Retailer en fabrikant willen samenwerken aan groei
Accenture
Amsterdam, 15 maart 2006 - Winkelformules zijn te weinig onderscheidend en nieuwe
producten voegen onvoldoende waarde toe. Dit zijn de belangrijkste conclusies van
retailers en fabrikanten die meededen aan het onderzoek 'Samenwerken aan groei' van ECR
Nederland en Accenture. Om de spiraal te kunnen doorbreken en verder te kunnen groeien,
geeft ongeveer driekwart van de foodsector aan weer te willen samenwerken, zo blijkt uit
het onderzoeksrapport.
Vandaag wordt tijdens het congres 'Werk aan de winkel' het eerste exemplaar van het
onderzoek aangeboden aan de co-voorzitters van ECR Nederland Dick Boer,
directievoorzitter van Albert Heijn en Harry Brouwer, chairman Unilever Nederland B.V.
Het onderzoek werd uitgevoerd door ECR Nederland en Accenture. Om groei te
bewerkstelligen geven retailers en fabrikanten drie belangrijke samenwerkingsgebieden
aan:
1. promotieplanning & promotie-evaluatie;
2. productintroductie en management;
3. gezamenlijke marketing.
Frits van den Bos, directeur ECR Nederland: 'De branche heeft na de opschudding van de
afgelopen jaren weer behoefte om terug te gaan naar de basis. We moeten met zijn allen
het geleerde in de praktijk brengen. Het is een interessant gegeven dat bedrijven
samenwerking weer zien als de sleutel om tot groei in de markt te komen. Daarbij zien
bedrijven vooral heil in de samenwerking als dit één-op-één
gebeurt. Voor ECR Nederland betekent dit dat wij onze ondersteuning hierop zullen gaan
aanpassen.'
Miel Janssen, partner Accenture: 'Ik vind het heel goed dat de branche klassieke thema's
als promotie evaluatie en productintroductie opnieuw wil oppakken. Door gestandaardiseerd
en objectief alle promoties te evalueren valt nog veel te leren over de juiste afprijzing
en het integrale effect. Hier valt nog enorm veel te verdienen.'
Wouter Koetzier, partner Accenture: 'Er zijn te veel nieuwe producten die niets toevoegen,
teveel promoties die nergens toe leiden. Producten lijken steeds meer op elkaar evenals
winkels. De consument wil best wat meer uitgeven voor echt betere producten en
winkelformules. Daarom moeten retailer en fabrikant meer gaan samenwerken om de klant te
verleiden.'
Over de studie
Het onderzoek is uitgevoerd in de vorm van een online onderzoek en paneldiscussies onder
de kernleden van ECR Nederland. Zo werkten onder andere aan de studie mee; Albert Heijn,
Heinz, Interbrew, Jumbo, Kraft, Laurus, Schuitema en Unilever Nederland. Gezamenlijk
vertegenwoordigen zij zo'n 75 % aan omzet in de fmcg-sector.
Over ECR
De consument wordt steeds veeleisender. Maar hoe kunnen bedrijven blijven voldoen aan alle
wensen? Efficiënt Consumer Response (ECR) Nederland biedt het antwoord: Samenwerking
in de keten met de consument als gemeenschappelijk uitgangspunt laat barrières
tussen bedrijven verdwijnen. De consument kan zo sneller, beter en tegen lagere kosten
worden bediend. De belangrijkste onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn
logistiek, category management en ICT. ECR Nederland biedt een platform voor overleg en
voorbeeldprojecten en verstrekt actief informatie via haar website, het kwartaalblad ECR
wijzer en via het jaarlijkse congres. Voor meer informatie zie ook www.ecr.nl
Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting, technology services en
outsourcing. Zij werkt met haar klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren
en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd
netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan
Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën inzetten. In
48 landen werken ruim 126.000 medewerkers, waarvan ruim 1900 in Nederland. De wereldwijde
omzet bedraagt 15.55 miljard dollar over het fiscaal jaar dat eindigde op 31 augustus
2005. Zie ook www.accenture.com en www.accenture.nl.