Opel bestseller nadert grens van één miljoen
(3/17/2006)
Twee jaar na zijn introductie in de markt wint de Opel Astra in Europa
nog steeds aan populariteit. De Astra, een bestseller die al tal van
vergelijkende tests in deze uiterst competitieve klasse op zijn naam
schreef, zag zijn verkoop in 2005 stijgen van ongeveer 400.000 tot
515.000 exemplaren. Deze stijging met ongeveer 110.000 exemplaren of
25% ten opzichte van 2004 brengt de huidige Astra-generatie weer een
stap dichter bij de magische grens van één miljoen verkochte
exemplaren.
In Europa is één op tien nieuw geregistreerde compacte auto's een
Opel en in 2005 voerde de Astra de registratiestatistieken aan in acht
landen. In februari was hij de op één na meest verkochte compacte
wagen in Duitsland en Europa. Naast de vijfdeurs sedan en de
dynamische GTC valt ook de stationwagon erg in de smaak bij de kopers.
Het ruime, veelzijdige en elegante model bevestigde gemakkelijk zijn
positie van populairste stationwagon in de compacte klasse in
Duitsland en de rest van Europa. Vanaf mei wordt de Astra-familie
uitgebreid met een vierde model, de Astra TwinTop. Deze âcoupé onder
de cabrioâsâ onderscheidt zich door zijn vier volwaardige zitplaatsen,
zijn grote bagageruimte en zijn luxueuze uitrusting. De prijzen
beginnen bij ⬠28.850.
Stijlvolle designtaal
Om het succes van de Opel Astra beter te kunnen analyseren, stelden de
marktonderzoekers van Opel een overzicht op van de voornaamste
koopmotieven. Het resultaat was niet echt verrassend: het design kwam
op de eerste plaats. De opwindende, vooruitstrevende vormgeving van de
Astra onderscheidt hem van zijn concurrenten en vormt een krachtig
statement in het compacte segment. De krachtigste interpretaties van
deze dynamische proporties zijn ongetwijfeld de GTC en de daarvan
afgeleide, uiterst sportieve OPC-versie.
Het design geeft duidelijk aan dat de wagen een sleutelrol speelt voor
Opel. âDe derde Astra-generatie heeft in grote mate bijgedragen tot de
nieuwe Opel look en zal een effect hebben op de stijl van alle
volgende modellen en modelreeksen. De elegante, atletische Astra
TwinTop, de coupé onder de cabrioâs, is eveneens onmiddellijk
herkenbaar als een lid van de Astra-familie en ook de nieuwe Opel GT,
een zuivere sportwagen, kreeg enkele Astra-trekjes mee,â aldus Alain
Visser, Executive Director European Marketing van Opel/Vauxhall.
Hoogtechnologische vernieuwer
Voorts onderscheidt de Astra zich door zijn uitgebreide en modern
motorenprogramma, bestaande uit zeven benzine- en vier dieselmotoren,
goed voor vermogens van 90 tot 240 pk en een rijdynamiek die perfect
aansluit bij het sportieve imago van de wagen. De basis daarvoor vormt
het IDS-chassis (Interactive Driving System) met McPherson vooras en
gepatenteerde torsieas achter. Het optionele adaptieve IDSPlus-chassis
met elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC)
garandeert een ongekend evenwicht tussen rijcomfort en actieve
veiligheid. Het geïntegreerde chassiscontrolesysteem, waarbij de
sturing en de sensoren van het ESPPlus, ABS en CDC voortdurend
informatie uitwisselen, zorgt voor een ogenblikkelijke en optimale
afstelling van het chassis in elke rijsituatie. Dit type van
chassiscontrole was tot voor kort voorbehouden aan luxemodellen en
exclusieve sportwagens. De Astra was ook de eerste wagen in het
compacte segment die dynamische bochtverlichting (Adaptive Forward
Lighting, AFL) aanbood.
Veiligheid, comfort, veelzijdigheid, ergonomie, betrouwbaarheid,
kwaliteit en efficiëntie zijn andere troeven van de Astra. Het is dan
ook geen verrassing dat hij door de lezers van ADAC werd uitgeroepen
tot 'Auto van het jaar 2005' en dat hij tal van vergelijkende tests in
internationale automagazines heeft gewonnen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai