Delhaize Groep


Nettowinst Delhaize Groep stijgt met 23,4% tot EUR 364,9 miljoen in 2005

Resultaten 2005

* Versnelde omzetgroei met 4,2% tot EUR 18,6 miljard
* Toename bedrijfswinst met 4,0%

* Nettowinst 23,4% hoger tot EUR 364,9 miljoen
* Voorstel om nettodividend te verhogen met 7,1% tot EUR 0,90

Resultaten vierde kwartaal 2005

* Omzetgroei aan ongewijzigde wisselkoersen: +5,3%
* Toename bedrijfswinst met 26,2% aan ongewijzigde wisselkoersen
* Verhoging bedrijfsmarge tot 5,3% (4,4% in 2004)
* Stijging nettowinst met 66,7% aan ongewijzigde wisselkoersen

Volledige persmededeling in pdf fomaat
Financial statements Delhaize America (US GAAP)

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

In 2005 hebben we onze omzetgroei voor het derde opeenvolgende jaar versneld, terwijl onze sterke bedrijfsmarges gehandhaafd bleven, zei Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep. In het bijzonder Food Lion versnelde zijn omzetdynamiek tijdens de tweede jaarhelft en boekte sterke resultaten dankzij voortdurende kostenbeheersing, prijsleiderschap en uitmuntende uitvoering.

De bedrijfswinst nam in het vierde kwartaal toe met 26,2% aan ongewijzigde wisselkoersen, hetgeen onze jaarresultaten ondersteunde, vervolgde Pierre-Olivier Beckers. We plannen om in 2006 voor het vierde opeenvolgende jaar versnelde omzetgroei te boeken, dankzij talrijke initiatieven in onze bestaande winkels en verdere winkelopeningen en onze hoge marges te handhaven door kostenbeheersing en uitmuntende uitvoering.

Resultatenrekening boekjaar 2005

In 2005 steeg de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep met 4,2% tot EUR 18,6 miljard. De organische omzetgroei bedroeg 2,1% en de netto-omzet en andere opbrengsten namen met 4,1% toe aan ongewijzigde wisselkoersen, het derde opeenvolgende jaar van versnelde omzetgroei aan ongewijzigde wisselkoersen. Dit was het gevolg van:
* de stijging van de omzet in de V.S. met 4,4%, ondersteund door de verbeterende verkoopdynamiek doorheen het jaar bij Food Lion, sterke verkopen bij Hannaford en Sweetbay, en de impact van de resultaten van Victory voor een volledig jaar. De vergelijkbare omzet van de Amerikaanse activiteiten groeide met 1,1%;
* de 3,4% hogere omzet in België, rekening houdend met de positieve impact van de overname van Cash Fresh in mei 2005.

Delhaize Groep beëindigde 2005 met een verkoopnetwerk van 2.636 winkels tegenover 2.565 winkels eind 2004. De netto-uitbreiding met 71 winkels was het gevolg van 39 netto-winkelopeningen (rekening houdend met selectieve winkelsluitingen), de overname van 43 Cash Fresh-winkels in België en de verkoop van 11 Delvita-winkels in Slowakije.

De brutomarge steeg tot 25,2% van de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 24,6% in 2004), voornamelijk ten gevolge een daling van voorraadverliezen bij Food Lion, voortdurend margebeheer en prijsoptimalisering bij Food Lion en Hannaford, en de uitbreiding van het assortiment in de afdelingen met hogere marges. De implementatie van een nieuw voorraad- en margebeheersysteem ACIS liet Food Lion toe in 2005 zijn inventarisresultaten met USD 65 miljoen te verbeteren in vergelijking met de periode vóór ACIS.

De verkoop-, algemene en administratieve kosten namen toe tot 20,5% van de netto-omzet en andere opbrengsten (tegenover 20,0% in 2004) voornamelijk door kosten in verband met de integratie van Victory in Hannaford, de conversie van Kash n Karry-winkels naar Sweetbay in Florida, hogere energie- en brandstofprijzen doorheen de Groep, een stijging van de medische kosten in de V.S. en een aanzienlijke indexeringen van de loonniveaus in België. Tijdens de tweede helft van 2005 versterkte de Groep haar controle over de operationele kosten door strikt kostenbeheer, de afronding van de conversie van Victory-winkels naar Hannaford en lagere afschrijvingen en huur. Dit leidde tot een daling van de verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de omzet in het vierde kwartaal van 2005.

Andere operationele kosten stegen van EUR 31,5 miljoen in 2004 tot EUR 44,4 miljoen in 2005. In 2005 omvatten de andere operationele kosten waardeverminderingen van activa voornamelijk met betrekking tot Food Lion en Delvita (EUR 11,8 miljoen), de sluiting van winkels in de V.S. in de normale uitoefening van de activiteiten (EUR 11,7 miljoen) en verliezen op het van de hand doen van vaste activa in de V.S. (EUR 18,7 miljoen). De verliezen op het van de hand doen van vaste activa waren voornamelijk verbonden aan winkelsluitingen en marktvernieuwingen bij Food Lion. In 2005 heeft Food Lion 32 winkels gesloten in de normale uitoefening van zijn activiteiten, tegenover 10 winkels in 2004.

Delhaize Groep handhaafde haar bedrijfsmarge op 4,8% van de netto-omzet en andere opbrengsten. De bedrijfswinst steeg met 4,0% tot EUR 898,0 miljoen (eveneens +4,0% aan ongewijzigde wisselkoersen) steunend op de hogere omzet en brutomarge.

De netto financiële kosten daalden met 2,5% tot EUR 300,8 miljoen. Terwijl de financiële kosten ongeveer stabiel bleven in 2005, groeiden de opbrengsten uit beleggingen tot EUR 26,2 miljoen als gevolg van toegenomen liquiditeiten en hogere kortetermijnrentevoeten.

De effectieve belastingvoet verhoogde van 36,2% tot 37,4%, rekening houdend voor beide jaren met de belasting die geboekt werd als resultaat van de schikking die onze Griekse dochteronderneming Alfa-Beta eind 2005 met de Griekse fiscale autoriteiten getroffen heeft. Deze stijging is het gevolg van de ontvangst van USD 5,6 miljoen rente op een terugbetaling van belastingen in de V.S. in 2004, een stijging van de belastingen in verband met op aandelen gebaseerde verloning in 2005 en belastingen op de hogere dividenden betaald door Delhaize America aan de moedervennootschap in 2005. Deze bedragen werden deels gecompenseerd door een gunstige afwikkeling van state audits bij onze Amerikaanse dochterondernemingen in 2005.

Het nettoresultaat van voortgezette activiteiten steeg met 5,5% tot EUR 373,6 miljoen, hetzij EUR 3,93 per aandeel (gewoon). Het resultaat van beëindigde activiteiten bedroeg EUR -3,8 miljoen tegenover EUR
-52,3 miljoen vorig jaar. Beëindigde activiteiten omvatten de Thaise activiteiten (gedesinvesteerd op 1 september 2004), de Slowaakse activiteiten (verkocht op 30 juni 2005) en bepaalde Kash n Karry-winkels gesloten in het eerste kwartaal van 2004.

In 2005, steeg de nettowinst met 23,4% tot EUR 364,9 miljoen. De gewone winst per aandeel bedroeg EUR 3,89 (EUR 3,19 in 2004), een toename met 21,8%. De verwaterde winst per aandeel bedroeg EUR 3,71 (EUR 3,09 in 2004), een verhoging met 20,0%.

De Raad van Bestuur van Delhaize Groep zal op de Gewone Algemene Vergadering van 24 mei 2006 de betaling van een brutodividend van EUR
1,20 per aandeel voorstellen. Dit is een stijging met 7,1% tegenover vorig jaar. Na afhouding van 25% Belgische roerende voorheffing bedraagt het voorgestelde nettodividend EUR 0,90.

Resultatenrekening vierde kwartaal 2005

In het vierde kwartaal van 2005 steeg de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep met 12,1% tot EUR 5,0 miljard ondersteund door een 9,2% sterkere U.S. dollar. De organische omzetgroei bedroeg 3,4% en de netto-omzet en andere opbrengsten groeide aan ongewijzigde wisselkoersen met 5,3%, ondersteund door een sterke vergelijkbare omzetgroei met 2,5% in de V.S. en de consolidatie van de resultaten van Victory Supermarkets, overgenomen in november 2004, en Cash Fresh, overgenomen in mei 2005.

De brutomarge verhoogde met 84 basispunten tot 25,2%, terwijl de verkoop-, algemene en administratieve kosten met 12 basispunten verbeterden tot 19,9% van de omzet. De brutomarge steeg dankzij de betere voorraadresultaten bij Food Lion en Delhaize België en het aanhoudende margebeheer en de optimalisering van de prijszetting bij Food Lion en Hannaford. Sterke verkopen, aanhoudende kostenbeheersing en lagere afschrijvingen en huurlasten ten gevolge van winkelsluitingen, lease-aanpassingen en volledig afgeschreven activa deden het effect van de kosten voor de conversies van Sweetbay, de hogere energie- en brandstofprijzen doorheen de Groep en de negatieve impact van drie stakingsdagen en indexeringen van de loonniveaus in België meer dan teniet.

In het vierde kwartaal van 2005 bedroegen de andere operationele opbrengsten van Delhaize Groep EUR 21,7 miljoen, waaronder EUR 11,8 miljoen aan waardeverminderingsverliezen voornamelijk in verband met Food Lion en Delvita en verliezen op het van de hand doen van vaste activa in de V.S. ten belope van EUR 7,5 miljoen.

De bedrijfsmarge steeg in het vierde kwartaal van 2005 met bijna een volledig procentpunt tot 5,3% (4,4% in het vierde kwartaal van 2004) ingevolge verbeteringen in de brutomarge en de bedrijfskosten. De bedrijfswinst bedroeg EUR 262,0 miljoen, een toename met 33,9%.

De netto financiële kosten bleven nagenoeg stabiel op EUR 78,8 miljoen. De effectieve belastingvoet daalde van 38,6% tot 33,7% ingevolge de positieve impact van de gunstige afwikkeling van state audits bij Food Lion en Hannaford in de V.S.

In het vierde kwartaal van 2005 sloot Alfa-Beta een akkoord met de Griekse fiscale autoriteiten over de afwikkeling van een belastingcontrole bij Trofo en ENA voor bepaalde jaren vóór de overname van deze twee entiteiten door Alfa-Beta begin 2001. Delhaize Groep boekte de schikking in haar openingsbalans van 2003 als een toename van de goodwill met EUR 10,8 miljoen en een daling van het eigen vermogen met EUR 1,2 miljoen. Bovendien werden belastingen ten laste genomen: EUR 1,9 miljoen in 2003, EUR 8,2 miljoen in 2004 (waarvan EUR 5,7 miljoen in het vierde kwartaal) en EUR 1,0 miljoen in het vierde kwartaal van 2005.

In het vierde kwartaal van 2005 bedroeg de nettowinst EUR 117,0 miljoen, een stijging van 74,5% tegenover 2004. Aan ongewijzigde wisselkoersen zou de nettowinst met 66,7% gestegen zijn.

Kasstroomoverzicht en balans boekjaar2005

In 2005 bedroeg de thesaurie voortvloeiend uit
exploitatieverrichtingen EUR 902,3 miljoen. De investeringen stegen tot EUR 636,1 miljoen (EUR 494,1 miljoen in 2004), voornamelijk ingevolge de conversie van de Victory-winkels, de verdere lancering van Sweetbay, het marktvernieuwingsprogramma bij Food Lion, winkelopeningen en een nieuw distributiecentrum voor verse producten in België. Delhaize Groep genereerde een vrije cashflow van EUR 309,7 miljoen vóór de overname van Cash Fresh voor EUR 160,8 miljoen.

Eind 2005 had Delhaize Groep EUR 804,9 miljoen in geldmiddelen en kasequivalenten, anticiperend op aanzienlijke schuldaflossingen in de eerste helft van 2006. De verhouding nettoschuld tegenover eigen vermogen daalde tot 81,4% eind 2005 tegenover 90,6% eind 2004. De nettoschuld van Delhaize Groep bedroeg eind 2005 EUR 2,9 miljard, een toename met EUR 334,7 miljoen tegenover EUR 2,6 miljard eind 2004 voornamelijk ten gevolge van de versterking van de U.S. dollar tussen de twee balansdata.

In februari 2006 loste Delhaize Groep een EUR 150 miljoen Euro-obligatie af door middel van een combinatie van beschikbare geldmiddelen, bestaande kredietlijnen en de opbrengsten van de uitgifte van EUR 50 miljoen in middellangetermijnobligaties in november 2005.

Segmentrapportering

In 2005 bedroeg de bijdrage van de activiteiten in de Verenigde Staten tot de omzet van Delhaize Groep USD 16,6 miljard (EUR 13,3 miljard), een stijging met 4,4% tegenover 2004 ingevolge 1,1% vergelijkbare omzetgroei, meer winkelopeningen en de consolidatie van de resultaten van Victory, overgenomen in november 2004. De verkopen bij Food Lion werden positief beïnvloed door investeringen in prijs-, promotie- en marketinginitiatieven, optimalisering van de prijszetting door middel van verschillende prijszones, twee succesvolle marktvernieuwingen en winkelsluitingen door Winn-Dixie, een belangrijke concurrent in het zuidoosten van de V.S. De verkopen bleven sterk bij Hannaford en Sweetbay, en waren zwak bij Harveys, in de niet-geconverteerde Kash n Karry-winkels en in de voormalige Victory-winkels omwille van hinder in verband met de conversie naar het Hannaford-uithangbord.

Delhaize Groep beëindigde het jaar 2005 met 1.537 supermarkten in de V.S. Tijdens 2005 opende of verwierf Delhaize Groep 42 nieuwe winkels in de V.S., waaronder 11 geherlokaliseerde winkels, hetgeen leidde tot een toename met 14 winkels, na aftrek van 17 winkelsluitingen. Bovendien vernieuwde en vergrootte Delhaize Groep in 2005 176 supermarkten in de V.S., met inbegrip van de 19 Victory-winkels omgevormd tot Hannaford en 14 Kash n Karry-winkels geconverteerd naar Sweetbay. Twaalf Food Lion-winkels werden omgevormd tot Harveys.

In 2005 vernieuwde Food Lion twee van zijn markten. De marktvernieuwing in Greensboro, North Carolina, werd gelanceerd in juni en in oktober lanceerde Food Lion de marktvernieuwing in Baltimore, Maryland. Klanten reageerden enthousiast op beide vernieuwingen, wat leidde tot aanzienlijke verbeteringen in omzet en perceptie. Daarnaast voerde Food Lion, na een jaar testen, belangrijke verbeteringen door in zijn Bloom-winkels, vooral in de verse en specialiteitenafdelingen en dit op basis van ruime klantenfeedback. Bovendien werden drie testwinkels gelanceerd onder het Bottom Dollar-uithangbord, een nieuw lage-discountconcept dat heel scherpe prijzen combineert met een assortiment van meer dan 6.500 producten, waaronder veel verse producten.

Tijdens de eerste 9 maanden van 2005 integreerde Hannaford de 19 overgenomen Victory-supermarkten, waarbij alle winkels werden omgezet tot Hannaford. Tijdens de conversiewerken waren de verkopen in de voormalige Victory-winkels zwak, maar in het vierde kwartaal verbeterden de omzettendensen, gesteund door een brede marketingcampagne teneinde het Hannaford-merk te versterken in Massachusetts. 14 Kash n' Karry-winkels werden in 2005 naar Sweetbay Supermarket omgezet. Eind 2005 waren 25 winkels open onder het Sweetbay-uithangbord en de verkoopprestaties in deze winkels bleven sterk.

De brutomarge van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep verbeterde met 56 basispunten tot 27,2%, vooral ingevolge het aanhoudend margebeheer en prijsoptimalisatie bij Food Lion en Hannaford, lagere voorraadverliezen bij Food Lion en het ruimere aanbod in afdelingen met hogere marges, zoals groenten en fruit, traiteur en bakkerij. De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen als een percentage van de omzet met 33 basispunten tot 21,7% ten gevolge van de kosten voor de integratie van Victory in Hannaford en de conversie van Kash n Karry-winkels naar Sweetbay, en hogere medische, energie- en brandstofkosten.

In 2005 bedroeg de bedrijfsmarge van de Amerikaanse activiteiten 5,4% (5,3% in 2004) van de netto-omzet en andere opbrengsten. De bedrijfswinst van de Amerikaanse activiteiten groeide met 7,2% tot USD 901,1 miljoen.

Tijdens het vierde kwartaal van 2005 verhoogde de bedrijfsmarge van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep met 137 basispunten tot 6,2% ingevolge een hogere brutomarge en lagere bedrijfskosten als een percentage van de omzet. De bedrijfswinst steeg met 35,1%. De brutomarge was hoger omwille van betere voorraadresultaten bij Food Lion en prijsoptimalisatie bij Food Lion en Hannaford. De sterke verkopen en kostenbeheer deden de impact van de kosten voor de Sweetbay-conversies en de hogere medische, energie- en brandstofkosten meer dan teniet.

In 2006 verwacht Delhaize Groep in de V.S. 54 nieuwe supermarkten te openen, waaronder 9 Bloom- en Food Lion-winkels in de nieuwe markt van Greenville-Spartanburg, South Carolina, 14 nieuwe Hannaford-winkels en 9 geherlokaliseerde winkels. Delhaize Groep plant de sluiting van 19 winkels in de V.S., goed voor een netto-uitbreiding met 26 winkels tot een totaal van 1.563 eind 2006. Verder zullen 6 Food Lion-winkels omgevormd worden tot Harveys. In totaal wordt in de V.S. een toename van de nettoverkoopoppervlakte met 2,3% verwacht (1,6% in 2005).

Ongeveer 158 winkels in de V.S. zullen vernieuwd of uitgebreid worden in 2006. In de tweede helft van 2006 zal een marktvernieuwing in de regio Washington, DC worden afgerond. In deze markt zal Food Lion, naast zijn Food-Lion-uithangbord, ook zijn twee nieuwe uithangborden Bloom en Bottom Dollar gebruiken. In 2006 zullen alle Kash n Karry-winkels in de markten van Tampa/St. Petersburg heropend worden als Sweetbay Supermarket en 2 nieuwe winkels zullen geopend worden, goed voor een toename van het aantal supermarkten onder het Sweetbay-uithangbord met 48.

Delhaize België boekte in 2005 een netto-omzet en andere opbrengsten van EUR 4,0 miljard, een stijging met 3,4% tegenover 2004 ten gevolge van de overname van Cash Fresh, een keten van 43 winkels in het noordoosten van België, in mei 2005. De vergelijkbare omzet daalde met
-1,1% door het zwakke economische klimaat, talrijke concurrentiële winkelopeningen en een aanpassing in Delhaizes non-food assortiment. In 2005 verminderde het marktaandeel van Delhaize België van 25,7% tot 25,5% (bron: AC Nielsen).

In 2005 breidde Delhaize België zijn netwerk uit met 61 winkels, waaronder 43 Cash Fresh-winkels overgenomen in mei 2005, tot een totaal van 808 op het einde van het jaar. Hiervan liggen 29 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en twee in Duitsland. Daarnaast werden in 2005 15 Belgische supermarkten vernieuwd.

In 2005 daalde de bedrijfsmarge van Delhaize België tot 4,6% van de netto-omzet en andere opbrengsten. De brutomarge steeg met 57 basispunten tot 20,0% ingevolge een gunstigere omzetsamenstelling en betere aankoopvoorwaarden, terwijl de verkoop-, algemene en administratieve kosten (zonder andere bedrijfskosten) als percentage van de omzet toenamen met 113 basispunten tot 16,1%, vooral ten gevolge van de zwakker dan geplande omzet, indexeringen van de loonniveaus en hogere energiekosten. De bedrijfswinst verminderde met 5,4% tot EUR 182,7 miljoen.

Tijdens het vierde kwartaal van 2005 daalde de bedrijfsmarge van Delhaize België tot 4,0%, voornamelijk door de zwakker dan geplande omzet, het negatieve effect van drie stakingsdagen en hogere bedrijfskosten die het gevolg waren van de wettelijke loonsverhogingen en de gestegen energieprijzen. Bijgevolg zakte de bedrijfswinst met 9,0% tot EUR 43,4 miljoen.

In 2006 zullen 38 winkels, waaronder 3 geïntegreerde supermarkten, aan het verkoopnetwerk van Delhaize België worden toegevoegd, tot een totaal van 846 eind 2006. Delhaize België plant de vernieuwing van 8 winkels in 2006. Daarnaast zal Delhaize België starten met de conversie van Cash Fresh-winkels naar uithangborden van Delhaize en zal het de uitbreiding van zijn distributiecentra verderzetten.

In 2005 groeide de netto-omzet en andere opbrengsten in Griekenland met 4,0% tot EUR 908,0 miljoen. De omzetgroei versnelde doorheen het jaar ten gevolge van de positieve impact van prijsverlagingen en een hoger aantal winkelopeningen. De bedrijfswinst in Griekenland steeg met 5,1% tot EUR 24,2 miljoen of 2,7% van de netto-omzet en andere opbrengsten.

In 2005 verhoogde Delhaize Groep haar aantal winkels in Griekenland met 6 tot een totaal van 135. In 2006 wordt een uitbreiding van het netwerk van Alfa-Beta verwacht met 19 verkooppunten, waaronder 9 geïntegreerde winkels. Dit zal het totaal op 154 brengen.

In het vierde kwartaal van 2005 benutte Delhaize Groep opportuniteiten voor de aankoop van 1,1 miljoen aandelen van Alfa-Beta. Zo verhoogde haar totale participatie in haar Griekse filiaal met 8,7 procentpunten van 51,9% tot 60,6%.

In 2005 droegen de Opkomende Markten (Tsjechische Republiek, Roemenië en Indonesië) EUR 400,1 miljoen bij tot de netto-omzet en andere opbrengsten van Delhaize Groep, een stijging met 5,7% tegenover het voorgaande jaar dankzij de sterke omzetdynamiek in Indonesië en Roemenië. De bijdrage van de Opkomende Markten tot de bedrijfswinst van de Groep was in 2005 licht negatief (EUR -0,9 miljoen) ingevolge zwakke resultaten in de Tsjechische activiteiten, inclusief een waardeverminderingsverlies van EUR 5,1 miljoen op winkelactiva bij Delvita.

Het verkoopnetwerk van Delhaize Groep in haar Opkomende Markten telde eind 2005 156 winkels, een daling tegenover 166 winkels eind 2004 ingevolge de desinvesteringen van de Slowaakse activiteiten in 2005. Van de 156 winkels waren er 94 in de Tsjechische Republiek, 16 in Roemenië en 46 in Indonesië. In 2006 verwacht Delhaize Groep een toename van haar verkoopnetwerk in de Opkomende Markten met 13 winkels tot een totaal van 169.

Financiële vooruitzichten 2006

Voor 2006 verwacht Delhaize Groep de volgende financiële resultaten aan ongewijzigde wisselkoersen (1 EUR = 1,2441 USD):
* In 2006 wordt een uitbreiding van het verkoopnetwerk van Delhaize Groep verwacht met ongeveer 96 winkels tot een totaal van 2.732.
* De netto-omzet en andere opbrengsten wordt in 2006 verwacht te stijgen met 4% tot 5%.

* De vergelijkbare omzetgroei in de Amerikaanse activiteiten van de Groep wordt verwacht tussen 1,5% en 2% te bedragen.
* De bedrijfswinst wordt in 2006 verwacht te groeien met 4% tot 6%.
* De verwachtingen voor de groei van de nettowinst liggen tussen 8% en 12%.

Voor 2006 plant Delhaize Groep investeringen (zonder financiële leases) van ongeveer EUR 770 miljoen aan ongewijzigde wisselkoersen, waaronder ongeveer USD 700 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten van de Groep.

Teleconferentie en webcast
Het management van Delhaize Groep zal de resultaten van het boekjaar 2005 toelichten tijdens een teleconferentie op 15 maart 2006 om 15u00 CET. De teleconferentie is toegankelijk op de nummers + 44 (0) 20 7162 0025 (V.K.) of + 1 334 323 6201 (V.S.) of + 32 (0) 2 290 1407 (België) met als paswoord Delhaize. De teleconferentie zal ook live uitgezonden worden op het internet via http://www.delhaizegroep.com. Een geïndexeerde replay van de webcast zal na de vergadering beschikbaar zijn op http://www.delhaizegroep.com.

Delhaize Groep
Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 8 landen op 3 continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.636 winkels. In 2005 boekte Delhaize Groep EUR 18,6 miljard aan netto-omzet en andere opbrengsten en een nettoresultaat van EUR 364,9 miljoen. Eind 2005 stelde Delhaize Groep ongeveer 135.700 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).

Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.

Financiële kalender

* Persmededeling resultaten eerste kwartaal 2006: 12 mei 2006
* Gewone Algemene Vergadering: 24 mei 2006
* Persmededeling resultaten tweede kwartaal 2006: 10 augustus 2006
* Persmededeling resultaten derde kwartaal 2006: 9 november 2006

IFRS informatie
Deze persmededeling werd opgesteld op basis van de IFRS opname- en waarderingsregels die door de International Accounting Standards Board (IASB) werden bepaald en op basis van interpretaties van het Standing Interpretations Committee (SIC) en het International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC), van kracht vanaf de verslaggeving over 2005.

Meer informatie over de impact voor Delhaize Groep van de wijzigingen van de verslaggevingsstandaarden van Belgische boekhoudnormen naar IFRS werd gepubliceerd op 4 mei 2005 en 29 juni 2005, in de documenten Delhaize Group: Transition to IFRS - preliminary financial information, die op de website van de Groep kunnen worden teruggevonden. Deze documenten omvatten een voorlopige omrekening van de kwartaalresultaten van 2004 van Belgische boekhoudnormen naar IFRS.

Intussen heeft Delhaize Groep de voorlopige omrekening aangepast om rekening te houden met een fiscale schikking met de Griekse fiscale authoriteiten (zie persmededeling van 28 februari 2006 op de website van Delhaize Groep), aanpassingen aan de boekhoudkundige verwerking van financiële leases en een herclassificatie in het vierde kwartaal van 2004 in het kasstroomoverzicht tussen betaalde rente en wijzigingen in bedrijfsactiva en schulden.

Verslag van de Commissaris
De Commissaris, Deloitte Bedrijfsrevisoren BV, vertegenwoordigd door de heer Philip Maeyaert, heeft op 14 maart 2006 bevestigd dat de geconsolideerde financiële staten van Delhaize Groep voor het boekjaar eindigend op 31 december 2005, geen aanleiding geven tot enig voorbehoud van zijn kant. De financiële jaarinformatie in deze persmededeling stemt overeen met de door de Raad van Bestuur op 14 maart 2006 vastgestelde financiële staten.

Definities

* Andere bedrijfsopbrengsten: hoofdzakelijk huurinkomsten uit vastgoedbeleggingen, winst op de verkoop van vaste activa, opbrengsten uit recyclage en diensten aan groothandelsklanten.
* Gewogen gemiddeld aantal aandelen: aantal uitstaande aandelen in het begin van de periode zonder eigen aandelen, aangepast voor het aantal aandelen dat tijdens de periode vernietigd, teruggekocht of uitgegeven werd, vermenigvuldigd met een factor voor het gewicht in de tijd.

* Gewoon resultaat per aandeel: winst of verlies toegekend aan de gewone aandeelhouders van de moedervennootschap, gedeeld door het gemiddeld aantal uitstaande aandelen tijdens de periode. Het gewone resultaat per aandeel wordt berekend op het resultaat van voortgezette activiteiten min het deel van derden op voortgezette activiteiten, en op het deel van de Groep in het nettoresultaat.
* Netto financiële kosten: financiële kosten min opbrengsten uit beleggingen.

* Nettoschuld: financiële langetermijnschulden, plus financiële kortetermijnschulden en afgeleide passiva, verminderd met afgeleide activa, beleggingen in schuldeffecten en geldmiddelen en kasequivalenten.

* Organische omzetgroei: omzetgroei gecorrigeerd voor omzet uit overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen.
* Uitstaande aandelen: aantal aandelen uitgegeven door de vennootschap, verminderd met aandelen in eigen bezit.
* Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten.

* Verwaterd resultaat per aandeel: wordt berekend door de winst of het verlies toegekend aan gewone aandeelhouders en het gemiddeld aantal uitstaande aandelen aan te passen voor de effecten van verwatering met alle potentiële gewone aandelen, waaronder deze verbonden aan converteerbare instrumenten, opties of warrants of aandelen die werden uitgegeven onder bepaalde voorwaarden.
* Vrije cashflow: cashflow vóór financieringsverrichtingen en financiële beleggingen.

In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u de berekening van deze maatstaven op basis van financiële maatstaven gedefinieerd volgens IFRS.

Voorzichtigheid omtrent voorspellingen
De verklaringen, andere dan over feiten in het verleden, die in deze persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan, en die gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risicos en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen omtrent strategische opties, toekomstige strategieën en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals vooruitzichten, verwachtingen, geloven, schatten, beogen, voorspellen, begroten, voorzien, strategie, zou kunnen, doelstelling, anticiperen, nastreven, plannen, verwachten, vermoedelijk, zullen, zouden of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2004 en andere neerleggingen door Delhaize Groep en Delhaize America bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep en Delhaize America nemen geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de verklaringen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.

Contacten
Guy Elewaut:+ 32 2 412 29 48
Geoffroy d'Oultremont: + 32 2 412 83 21
Hans Michiels: + 32 2 412 83 30

Persmededelingen

Aandelenkoers
0.00
DELB EUR 56.95
DEG $ 68.35
Wisselkoers
Euro