Dienstenbond CNV

Tekst SP Delta Lloyd net op tijd
15-03-2006

De definitieve tekst van het nieuwe Sociaal Plan Delta Lloyd 2005-2007 is inmiddels vastgesteld en op Intracom van Delta Lloyd gepubliceerd. Dat verschaft in ieder geval meer duidelijkheid aan de vooravond van diverse lopende c.q. aankomende reorganisatietrajecten, zoals Multifit 2B, DL Agrarische Verzekeringen en DL Zorg.

Sociaal Plan (SP)
In het huidige SP 2005-2007 is een aantal veranderingen opgenomen ten opzichte van het vorige SP. Hieronder treft u de belangrijkste wijzigingen aan:

Functieverlies (Hoofdstuk 1.1)
In het SP is een viertal oorzaken van functieverlies in het kader van een reorganisatie omschreven. Om meer duidelijkheid te creëren is een tweetal daarvan opnieuw gedefinieerd:

Indien door een reorganisatie het aantal formatieplaatsen van een functie (van dezelfde soort) afneemt, wordt aan de hand van het zogenoemde afspiegelingsbeginsel bepaald, wie voor de overgebleven formatieplaatsen in aanmerking komt. Volgens het afspiegelingsbeginsel dient het betrokken personeelsbestand in vijf leeftijdsgroepen te worden ingedeeld en wordt vervolgens per leeftijdsgroep de personeelsreductie evenredig verdeeld. Hiermee wordt het beginsel van last in, first out niet op het volledige betrokken personeelsbestand toegepast, maar geldt dit beginsel per leeftijdsgroep. Het kan ook zo zijn dat een functie na een reorganisatie sterk gewijzigd terugkomt. In het SP staat nu duidelijker omschreven wanneer daar sprake van kan zijn. Bij de beoordeling hiervan heeft ook de OR een rol. Indien die situatie zich voordoet, is het niet zo dat er automatisch sprake is van functieverlies. Eerst dient in overleg tussen de leidinggevende en medewerker te worden vastgesteld dat de medewerker niet aan de nieuwe functie-eisen blijkt te kunnen voldoen en naar verwachting ook niet door opleiding hiertoe binnen een jaar in staat zal zijn. Het is dus niet zo dat men aan de hand van een sollicitatieprocedure de beste kandidaat voor de gewijzigde functie kan selecteren. Een medewerker voldoet (eventueel binnen een jaar), of voldoet niet. Voldoet hij of zij, dan moet er ook een plaatsing volgen, tenzij er tevens een reductie van formatieplaatsen speelt: Indien er meer medewerkers voldoen dan formatieplaatsen beschikbaar zijn, dient aan de hand van het afspiegelingsbeginsel bepaald te worden wie voor de beschikbare plaatsen in aanmerkingen komt.

Employability (Hoofdstuk 1.9)
Reguliere investeringen in Employabilitybeleid versterken de kans op een succesvolle begeleiding van werk naar werk in geval zich een reorganisatie voordoet. Daarom hebben we in het SP een toets laten opnemen die de Employability-inspanningen van werkgever in de 12 maanden voorafgaand aan de reorganisatie moet beoordelen. De OR zal deze toetsing bij de beoordeling van de adviesaanvraag gaan betrekken. Als blijkt dat werkgever hierin is tekortgeschoten, kan dat in individuele gevallen leiden tot verlenging van de termijn waarin de medewerker van wie de functie is vervallen de zogenoemde herplaatsingkandidaat- wordt begeleid naar ander werk.

Voorfase (Hoofdstuk 2.1)
In het SP is een nieuwe fase geïntroduceerd, de zogenoemde voorfase. Deze fase is van belang voor de medewerkers die te maken gáán krijgen met een reorganisatie met personele gevolgen. De voorfase gaat in op het moment dat bij de betrokken OR een adviesaanvraag wordt ingediend en eindigt op het moment dat op individueel niveau functieverlies is vastgesteld en medegedeeld. Gedurende de voorfase kunnen medewerkers op vrijwillige basis gebruik maken van de instrumenten uit het Employabilitybeleid, o.a. sollicitatietraining e.d. en kan men bij vrijwillig vertrek (onder voorwaarden) aanspraak maken op een vertrekstimuleringspremie.

Passende functie (Hoofdstuk 2.3)
Om de interne herplaatsingmogelijkheden te verruimen, zijn partijen overeengekomen dat een herplaatsingkandidaat ook een functie aangeboden kan worden die 1 functie-schaal lager is ingedeeld. Een dergelijke functie kan ook passend zijn. Deze afspraak is in lijn met vergelijkbare afspraken bij andere werkgevers in de sector. Overigens is de mogelijkheid om éénmalig gemotiveerd een passende functie te weigeren, blijven bestaan.

Externe herplaatsingadviseur (Hoofdstuk 2.4)
Het begeleiden van de herplaatsingkandidaat naar nader werk, zal vanaf
1 juli aanstaande worden gedaan door een extern bureau dat de komende maanden door CAO-partijen wordt uitgekozen. De CNV Dienstenbond en de andere vakorganisaties worden naast Delta Lloyd opdrachtgever van het bureau. Daardoor kunnen wij mede bepalen aan welke criteria het bureau dient te voldoen en welke inspanningen het bureau moet leveren in het herplaatsingtraject Tot 1 juli aanstaande geldt er een overgangsregeling voor de reeds lopende reorganisatietrajecten, waarbij de begeleiding nog door de bestaande contacten, Vedior en Focus, zullen worden uitgevoerd.

Remplaçantenregeling (Hoofdstuk 3.2.6)
Een medewerker die vrijwillig vertrekt en daardoor plaats maakt voor een collega die herplaatsingkandidaat is, kan onder voorwaarden in aanmerking komen voor een vertrekstimuleringspremie.

Tot zover het overzicht van de belangrijkste wijzigingen in het Sociaal Plan. Uiteraard staat het u vrij ons te benaderen voor nadere tekst en uitleg. Heeft u zelf te maken met één van de reorganisaties en heeft u de indruk dat de afspraken in uw situatie niet juist worden toegepast, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. U kunt contact opnemen met uw bestuurder Ahmed Kansouh, bereikbaar per telefoon 010 - 265 11 11 of per e-mail: rotterdam@cnvdibo.nl

Nog even dit: De CNV Dienstenbond komt op korte termijn bij u langs. Dit in verband met de lopende c.q. aankomende reorganisaties zoals Multifit 2B, DL Agrarische Verzekeringen en DL Zorg. U zult binnenkort een aparte uitnodiging voor een ledenvergadering ontvangen.