Boekenweek bereikt nauwelijks jongere generatie

Marketresponse b.v.

Leusden, 14 maart 2006

Jongere generatie wordt nauwelijks bereikt met Boekenweek

Introductie
Van 15 tot 25 maart 2006 vindt de 71e Boekenweek plaats. MarketResponse deed een onderzoek naar de populariteit van dit jaarlijks terugkerende evenement. Ook is in het onderzoek ingegaan op een nieuwe ontwikkeling op het gebied van boeken: luisterboeken. Het onderzoek is gehouden onder een representatieve groep van ruim 500 personen van 18 jaar en ouder.

Conclusies op hoofdlijnen
Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt dat de Boekenweek met name binnen de jongere generatie relatief onbekend is. De Boekenweek is vooral populair onder hoogopgeleiden en onder alleenstaanden. De keuze van titels die tijdens de Boekenweek worden aangeschaft, vindt vaak pas in de winkel plaats.
Opvallend is dat luisterboeken al aardig zijn ingeburgerd en vooral bij jongeren aanslaan. Een sterke verdere groei van dit segment is op korte termijn echter niet aannemelijk, zo blijkt uit het onderzoek.

Meer gedetailleerde resultaten
Krap een derde van alle respondenten is bekend met de Boekenweek. Vooral binnen de jongste leeftijdsgroep (18-29 jaar) is de Boekenweek relatief onbekend. Bijna 1 op de 10 respondenten is stellig van plan om tijdens de Boekenweek een boek te kopen, 28% twijfelt. In veruit de meeste gevallen vindt de daadwerkelijke keuze van een titel in de winkel plaats; slechts 20% van degenen die (misschien) een boek gaan kopen tijdens de Boekenweek, weet een titel te noemen.
Ruim 1 op de 10 respondenten zou de Boekenweek missen als deze zou worden afgeschaft. Het merendeel staat indifferent tegenover de Boekenweek of is gematigd positief. De Boekenweek is het meest populair onder hoogopgeleiden en onder alleenstaanden. Uit het onderzoek van MarketResponse blijkt verder dat 17% wel eens een boek heeft beluisterd (met name personen jonger dan 40 jaar). Of de groei van luisterboeken nog sterk gaat doorzetten, is echter zeer de vraag: de intentie om (vaker) boeken te beluisteren is met 14% niet bijzonder hoog.

Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 28 februari tot en met 6 maart 2006, onder een representatieve steekproef van personen van 18 jaar en ouder.

Contact:
Berlinda Harkink (B.Harkink@marketresponse.nl) tel: 033-3303333 Frans Kok (F.Kok@marketresponse.nl) tel: 033-3303333

Publicatie uitsluitend met bronvermelding