval verwijderen en daarbij zoveel mogelijk de burger en de natuur ontzien.