Gemeente Nijmegen

GRIFFIE

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 23 78
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 15 maart 2006 007

Onder embargo tot 15 maart 19.30 uur

Gemeenteraad moet beter inzicht krijgen in gemeentelijke financiën

De raadscommissie borging budgetrecht heeft afgelopen woensdag haar onderzoeksrapport gepresenteerd aan de gemeenteraad. Uit het rapport blijkt dat de raad, het college en de ambtelijke organisatie de komende jaren aan de slag moeten met verbeterpunten, zodat de raad op de juiste manier gebruik kan maken van haar budgetrecht.

Met het budgetrecht bepaalt de gemeenteraad aan welk beleid het gemeentelijk geld wordt uitgegeven. In zijn meest simpele betekenis houdt dit recht in dat de raad via de begroting het beleid bepaalt en daarvoor geld toewijst. Het college heeft de taak om de begroting uit te voeren en daarover aan de raad verantwoording af te leggen in de rekening (jaarstukken). De raadscommissie heeft onderzocht hoe de raad deze taak beter kan vervullen. Uit het onderzoek blijkt dat de raad de afgelopen jaren niet voldoende is gesteund door het college en de ambtelijke organisatie bij de uitvoering van haar budgetrecht. De commissie trekt daarbij ook de conclusie dat de raad zijn eigen positie niet goed genoeg kent. Er moet, kortom, een en ander veranderen.

De raadscommissie stelt voor om verschillende acties, 30 in totaal, te ondernemen. Deze acties richten zich op de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Ze variëren van 'ambtenaren zijn aanwezig bij de bespreking van een door hen opgesteld raadsvoorstel' tot 'de begroting wordt zodanig opgezet dat de raad per programma kan beoordelen hoeveel geld er beschikbaar is'. Dit zijn slechts enkele acties die de raadscommissie in haar rapport noemt. Andere aanbevelingen hebben onder andere betrekking op het actiever informeren van de raad, het kwalitatief en kwantitatief op peil brengen van de ambtelijke organisatie en aandacht voor een goede communicatie tussen raad en college. De raadscommissie adviseert om de verbeterpunten direct op te pakken, zodat bij de begroting voor 2007 al resultaat geboekt kan worden. U kunt het hele rapport nalezen op www.nijmegen.nl

Het rapport

Het rapport van de raadscommissie is geen politiek stuk. De commissie bestaat uit raadsleden uit verschillende fracties. Doel was een neutraal rapport, waarmee iedereen aan de slag kan. In de ogen van de raadscommissie is dit goed gelukt. De commissieleden hebben er dan ook vertrouwen in dat dit rapport niet in een la verdwijnt, maar dat de raad het voortouw neemt om zijn positie te herstellen, samen met het college en de ambtenaren.

Onderzoek

De raadscommissie heeft voor haar onderzoek veel gesprekken gevoerd met ambtenaren, wethouders, oud-wethouders en twee hoogleraren. Daarnaast heeft de raadscommissie dossieronderzoek gedaan en de leden hebben zich verdiept in de formele regels rondom het budgetrecht.

Aanleiding onderzoek

In de herfst van 2005 heeft de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen die uitdrukking gaf aan de grote ontevredenheid van de raad over het proces van de begroting naar de rekening en alles wat daar tussen afspeelde. De kern van deze ontevredenheid bestond uit de waarneming dat er goede besluiten genomen werden, maar dat de raad geen grip had op de uitvoering van deze besluiten. Daarom is de raadscommissie borging en budgetrecht in het leven geroepen. Deze commissie heeft onderzocht hoe de raad beter gebruik kan maken van zijn budgetrecht. De gemeenteraad bespreekt het rapport, naar verwachting, in één van zijn volgende vergaderingen .

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de voorzitter van de raadscommissie borging budgetrecht, Renate Bos, via telefoonnummer 06-51271266