Delhaize Groep
Nettowinst Delhaize Groep stijgt met 23,4% tot EUR 364,9 miljoen in
2005
Resultaten 2005
* Versnelde omzetgroei met 4,2% tot EUR 18,6 miljard
* Toename bedrijfswinst met 4,0%
* Nettowinst 23,4% hoger tot EUR 364,9 miljoen
* Voorstel om nettodividend te verhogen met 7,1% tot EUR 0,90
Resultaten vierde kwartaal 2005
* Omzetgroei aan ongewijzigde wisselkoersen: +5,3%
* Toename bedrijfswinst met 26,2% aan ongewijzigde wisselkoersen
* Verhoging bedrijfsmarge tot 5,3% (4,4% in 2004)
* Stijging nettowinst met 66,7% aan ongewijzigde wisselkoersen
Volledige persmededeling in pdf fomaat
Financial statements Delhaize America (US GAAP)
Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder
In 2005 hebben we onze omzetgroei voor het derde opeenvolgende jaar
versneld, terwijl onze sterke bedrijfsmarges gehandhaafd bleven, zei
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en
Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep. In het bijzonder Food Lion
versnelde zijn omzetdynamiek tijdens de tweede jaarhelft en boekte
sterke resultaten dankzij voortdurende kostenbeheersing,
prijsleiderschap en uitmuntende uitvoering.
De bedrijfswinst nam in het vierde kwartaal toe met 26,2% aan
ongewijzigde wisselkoersen, hetgeen onze jaarresultaten ondersteunde,
vervolgde Pierre-Olivier Beckers. We plannen om in 2006 voor het
vierde opeenvolgende jaar versnelde omzetgroei te boeken, dankzij
talrijke initiatieven in onze bestaande winkels en verdere
winkelopeningen en onze hoge marges te handhaven door kostenbeheersing
en uitmuntende uitvoering.
Resultatenrekening boekjaar 2005
In 2005 steeg de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep
met 4,2% tot EUR 18,6 miljard. De organische omzetgroei bedroeg 2,1%
en de netto-omzet en andere opbrengsten namen met 4,1% toe aan
ongewijzigde wisselkoersen, het derde opeenvolgende jaar van versnelde
omzetgroei aan ongewijzigde wisselkoersen. Dit was het gevolg van:
* de stijging van de omzet in de V.S. met 4,4%, ondersteund door de
verbeterende verkoopdynamiek doorheen het jaar bij Food Lion,
sterke verkopen bij Hannaford en Sweetbay, en de impact van de
resultaten van Victory voor een volledig jaar. De vergelijkbare
omzet van de Amerikaanse activiteiten groeide met 1,1%;
* de 3,4% hogere omzet in België, rekening houdend met de positieve
impact van de overname van Cash Fresh in mei 2005.
Delhaize Groep beëindigde 2005 met een verkoopnetwerk van 2.636
winkels tegenover 2.565 winkels eind 2004. De netto-uitbreiding met 71
winkels was het gevolg van 39 netto-winkelopeningen (rekening houdend
met selectieve winkelsluitingen), de overname van 43 Cash
Fresh-winkels in België en de verkoop van 11 Delvita-winkels in
Slowakije.
De brutomarge steeg tot 25,2% van de netto-omzet en andere opbrengsten
(tegenover 24,6% in 2004), voornamelijk ten gevolge een daling van
voorraadverliezen bij Food Lion, voortdurend margebeheer en
prijsoptimalisering bij Food Lion en Hannaford, en de uitbreiding van
het assortiment in de afdelingen met hogere marges. De implementatie
van een nieuw voorraad- en margebeheersysteem ACIS liet Food Lion toe
in 2005 zijn inventarisresultaten met USD 65 miljoen te verbeteren in
vergelijking met de periode vóór ACIS.
De verkoop-, algemene en administratieve kosten namen toe tot 20,5%
van de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 20,0% in 2004)
voornamelijk door kosten in verband met de integratie van Victory in
Hannaford, de conversie van Kash n Karry-winkels naar Sweetbay in
Florida, hogere energie- en brandstofprijzen doorheen de Groep, een
stijging van de medische kosten in de V.S. en een aanzienlijke
indexeringen van de loonniveaus in België. Tijdens de tweede helft van
2005 versterkte de Groep haar controle over de operationele kosten
door strikt kostenbeheer, de afronding van de conversie van
Victory-winkels naar Hannaford en lagere afschrijvingen en huur. Dit
leidde tot een daling van de verkoop-, algemene en administratieve
kosten als percentage van de omzet in het vierde kwartaal van 2005.
Andere operationele kosten stegen van EUR 31,5 miljoen in 2004 tot EUR
44,4 miljoen in 2005. In 2005 omvatten de andere operationele kosten
waardeverminderingen van activa voornamelijk met betrekking tot Food
Lion en Delvita (EUR 11,8 miljoen), de sluiting van winkels in de V.S.
in de normale uitoefening van de activiteiten (EUR 11,7 miljoen) en
verliezen op het van de hand doen van vaste activa in de V.S. (EUR
18,7 miljoen). De verliezen op het van de hand doen van vaste activa
waren voornamelijk verbonden aan winkelsluitingen en
marktvernieuwingen bij Food Lion. In 2005 heeft Food Lion 32 winkels
gesloten in de normale uitoefening van zijn activiteiten, tegenover 10
winkels in 2004.
Delhaize Groep handhaafde haar bedrijfsmarge op 4,8% van de
netto-omzet en andere opbrengsten. De bedrijfswinst steeg met 4,0% tot
EUR 898,0 miljoen (eveneens +4,0% aan ongewijzigde wisselkoersen)
steunend op de hogere omzet en brutomarge.
De netto financiële kosten daalden met 2,5% tot EUR 300,8 miljoen.
Terwijl de financiële kosten ongeveer stabiel bleven in 2005, groeiden
de opbrengsten uit beleggingen tot EUR 26,2 miljoen als gevolg van
toegenomen liquiditeiten en hogere kortetermijnrentevoeten.
De effectieve belastingvoet verhoogde van 36,2% tot 37,4%, rekening
houdend voor beide jaren met de belasting die geboekt werd als
resultaat van de schikking die onze Griekse dochteronderneming
Alfa-Beta eind 2005 met de Griekse fiscale autoriteiten getroffen
heeft. Deze stijging is het gevolg van de ontvangst van USD 5,6
miljoen rente op een terugbetaling van belastingen in de V.S. in 2004,
een stijging van de belastingen in verband met op aandelen gebaseerde
verloning in 2005 en belastingen op de hogere dividenden betaald door
Delhaize America aan de moedervennootschap in 2005. Deze bedragen
werden deels gecompenseerd door een gunstige afwikkeling van state
audits bij onze Amerikaanse dochterondernemingen in 2005.
Het nettoresultaat van voortgezette activiteiten steeg met 5,5% tot
EUR 373,6 miljoen, hetzij EUR 3,93 per aandeel (gewoon). Het resultaat
van beëindigde activiteiten bedroeg EUR -3,8 miljoen tegenover EUR
-52,3 miljoen vorig jaar. Beëindigde activiteiten omvatten de Thaise
activiteiten (gedesinvesteerd op 1 september 2004), de Slowaakse
activiteiten (verkocht op 30 juni 2005) en bepaalde Kash n
Karry-winkels gesloten in het eerste kwartaal van 2004.
In 2005, steeg de nettowinst met 23,4% tot EUR 364,9 miljoen. De
gewone winst per aandeel bedroeg EUR 3,89 (EUR 3,19 in 2004), een
toename met 21,8%. De verwaterde winst per aandeel bedroeg EUR 3,71
(EUR 3,09 in 2004), een verhoging met 20,0%.
De Raad van Bestuur van Delhaize Groep zal op de Gewone Algemene
Vergadering van 24 mei 2006 de betaling van een brutodividend van EUR
1,20 per aandeel voorstellen. Dit is een stijging met 7,1% tegenover
vorig jaar. Na afhouding van 25% Belgische roerende voorheffing
bedraagt het voorgestelde nettodividend EUR 0,90.
Resultatenrekening vierde kwartaal 2005
In het vierde kwartaal van 2005 steeg de netto-omzet en andere
opbrengsten van Delhaize Groep met 12,1% tot EUR 5,0 miljard
ondersteund door een 9,2% sterkere U.S. dollar. De organische
omzetgroei bedroeg 3,4% en de netto-omzet en andere opbrengsten
groeide aan ongewijzigde wisselkoersen met 5,3%, ondersteund door een
sterke vergelijkbare omzetgroei met 2,5% in de V.S. en de consolidatie
van de resultaten van Victory Supermarkets, overgenomen in november
2004, en Cash Fresh, overgenomen in mei 2005.
De brutomarge verhoogde met 84 basispunten tot 25,2%, terwijl de
verkoop-, algemene en administratieve kosten met 12 basispunten
verbeterden tot 19,9% van de omzet. De brutomarge steeg dankzij de
betere voorraadresultaten bij Food Lion en Delhaize België en het
aanhoudende margebeheer en de optimalisering van de prijszetting bij
Food Lion en Hannaford. Sterke verkopen, aanhoudende kostenbeheersing
en lagere afschrijvingen en huurlasten ten gevolge van
winkelsluitingen, lease-aanpassingen en volledig afgeschreven activa
deden het effect van de kosten voor de conversies van Sweetbay, de
hogere energie- en brandstofprijzen doorheen de Groep en de negatieve
impact van drie stakingsdagen en indexeringen van de loonniveaus in
België meer dan teniet.
In het vierde kwartaal van 2005 bedroegen de andere operationele
opbrengsten van Delhaize Groep EUR 21,7 miljoen, waaronder EUR 11,8
miljoen aan waardeverminderingsverliezen voornamelijk in verband met
Food Lion en Delvita en verliezen op het van de hand doen van vaste
activa in de V.S. ten belope van EUR 7,5 miljoen.
De bedrijfsmarge steeg in het vierde kwartaal van 2005 met bijna een
volledig procentpunt tot 5,3% (4,4% in het vierde kwartaal van 2004)
ingevolge verbeteringen in de brutomarge en de bedrijfskosten. De
bedrijfswinst bedroeg EUR 262,0 miljoen, een toename met 33,9%.
De netto financiële kosten bleven nagenoeg stabiel op EUR 78,8
miljoen. De effectieve belastingvoet daalde van 38,6% tot 33,7%
ingevolge de positieve impact van de gunstige afwikkeling van state
audits bij Food Lion en Hannaford in de V.S.
In het vierde kwartaal van 2005 sloot Alfa-Beta een akkoord met de
Griekse fiscale autoriteiten over de afwikkeling van een
belastingcontrole bij Trofo en ENA voor bepaalde jaren vóór de
overname van deze twee entiteiten door Alfa-Beta begin 2001. Delhaize
Groep boekte de schikking in haar openingsbalans van 2003 als een
toename van de goodwill met EUR 10,8 miljoen en een daling van het
eigen vermogen met EUR 1,2 miljoen. Bovendien werden belastingen ten
laste genomen: EUR 1,9 miljoen in 2003, EUR 8,2 miljoen in 2004
(waarvan EUR 5,7 miljoen in het vierde kwartaal) en EUR 1,0 miljoen in
het vierde kwartaal van 2005.
In het vierde kwartaal van 2005 bedroeg de nettowinst EUR 117,0
miljoen, een stijging van 74,5% tegenover 2004. Aan ongewijzigde
wisselkoersen zou de nettowinst met 66,7% gestegen zijn.
Kasstroomoverzicht en balans boekjaar2005
In 2005 bedroeg de thesaurie voortvloeiend uit
exploitatieverrichtingen EUR 902,3 miljoen. De investeringen stegen
tot EUR 636,1 miljoen (EUR 494,1 miljoen in 2004), voornamelijk
ingevolge de conversie van de Victory-winkels, de verdere lancering
van Sweetbay, het marktvernieuwingsprogramma bij Food Lion,
winkelopeningen en een nieuw distributiecentrum voor verse producten
in België. Delhaize Groep genereerde een vrije cashflow van EUR 309,7
miljoen vóór de overname van Cash Fresh voor EUR 160,8 miljoen.
Eind 2005 had Delhaize Groep EUR 804,9 miljoen in geldmiddelen en
kasequivalenten, anticiperend op aanzienlijke schuldaflossingen in de
eerste helft van 2006. De verhouding nettoschuld tegenover eigen
vermogen daalde tot 81,4% eind 2005 tegenover 90,6% eind 2004. De
nettoschuld van Delhaize Groep bedroeg eind 2005 EUR 2,9 miljard, een
toename met EUR 334,7 miljoen tegenover EUR 2,6 miljard eind 2004
voornamelijk ten gevolge van de versterking van de U.S. dollar tussen
de twee balansdata.
In februari 2006 loste Delhaize Groep een EUR 150 miljoen
Euro-obligatie af door middel van een combinatie van beschikbare
geldmiddelen, bestaande kredietlijnen en de opbrengsten van de
uitgifte van EUR 50 miljoen in middellangetermijnobligaties in
november 2005.
Segmentrapportering
In 2005 bedroeg de bijdrage van de activiteiten in de Verenigde Staten
tot de omzet van Delhaize Groep USD 16,6 miljard (EUR 13,3 miljard),
een stijging met 4,4% tegenover 2004 ingevolge 1,1% vergelijkbare
omzetgroei, meer winkelopeningen en de consolidatie van de resultaten
van Victory, overgenomen in november 2004. De verkopen bij Food Lion
werden positief beïnvloed door investeringen in prijs-, promotie- en
marketinginitiatieven, optimalisering van de prijszetting door middel
van verschillende prijszones, twee succesvolle marktvernieuwingen en
winkelsluitingen door Winn-Dixie, een belangrijke concurrent in het
zuidoosten van de V.S. De verkopen bleven sterk bij Hannaford en
Sweetbay, en waren zwak bij Harveys, in de niet-geconverteerde Kash n
Karry-winkels en in de voormalige Victory-winkels omwille van hinder
in verband met de conversie naar het Hannaford-uithangbord.
Delhaize Groep beëindigde het jaar 2005 met 1.537 supermarkten in de
V.S. Tijdens 2005 opende of verwierf Delhaize Groep 42 nieuwe winkels
in de V.S., waaronder 11 geherlokaliseerde winkels, hetgeen leidde tot
een toename met 14 winkels, na aftrek van 17 winkelsluitingen.
Bovendien vernieuwde en vergrootte Delhaize Groep in 2005 176
supermarkten in de V.S., met inbegrip van de 19 Victory-winkels
omgevormd tot Hannaford en 14 Kash n Karry-winkels geconverteerd naar
Sweetbay. Twaalf Food Lion-winkels werden omgevormd tot Harveys.
In 2005 vernieuwde Food Lion twee van zijn markten. De
marktvernieuwing in Greensboro, North Carolina, werd gelanceerd in
juni en in oktober lanceerde Food Lion de marktvernieuwing in
Baltimore, Maryland. Klanten reageerden enthousiast op beide
vernieuwingen, wat leidde tot aanzienlijke verbeteringen in omzet en
perceptie. Daarnaast voerde Food Lion, na een jaar testen, belangrijke
verbeteringen door in zijn Bloom-winkels, vooral in de verse en
specialiteitenafdelingen en dit op basis van ruime klantenfeedback.
Bovendien werden drie testwinkels gelanceerd onder het Bottom
Dollar-uithangbord, een nieuw lage-discountconcept dat heel scherpe
prijzen combineert met een assortiment van meer dan 6.500 producten,
waaronder veel verse producten.
Tijdens de eerste 9 maanden van 2005 integreerde Hannaford de 19
overgenomen Victory-supermarkten, waarbij alle winkels werden omgezet
tot Hannaford. Tijdens de conversiewerken waren de verkopen in de
voormalige Victory-winkels zwak, maar in het vierde kwartaal
verbeterden de omzettendensen, gesteund door een brede
marketingcampagne teneinde het Hannaford-merk te versterken in
Massachusetts. 14 Kash n' Karry-winkels werden in 2005 naar Sweetbay
Supermarket omgezet. Eind 2005 waren 25 winkels open onder het
Sweetbay-uithangbord en de verkoopprestaties in deze winkels bleven
sterk.
De brutomarge van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep
verbeterde met 56 basispunten tot 27,2%, vooral ingevolge het
aanhoudend margebeheer en prijsoptimalisatie bij Food Lion en
Hannaford, lagere voorraadverliezen bij Food Lion en het ruimere
aanbod in afdelingen met hogere marges, zoals groenten en fruit,
traiteur en bakkerij. De verkoop-, algemene en administratieve kosten
stegen als een percentage van de omzet met 33 basispunten tot 21,7%
ten gevolge van de kosten voor de integratie van Victory in Hannaford
en de conversie van Kash n Karry-winkels naar Sweetbay, en hogere
medische, energie- en brandstofkosten.
In 2005 bedroeg de bedrijfsmarge van de Amerikaanse activiteiten 5,4%
(5,3% in 2004) van de netto-omzet en andere opbrengsten. De
bedrijfswinst van de Amerikaanse activiteiten groeide met 7,2% tot USD
901,1 miljoen.
Tijdens het vierde kwartaal van 2005 verhoogde de bedrijfsmarge van de
Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep met 137 basispunten tot
6,2% ingevolge een hogere brutomarge en lagere bedrijfskosten als een
percentage van de omzet. De bedrijfswinst steeg met 35,1%. De
brutomarge was hoger omwille van betere voorraadresultaten bij Food
Lion en prijsoptimalisatie bij Food Lion en Hannaford. De sterke
verkopen en kostenbeheer deden de impact van de kosten voor de
Sweetbay-conversies en de hogere medische, energie- en brandstofkosten
meer dan teniet.
In 2006 verwacht Delhaize Groep in de V.S. 54 nieuwe supermarkten te
openen, waaronder 9 Bloom- en Food Lion-winkels in de nieuwe markt van
Greenville-Spartanburg, South Carolina, 14 nieuwe Hannaford-winkels en
9 geherlokaliseerde winkels. Delhaize Groep plant de sluiting van 19
winkels in de V.S., goed voor een netto-uitbreiding met 26 winkels tot
een totaal van 1.563 eind 2006. Verder zullen 6 Food Lion-winkels
omgevormd worden tot Harveys. In totaal wordt in de V.S. een toename
van de nettoverkoopoppervlakte met 2,3% verwacht (1,6% in 2005).
Ongeveer 158 winkels in de V.S. zullen vernieuwd of uitgebreid worden
in 2006. In de tweede helft van 2006 zal een marktvernieuwing in de
regio Washington, DC worden afgerond. In deze markt zal Food Lion,
naast zijn Food-Lion-uithangbord, ook zijn twee nieuwe uithangborden
Bloom en Bottom Dollar gebruiken. In 2006 zullen alle Kash n
Karry-winkels in de markten van Tampa/St. Petersburg heropend worden
als Sweetbay Supermarket en 2 nieuwe winkels zullen geopend worden,
goed voor een toename van het aantal supermarkten onder het
Sweetbay-uithangbord met 48.
Delhaize België boekte in 2005 een netto-omzet en andere opbrengsten
van EUR 4,0 miljard, een stijging met 3,4% tegenover 2004 ten gevolge
van de overname van Cash Fresh, een keten van 43 winkels in het
noordoosten van België, in mei 2005. De vergelijkbare omzet daalde met
-1,1% door het zwakke economische klimaat, talrijke concurrentiële
winkelopeningen en een aanpassing in Delhaizes non-food assortiment.
In 2005 verminderde het marktaandeel van Delhaize België van 25,7% tot
25,5% (bron: AC Nielsen).
In 2005 breidde Delhaize België zijn netwerk uit met 61 winkels,
waaronder 43 Cash Fresh-winkels overgenomen in mei 2005, tot een
totaal van 808 op het einde van het jaar. Hiervan liggen 29 winkels in
het Groothertogdom Luxemburg en twee in Duitsland. Daarnaast werden in
2005 15 Belgische supermarkten vernieuwd.
In 2005 daalde de bedrijfsmarge van Delhaize België tot 4,6% van de
netto-omzet en andere opbrengsten. De brutomarge steeg met 57
basispunten tot 20,0% ingevolge een gunstigere omzetsamenstelling en
betere aankoopvoorwaarden, terwijl de verkoop-, algemene en
administratieve kosten (zonder andere bedrijfskosten) als percentage
van de omzet toenamen met 113 basispunten tot 16,1%, vooral ten
gevolge van de zwakker dan geplande omzet, indexeringen van de
loonniveaus en hogere energiekosten. De bedrijfswinst verminderde met
5,4% tot EUR 182,7 miljoen.
Tijdens het vierde kwartaal van 2005 daalde de bedrijfsmarge van
Delhaize België tot 4,0%, voornamelijk door de zwakker dan geplande
omzet, het negatieve effect van drie stakingsdagen en hogere
bedrijfskosten die het gevolg waren van de wettelijke loonsverhogingen
en de gestegen energieprijzen. Bijgevolg zakte de bedrijfswinst met
9,0% tot EUR 43,4 miljoen.
In 2006 zullen 38 winkels, waaronder 3 geïntegreerde supermarkten, aan
het verkoopnetwerk van Delhaize België worden toegevoegd, tot een
totaal van 846 eind 2006. Delhaize België plant de vernieuwing van 8
winkels in 2006. Daarnaast zal Delhaize België starten met de
conversie van Cash Fresh-winkels naar uithangborden van Delhaize en
zal het de uitbreiding van zijn distributiecentra verderzetten.
In 2005 groeide de netto-omzet en andere opbrengsten in Griekenland
met 4,0% tot EUR 908,0 miljoen. De omzetgroei versnelde doorheen het
jaar ten gevolge van de positieve impact van prijsverlagingen en een
hoger aantal winkelopeningen. De bedrijfswinst in Griekenland steeg
met 5,1% tot EUR 24,2 miljoen of 2,7% van de netto-omzet en andere
opbrengsten.
In 2005 verhoogde Delhaize Groep haar aantal winkels in Griekenland
met 6 tot een totaal van 135. In 2006 wordt een uitbreiding van het
netwerk van Alfa-Beta verwacht met 19 verkooppunten, waaronder 9
geïntegreerde winkels. Dit zal het totaal op 154 brengen.
In het vierde kwartaal van 2005 benutte Delhaize Groep opportuniteiten
voor de aankoop van 1,1 miljoen aandelen van Alfa-Beta. Zo verhoogde
haar totale participatie in haar Griekse filiaal met 8,7 procentpunten
van 51,9% tot 60,6%.
In 2005 droegen de Opkomende Markten (Tsjechische Republiek, Roemenië
en Indonesië) EUR 400,1 miljoen bij tot de netto-omzet en andere
opbrengsten van Delhaize Groep, een stijging met 5,7% tegenover het
voorgaande jaar dankzij de sterke omzetdynamiek in Indonesië en
Roemenië. De bijdrage van de Opkomende Markten tot de bedrijfswinst
van de Groep was in 2005 licht negatief (EUR -0,9 miljoen) ingevolge
zwakke resultaten in de Tsjechische activiteiten, inclusief een
waardeverminderingsverlies van EUR 5,1 miljoen op winkelactiva bij
Delvita.
Het verkoopnetwerk van Delhaize Groep in haar Opkomende Markten telde
eind 2005 156 winkels, een daling tegenover 166 winkels eind 2004
ingevolge de desinvesteringen van de Slowaakse activiteiten in 2005.
Van de 156 winkels waren er 94 in de Tsjechische Republiek, 16 in
Roemenië en 46 in Indonesië. In 2006 verwacht Delhaize Groep een
toename van haar verkoopnetwerk in de Opkomende Markten met 13 winkels
tot een totaal van 169.
Financiële vooruitzichten 2006
Voor 2006 verwacht Delhaize Groep de volgende financiële resultaten
aan ongewijzigde wisselkoersen (1 EUR = 1,2441 USD):
* In 2006 wordt een uitbreiding van het verkoopnetwerk van Delhaize
Groep verwacht met ongeveer 96 winkels tot een totaal van 2.732.
* De netto-omzet en andere opbrengsten wordt in 2006 verwacht te
stijgen met 4% tot 5%.
* De vergelijkbare omzetgroei in de Amerikaanse activiteiten van de
Groep wordt verwacht tussen 1,5% en 2% te bedragen.
* De bedrijfswinst wordt in 2006 verwacht te groeien met 4% tot 6%.
* De verwachtingen voor de groei van de nettowinst liggen tussen 8%
en 12%.
Voor 2006 plant Delhaize Groep investeringen (zonder financiële
leases) van ongeveer EUR 770 miljoen aan ongewijzigde wisselkoersen,
waaronder ongeveer USD 700 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten
van de Groep.
Teleconferentie en webcast
Het management van Delhaize Groep zal de resultaten van het boekjaar
2005 toelichten tijdens een teleconferentie op 15 maart 2006 om 15u00
CET. De teleconferentie is toegankelijk op de nummers + 44 (0) 20 7162
0025 (V.K.) of + 1 334 323 6201 (V.S.) of + 32 (0) 2 290 1407 (België)
met als paswoord Delhaize. De teleconferentie zal ook live uitgezonden
worden op het internet via http://www.delhaizegroep.com. Een
geïndexeerde replay van de webcast zal na de vergadering beschikbaar
zijn op http://www.delhaizegroep.com.
Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten
in 8 landen op 3 continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk van
Delhaize Groep uit 2.636 winkels. In 2005 boekte Delhaize Groep EUR
18,6 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten en een
nettoresultaat van EUR 364,9 miljoen. Eind 2005 stelde Delhaize Groep
ongeveer 135.700 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op
Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).
Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.
Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.
Financiële kalender
* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2006: 12 mei 2006
* Gewone Algemene Vergadering: 24 mei 2006
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2006: 10 augustus 2006
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2006: 9 november 2006
IFRS informatie
Deze persmededeling werd opgesteld op basis van de IFRS opname- en
waarderingsregels die door de International Accounting Standards Board
(IASB) werden bepaald en op basis van interpretaties van het Standing
Interpretations Committee (SIC) en het International Financial
Reporting Interpretations Committee (IFRIC), van kracht vanaf de
verslaggeving over 2005.
Meer informatie over de impact voor Delhaize Groep van de wijzigingen
van de verslaggevingsstandaarden van Belgische boekhoudnormen naar
IFRS werd gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005, in de documenten
Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial
information, die op de website van de Groep kunnen worden
teruggevonden. Deze documenten omvatten een voorlopige omrekening van
de kwartaalresultaten van 2004 van Belgische boekhoudnormen naar IFRS.
Intussen heeft Delhaize Groep de voorlopige omrekening aangepast om
rekening te houden met een fiscale schikking met de Griekse fiscale
authoriteiten (zie persmededeling van 28 februari 2006 op de website
van Delhaize Groep), aanpassingen aan de boekhoudkundige verwerking
van financiële leases en een herclassificatie in het vierde kwartaal
van 2004 in het kasstroomoverzicht tussen betaalde rente en
wijzigingen in bedrijfsactiva en schulden.
Verslag van de Commissaris
De Commissaris, Deloitte Bedrijfsrevisoren BV, vertegenwoordigd door
de heer Philip Maeyaert, heeft op 14 maart 2006 bevestigd dat de
geconsolideerde financiële staten van Delhaize Groep voor het boekjaar
eindigend op 31 december 2005, geen aanleiding geven tot enig
voorbehoud van zijn kant. De financiële jaarinformatie in deze
persmededeling stemt overeen met de door de Raad van Bestuur op 14
maart 2006 vastgestelde financiële staten.
Definities
* Andere bedrijfsopbrengsten: hoofdzakelijk huurinkomsten uit
vastgoedbeleggingen, winst op de verkoop van vaste activa,
opbrengsten uit recyclage en diensten aan groothandelsklanten.
* Gewogen gemiddeld aantal aandelen: aantal uitstaande aandelen in
het begin van de periode zonder eigen aandelen, aangepast voor het
aantal aandelen dat tijdens de periode vernietigd, teruggekocht of
uitgegeven werd, vermenigvuldigd met een factor voor het gewicht
in de tijd.
* Gewoon resultaat per aandeel: winst of verlies toegekend aan de
gewone aandeelhouders van de moedervennootschap, gedeeld door het
gemiddeld aantal uitstaande aandelen tijdens de periode. Het
gewone resultaat per aandeel wordt berekend op het resultaat van
voortgezette activiteiten min het deel van derden op voortgezette
activiteiten, en op het deel van de Groep in het nettoresultaat.
* Netto financiële kosten: financiële kosten min opbrengsten uit
beleggingen.
* Nettoschuld: financiële langetermijnschulden, plus financiële
kortetermijnschulden en afgeleide passiva, verminderd met
afgeleide activa, beleggingen in schuldeffecten en geldmiddelen en
kasequivalenten.
* Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit
overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen.
* Uitstaande aandelen: aantal aandelen uitgegeven door de
vennootschap, verminderd met aandelen in eigen bezit.
* Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen
herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor
kalendereffecten.
* Verwaterd resultaat per aandeel: wordt berekend door de winst of
het verlies toegekend aan gewone aandeelhouders en het gemiddeld
aantal uitstaande aandelen aan te passen voor de effecten van
verwatering met alle potentiële gewone aandelen, waaronder deze
verbonden aan converteerbare instrumenten, opties of warrants of
aandelen die werden uitgegeven onder bepaalde voorwaarden.
* Vrije cashflow: cashflow vóór financieringsverrichtingen en
financiële beleggingen.
In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde
maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize
Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor
nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden
overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize
Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt
worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven
belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door
beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u
de berekening van deze maatstaven op basis van financiële maatstaven
gedefinieerd volgens IFRS.
Voorzichtigheid omtrent voorspellingen
De verklaringen, andere dan over feiten in het verleden, die in deze
persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals
andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd
door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan, en die
gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan
Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of
kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de
Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risicos
en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen
omtrent strategische opties, toekomstige strategieën en de verwachte
voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen
herkend worden aan uitdrukkingen zoals vooruitzichten, verwachtingen,
geloven, schatten, beogen, voorspellen, begroten, voorzien, strategie,
zou kunnen, doelstelling, anticiperen, nastreven, plannen, verwachten,
vermoedelijk, zullen, zouden of andere gelijkaardige woorden of
uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit
ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten
aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse
factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot,
wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van
Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen
of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de
onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie
van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij
leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de
uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de
resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden
beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F
voor het jaar eindigend op 31 december 2004 en andere neerleggingen
door Delhaize Groep en Delhaize America bij de U.S. Securities and
Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij
referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize America nemen geen
enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te
actualiseren of om publiek welke herziening ook van de verklaringen
vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te
brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.
Contacten
Guy Elewaut:+ 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30
Persmededelingen
Aandelenkoers
0.00
DELB EUR 56.95
DEG $ 68.35
Wisselkoers
Euro