Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
15 maart 2006

Marketingrapport Schoenenzaken 2006

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder schoenenzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Schoenenzaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen in de schoenenbranche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Algemeen
Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 4,6. De helft van de schoenenzaken betreft zaken met een algemeen assortiment. 8 % is gespecialiseerd in damesschoenen, 7 % in herenschoenen, 4 % in kinderschoenen, 9 % in comfortschoenen en 9 % in luxe schoenen. De ondernemingen realiseren gemiddeld 55 % van de omzet met de verkoop van damesschoenen. Herenschoenen vertegenwoordigen 23 %, kinderschoenen 17 % en overig schoeisel 3 % van de omzet van een gemiddelde schoenenzaak.

Inkoop en leveranciers
63 % van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 17 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. Men heeft gemiddeld 20 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment van schoeisel. Het afgelopen jaar heeft men 5,5 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Het assortiment (de collectie) is een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Tegenvallende verkoopcijfers van collecties en het zelf aanpassen van het verkoopassortiment ten behoeve van de profilering van de onderneming worden veel genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 8 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe collecties is een belangrijke klantentrekker. De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van schoeisel wordt gevormd door Van Bommel, Gabor en Ecco. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de kwaliteit van de producten gelet, evenals de leveringsbetrouwbaarheid (het uit voorraad leveren). De meest gebruikte bestelmedia zijn het bestellen op een inkoopbeurs en het doorgeven van bestellingen aan de vertegenwoordiger. Schoenenzaken hebben behoefte aan verbetering op het gebied van leveringen en voorraad bij de leveranciers. Het gaat hier in veel gevallen om gespreide bestellingen en leveringen, sneller, completer en vaker leveren en het aanhouden van een betere voorraad. Daarnaast zijn kleinere inkoophoeveelheden gewenst.

Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers en nieuwe producten spelen inkoopbeurzen en vakbeurzen een vooraanstaande rol. 93 % van de schoenenzaken leest vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen zijn Schoenvisie en Tred. Het afgelopen jaar heeft 65 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij ISN te Nieuwegein de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door GDS te Dusseldorf. Promotionele acties van leveranciers middels beursaanbiedingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon. 69 % van de schoenenzaken heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts 13 % over een jaar wel toegang tot internet te hebben. Internet wordt het meest gebruikt voor het raadplegen van product- en prijsinformatie. 27 % van de internetgebruikers plaatst ook bestellingen via dit medium. 4 % van de respondenten die toegang tot internet hebben geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om voorraadinformatie, bestelfaciliteiten, product- en prijsinformatie. Vakwebsites worden door 29 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsites zijn die van het Schoenencentrum, Schoenvisie en Tred.

Economisch perspectief
In het jaar 2005 heeft 63 % van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 9 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 35 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 6 % verwacht een daling en de overige 59 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 45 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 50 % een stijging. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie en een meer prijsbewuste consument. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de branche zijn een stijging van de verkoop van laarzen, schoeisel met ronde neuzen, western look en meer kleur in de collectie.

Aan het onderzoek onder schoenenzaken hebben 176 schoenenzaken deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de BIK-code 52431 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --