KWF Kankerbestrijding



Wachten op zorg

Samenvatting SCK-rapport 'Advies inzake wachttijdnormen in de kankerzorg'

Iedereen moet wel eens wachten op zijn beurt. We berusten doorgaans in ons lot en proberen de wachttijd zo aangenaam en nuttig mogelijk door te komen.

Anders is het als het gaat om je gezondheid. Wie ziek is, of dit vermoedt, wil graag zo snel mogelijk weten wat er precies aan de hand is en geholpen worden. Zeker als het gaat om een levensbedreigende ziekte als kanker.

Lange wachttijden

Zon 15 jaar geleden werd de wachttijd voor veel patiënten in Nederland zo lang, dat zowel patiënten als artsen dit als onaanvaardbaar bestempelden. Sindsdien buigen de Nederlandse gezondheidszorg en de politiek zich met de regelmaat van de klok over de Wachtlijstenproblematiek. Dat heeft geleid tot financiële injecties in de zorg en verschillende initiatieven die op specifieke gebieden van de zorg de wachtlijsten (beter gezegd de wachttijden) zouden moeten bekorten.

Binnen de zorg voor patiënten met kanker is de
wachtlijstenproblematiek nog steeds actueel. Daarom heeft KWF Kankerbestrijding hiernaar onderzoek laten doen door een daarvoor ingestelde werkgroep van de Signaleringscommissie Kanker.

Onderzoek naar wachttijden

Hoe is het gesteld met de wachttijden voor patiënten met kanker? en Wat zijn de gevolgen van de wachttijden voor de patiënt?, waren de vragen die de werkgroep Wachtlijstenproblematiek, specifiek gericht op de patiënt met kanker stelde. In dit Signalement (zie PDF) beschrijft de werkgroep haar conclusies.

De werkgroep stelt allereerst vast dat de kans op genezing bij kanker groter is naarmate de tumor in een vroeger stadium wordt ontdekt en behandeld. De groeisnelheid van een tumor varieert per type kanker en per patiënt. Voor een individuele patiënt is het daardoor bijna onmogelijk om de groeisnelheid en daarmee de gevolgen van wachten op zijn overlevingskans te bepalen.

Elke vertraging draagt daarom in principe bij aan een vermindering van de kans op genezing. Daarnaast vergroten wachttijden de angst, onzekerheid en stress die de ziekte toch al met zich meebrengt, waarschuwt de werkgroep. Dit leidt tot verdere achteruitgang van gezondheid en conditie. Alleen daarom al zouden wachttijden voor de patiënt tot een minimum beperkt moeten worden.

Psychosociale gevolgen

De werkgroep verdiepte zich ook in de psychosociale gevolgen van de wachttijden voor zorgverleners (artsen, verpleegkundigen). De conclusie is dat te lange wachttijden deze beroepsgroep sterk onder druk zetten. Ze kunnen hun werk niet naar behoren doen. Dit leidt tot frustratie, demotivatie en zelfs burn-out.

Geen harde gegevens

Na een uitgebreid onderzoek van wetenschappelijke literatuur moet de werkgroep concluderen dat er geen harde gegevens bestaan over wachttijden voor patiënten met kanker en ook niet over de gevolgen van wachten. Het is daarom moeilijk op basis van wetenschappelijk onderzoek aan te geven hoe lang wachttijden mogen zijn, concludeert de werkgroep.

Treek-normen

Nederland kent sinds 2000 zogenoemde Treek-normen. Ze geven voor niet-acute aandoeningen de maximaal aanvaardbare wachttijd aan. Voor toegang tot bijvoorbeeld de huisarts zou de wachttijd maximaal 3 werkdagen moeten zijn, of voor een poliklinische behandeling 6 weken.

De werkgroep benadrukt dat deze normen zijn opgesteld op basis van maatschappelijke aanvaardbaarheid en niet op grond van medische urgentie. Ze zijn niet toereikend voor levensbedreigende ziekten als kanker. De werkgroep heeft daarom zelf striktere wachttijdnormen opgesteld voor verschillende stappen in de zorg voor mensen met kanker.

Wachttijden

Zo moet een patiënt na doorverwijzing door de huisarts binnen 5 dagen bij een specialist terecht kunnen. Er moet binnen 10 werkdagen daarna tot de behandeling zijn besloten. Die behandeling moet vervolgens binnen
15 werkdagen daarna zijn gestart.

De totale behandelingsduur moet zo compact mogelijk zijn. Acute zorg moet binnen enkele uren geleverd worden. De werkgroep benadrukt dat deze normen in de toekomst in detail aangepast moeten worden per vorm van kanker en voor de verschillende stappen in de diagnostiek en behandeling. De werkgroep ziet daar een taak voor de beroepsgroepen samen met de patiëntenorganisaties. Er moet een systeem komen voor wachttijdmetingen om overschrijdingen te signaleren.

Afspraken

Ten slotte moeten er afspraken worden gemaakt over de kwaliteit en de tijdigheid van de te leveren prestaties. De werkgroep vindt een gezamenlijke aanpak van de wachtlijstproblematiek door alle betrokkenen bij patiënten met kanker noodzakelijk.

laatst gewijzigd op 03 mrt 2006