AutoRai

Volvoâs klassieke logo keert terug

(3/17/2006)
Volvoâs klassieke logo is bijna 80 jaar oud en maakt nu, in een gemoderniseerde en strakke vorm een heuse comeback. Had het âijzertekenâ lange tijd een minder prominente plek op de grille, het symbool prijkt nu weer trots en opvallend in het midden. Met het besluit, in augustus 1926, om autoâs te gaan produceren, blies Svenska Kullagerfabriken (SKF) het bedrijfsonderdeel Volvo nieuw leven in. Volvo was in 1915 als kogellagerfabrikant opgericht. De naam Volvo was bedacht door een paar slimme leden van het managementteam van SFK. De merknaam was niet alleen heerlijk eenvoudig, maar daarnaast vrijwel overal ter wereld goed uit te spreken en de kans op spelfouten was minimaal. Maar het sterkste punt was toch wel dat de naam een symbolische band had met de activiteiten van het bedrijf. âVolvereâ is namelijk de onbepaalde wijs van het Latijnse werkwoord voor ârollenâ. Dit werkwoord wordt in de eerste persoon enkelvoud âvolvoâ, ofwel âik rolâ.

IJzersterk

Toen Volvo autoâs onder die merknaam ging produceren, werd ook het symbool voor het element ijzer als logo van stal gehaald. Een cirkel met een pijl, die diagonaal naar rechtsboven wijst. Het âijzertekenâ werd al op de eerste Volvo, de ÃV4 van 1927, voorzien van een diagonale band dwars over de grille. Deze was in eerste instantie noodzakelijk om het chromen embleem op zijn plek te houden, maar langzaam maar zeker werd het een kenmerkend, decoratief onderdeel van het Volvo-beeldmerk. En nog steeds vinden we de band terug op de grille van elk model. Het symbool staat tegenwoordig in een licht gemoderniseerde uitvoering ook op het midden van het stuur, op de wielnaven en in al het communicatiemateriaal zoals advertenties, brochures, briefpapier, internetsites en merchandisingartikelen.

BedrijfsautoRAI.nl