Dynamische Audi Q7 vanaf morgen bij de Audi-dealer
(3/17/2006)
Met de Audi Q7 introduceert Audi een nieuwe norm in het Sports Utility
Vehicle-segment (SUV-segment). De Audi Q7 is een ingenieuze combinatie
van sportieve veelzijdigheid, geraffineerde technologie en de luxe van
een auto uit de premiumklasse.
Op de openbare weg onderscheidt de Audi Q7 zich door zijn dynamische
rijeigenschappen, terwijl zijn indrukwekkende aandrijflijn ook in het
terrein wonderen verricht. De Audi Q7 is dan ook de high performance
SUV van de uitvinders van de quattro-vierwielaandrijving. Deze nieuwe
auto staat vanaf 18 maart bij de Audi-dealers.
Het design benadrukt het karakter van de Audi Q7. De glooiende vormen
van het brede dak en de karakteristiek hoge taillelijn in combinatie
met de relatief lage zijruiten zijn een indicatie van de voor Audi
kenmerkende dynamiek. Tegelijkertijd geven de wigvormige voorzijde en
de steil aflopende D-stijlen de Audi Q7 een coupé-achtige
uitstraling. Andere elementen die deel uitmaken van de designtaal van
Audi zijn de schouderlijn en de dynamic-lijn die bepalend zijn voor
het zijaanzicht. Een elegante optie zijn de contrasterende
carrosseriekleuren zilver en platinumgrijs, beide mat. In totaal zijn
voor de nieuwe Audi Q7 elf carrosseriekleuren leverbaar.
Carrosseriedesign
De Audi Q7 heeft een lengte van 5086 millimeter en een wielbasis van
3002 millimeter. Deze afmetingen plaatsen de Audi Q7 aan de top van
het SUV-segment. Met een breedte van 1983 mm en een hoogte van 1737 mm
biedt hij de passagiers een ongeëvenaarde hoeveelheid ruimte, in een
interieur dat uitblinkt in veelzijdigheid. In totaal zijn in het
interieur van de Audi Q7 maar liefst 28 verschillende instellingen
voor de zitrijen en stoelen mogelijk.
Drie zitrijen bieden plaats aan maximaal zeven passagiers. De
zitplaatsen op de tweede rij zijn individueel in lengterichting
verstelbaar, zodat de achterpassagiers kunnen beschikken over
voldoende beenruimte, de grootste in deze klasse. Door beide zitrijen
neer te klappen ontstaat een bagageruimte van 2.035 liter, zonder dat
de stoelen verwijderd hoeven te worden. In een opstelling met vijf
zitplaatsen beschikt de Audi Q7 met 775 liter over het grootste
laadvolume in zijn segment. Als zeszitter is de Audi Q7 ook op de
tweede zitrij voorzien van twee luxueuze zitplaatsen.
Motorenreeks
Al bij de introductie van de Audi Q7 hebben kopers de keuze uit twee
krachtige motoren. De eerste betreft een nieuwe 4,2 liter V8 FSI-motor
met een vermogen van 350 pk (257 kW) en een maximumkoppel van 440 Nm,
dat beschikbaar is bij 3.500 t/min.
De tweede, de 3.0 TDI zescilinder dieselmotor, is uitgerust met de
nieuwste generatie common-rail injectiesysteem, met piëzo-injectoren.
Hiermee levert deze motor een vermogen van 233 pk (171 kW), met een
indrukwekkend koppel van 500 Nm, dat al bij 1.750 t/min. vrijkomt. De
efficiënte common-railtechniek zorgt bovendien voor verfijnde
rijeigenschappen en een uitermate gunstig brandstofverbruik.
Een 3.6 FSI-benzinemotor zal in dit najaar leverbaar zijn. Deze nieuw
ontwikkelde krachtbron genereert een motorvermogen van 280 pk (206 kW)
en een koppel van 360 Nm dat tussen 2.500 en 5.000 t/min. volledig
beschikbaar is.
Voor alle drie de motoren geldt dat deze worden gecombineerd met een
automatische tiptronic zestrapstransmissie die ook handmatig schakelen
mogelijk maakt. Vanzelfsprekend wordt de Audi Q7 standaard uitgerust
met quattro permanente vierwielaandrijving.
Net als de RS 4 en de S8 is ook de nieuwe Audi Q7 uitgerust met het
nieuwste Torsen-differentieel. Onder normale omstandigheden verdeelt
dit differentieel de kracht asymmetrisch in een verhouding 40:60
(voor/achter). Mede dankzij de bijna gelijkmatige asbelasting zorgt
deze techniek voor dynamische rijeigenschappen en een precies
stuurgedrag dat geen hinder ondervindt van de aandrijving.
Wielophanging
Het chassis van de Audi Q7 beschikt over uitgekiende
allroundkwaliteiten met de onafhankelijke wielophanging met dubbele
dwarsgeplaatste draagarmen voor en achter. De meeste componenten van
het onderstel zijn vervaardigd uit lichtgewicht aluminium. Stalen
springveren en dubbelwandige schokbrekers staan garant voor een even
sportief als comfortabel rijgedrag, zelfs off-road.
Standaard is de Audi Q7 voorzien van 235/60-banden (255/55 voor de 4.2
FSI) en lichtmetalen 18 inch velgen.
Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP is uitgebreid met een
aantal nieuwe functies. Zo is Hill Descent Assist (HDA) een functie
die vooral tijdens het rijden op een losse ondergrond zorgt voor
optimale grip en remprestaties bij het afdalen. Een andere nuttige
voorziening is de optionele aanhangerstabilisering, die met een
gerichte remingreep voorkomt dat een eventuele trailer gaat scharen.
Optioneel kan de Audi Q7 worden uitgerust met Adaptive Air Suspension.
De combinatie van luchtvering met elektronisch gestuurde schokdempers
vormt de ideale basis voor sportieve rijeigenschappen en superieur
comfort. Bovendien beperkt het standaard aanwezige
rolstabilisatiesysteem schommelingen van de carrosserie in
lengterichting tot een minimum.
Dankzij de adaptieve luchtvering is de bodemvrijheid variabel, van 165
millimeter tot maximaal 240 millimeter in Liftmodus. Ook heeft het
systeem een Offroad-modus, die resulteert in een bodemvrijheid van 205
millimeter en een gewijzigde instelling voor de schokdempers.
Praktisch is ook dat de achterzijde kan worden verlaagd om zware en
grote objecten eenvoudig te kunnen inladen.
Bediening en hulpsystemen
In de nieuwe Audi Q7 worden niet alleen hightech componenten toegepast
voor de aandrijflijn en de wielophanging â ook de bediening van de
diverse systemen is uitermate innovatief. Zo is de Audi Q7 net als de
A8 en de A6 uitgerust met het veelgeprezen Multi Media
Interface-bedieningsconcept (MMI). Dit systeem kan desgewenst in twee
stappen worden uitgebreid met diverse praktische functies.
Desgewenst kan de Audi Q7 worden uitgerust met een aantal innovatieve
hulpsystemen die Audi voor de eerste keer toepast in serieproductie.
Audi Side Assist bijvoorbeeld maakt gebruik van radartechnologie om
wisselingen van rijbaan in de gaten te houden. Ook een geavanceerde
parkeerassistent met achteruitrijcamera is als optie leverbaar. Tot
slot is de Adaptive Cruise Control van de nieuwste generatie
uitgebreid met een extra remassistent. Deze remt de Audi Q7 af of
brengt de auto volledig tot stilstand wanneer de situatie dat vereist.
Uitrusting
De aandrijflijn en de transmissie laten er geen twijfel over bestaan
dat de Audi Q7 een bijzonder en uitermate dynamisch voertuig is. De
halogeen koplampen achter heldere lenzen, de mistlampen, de dakrails
van geanodiseerd aluminium, de elektrisch inklapbare en verwarmbare
buitenspiegels met knipperende leds en het dubbele uitlaatsysteem
zorgen tezamen voor een opvallend uiterlijk. Het standaard acoustic
parking system maakt het parkeren met de Audi Q7 eenvoudiger. Extra
gemak geeft de centrale portiervergrendeling met afstandsbediening
waarmee ook de ramen van buiten de auto kunnen worden geopend, alsmede
instap- en voetenruimteverlichting. Verder is ook diefstalalarm
standaard.
Het interieur van Audiâs eerste SUV is onder meer uitgevoerd met vier
elektrisch bedienbare ramen, een licht- en regensensor en een
automatische airconditioning die links en rechts gescheiden kan worden
geregeld en die bij het koelen rekening houdt met de intensiteit van
het zonlicht. Het MMI-bedieningsconcept is uitgevoerd met monochroom
beeldscherm en een cd-speler in het dashboard.
Op de tweede zitrij kunnen de passagiers hun rugleuning individueel
verstellen en de middelste zitplaats als armsteun of als
doorlaadmogelijkheid gebruiken. De buitenste zitplaatsen zijn
uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Een rolscherm onttrekt de bagage in de laadruimte aan het zicht, en
ook is er een dubbele laadvloer. Standaard is de Audi Q7 voorzien van
een water- en vuilbestendige opbergbak onder de laadvloer.
Voor optimale passieve veiligheid zijn zes grote airbags aanwezig. De
full-size airbags voor de bestuurder en voorpassagier worden in twee
stappen geactiveerd.
De zijairbags vóór zijn geïntegreerd in de rugleuningen en het
hoofdairbagsysteem Sideguard bedekt het volledige zijoppervlak van
A-stijl tot D-stijl.
De Audi Q7 wordt als 5-persoonsuitvoering, als 5+2- en als 4+2
aangeboden en de eerste exemplaren van deze nieuwe auto zullen in het
tweede kwartaal van dit jaar worden afgeleverd. De prijzen voor de
Audi Q7 bedragen ⬠70.100,-- voor de 3.0 TDI quattro tiptronic en
⬠89.800,-- voor de 4.2 FSI quattro tiptronic. De prijs van de 3.6
FSI is nog niet bekend.
Onder de naam Pro Line en Pro Line+ presenteert Audi twee exclusieve
uitvoeringen van de Audi Q7. Het resultaat is een nog exclusievere
uitstraling en rijkere uitrusting, zoals een DVD navigatiesysteem
inclusief kaartweergave, Xenon plus verlichting, lederen bekleding en
parkeersensoren inclusief rearview camera.
De vanafprijzen van deze uitvoeringen zijn:
Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line ⬠74.700,--
Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line+ ⬠81.200,--
Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line ⬠96.400,--
Audi Q7 4.2 FSI quattro Pro Line+ ⬠102.900,--
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai