Greenpeace demonstreert gifvrije cosmetica op Huishoudbeurs
Stichting greenpeace nederland
http;//www.greenpeace.nl
Steeds meer cosmetica zonder schadelijke chemicaliën
Greenpeace presenteert zaterdag op de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam de tweede
editie van haar cosmeticagids 'MOOI'. Hiermee pakt de milieuorganisatie opnieuw grote
cosmeticaconcerns aan zoals l'Oréal en Proctor & Gamble, die schadelijke
chemicaliën in hun producten gebruiken. 'MOOI' is een handige koophulp waarin meer
dan 700 gangbare cosmeticaproducten worden ingedeeld op de aanwezigheid van gifstoffen.
De eerste editie van de 'MOOI' van oktober 2005, was aanleiding voor 10.000 consumenten
om ruim 80.000 e-mails naar hun cosmeticaproducenten te sturen met het verzoek over te
stappen op gifvrije alternatieven.
Sara Lee gaf daarna volledige openheid over de samenstelling van al zijn producten en
bleek al bijna geen stoffen meer te gebruiken waar Greenpeace zich zorgen over maakt.
Verder is Rituals bezig om zijn producten gifvrij te maken en besloten Hannah en Laurus
hun stoffenbeleid te wijzigen. Daarnaast meldden veel producenten van gifvrije cosmetica
zich bij Greenpeace om in 'MOOI' te worden opgenomen. 'De opstelling van deze bedrijven
bewijst dat gifvrij cosmetica produceren heel goed mogelijk is. Dat andere bedrijven nog
gifstoffen als ftalaten en synthetische muskverbindingen gebruiken terwijl er goede
alternatieven beschikbaar zijn is onaanvaardbaar,' zegt Marietta Harjono, campagneleider
giftige stoffen van Greenpeace Nederland.
Aan de hand van informatie die Greenpeace bij producenten heeft verzameld zijn
cosmeticaproducten in 'MOOI' ingedeeld in de kleuren rood, oranje en groen. Rode
producten bevatten schadelijke stoffen, de producent is niet van plan ze te verwijderen
of heeft geweigerd informatie te geven. Oranje producten bevatten nu nog schadelijke
stoffen, maar het bedrijf is bezig het productieproces aan te passen zodat het zonder
deze stoffen kan. Groene producten bevatten helemaal geen giftige stoffen.
In het najaar wordt er in Brussel voor het laatst gestemd over REACH, de nieuwe Europese
wetgeving voor chemische stoffen. Dit geeft Nederland de kans alsnog voor het het milieu
en innovatie te kiezen. De milieuorganisatie blijft strijden voor verplichte vervanging
van schadelijke stofffen door veilige alternatieven.
Aan de bezoekers van de Huishoudbeurs wordt getoond welke cosmetica gevaarlijke
chemicaliën bevatten en welke niet. In de stand demonstreren visagistes gifvrije
producten. Bezoekers kunnen ook meedoen aan de cyberactie. Ze kunnen op een computer
bekijken welke producten die zij zelf gebruiken giftige stoffen bevatten. Vervolgens
kunnen ze producenten direct per e-mail vragen giftige stoffen uit hun producten te
halen. Aan de Nederlandse Europarlementariërs en de minister en staatssecretaris van
Economisch Zaken vragen ze vóór een strenge REACH-wetgeving te stemmen. De
cyberactivisten maken kans op een gratis 'groen' cosmeticapakket ter waarde van 200 euro.
Voor meer informatie en beeldmateriaal:
André van der Vlugt, persvoorlichting Greenpeace Nederland 06-25031015
Kim Schoppink, campagneleider giftige stoffen Greenpeace Nederland 06-21296911
Marrietta Harjono, teamleider giftige stoffen Greenpeace Nederland 06-15007411
Greenpeace is een onafhankelijke, wereldwijde milieuorganisatie die wordt vertegenwoordigd
in meer dan 40 landen. De organisatie wordt in Nederland gesteund door 580.000 donateurs.
Greenpeace voert actie tegen klimaatverandering, nucleaire energie, giftige stoffen, het
kappen van oerbossen en het verdwijnen van biodiversiteit op land en zee.