Volvoâs klassieke logo keert terug
(3/17/2006)
Volvoâs klassieke logo is bijna 80 jaar oud en maakt nu, in een
gemoderniseerde en strakke vorm een heuse comeback. Had het
âijzertekenâ lange tijd een minder prominente plek op de grille, het
symbool prijkt nu weer trots en opvallend in het midden.
Met het besluit, in augustus 1926, om autoâs te gaan produceren, blies
Svenska Kullagerfabriken (SKF) het bedrijfsonderdeel Volvo nieuw leven
in. Volvo was in 1915 als kogellagerfabrikant opgericht. De naam Volvo
was bedacht door een paar slimme leden van het managementteam van SFK.
De merknaam was niet alleen heerlijk eenvoudig, maar daarnaast vrijwel
overal ter wereld goed uit te spreken en de kans op spelfouten was
minimaal. Maar het sterkste punt was toch wel dat de naam een
symbolische band had met de activiteiten van het bedrijf. âVolvereâ is
namelijk de onbepaalde wijs van het Latijnse werkwoord voor ârollenâ.
Dit werkwoord wordt in de eerste persoon enkelvoud âvolvoâ, ofwel âik
rolâ.
IJzersterk
Toen Volvo autoâs onder die merknaam ging produceren, werd ook het
symbool voor het element ijzer als logo van stal gehaald. Een cirkel
met een pijl, die diagonaal naar rechtsboven wijst. Het âijzertekenâ
werd al op de eerste Volvo, de ÃV4 van 1927, voorzien van een
diagonale band dwars over de grille. Deze was in eerste instantie
noodzakelijk om het chromen embleem op zijn plek te houden, maar
langzaam maar zeker werd het een kenmerkend, decoratief onderdeel van
het Volvo-beeldmerk. En nog steeds vinden we de band terug op de
grille van elk model. Het symbool staat tegenwoordig in een licht
gemoderniseerde uitvoering ook op het midden van het stuur, op de
wielnaven en in al het communicatiemateriaal zoals advertenties,
brochures, briefpapier, internetsites en merchandisingartikelen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai