Retailer en fabrikant willen samenwerken aan groei

Accenture

Amsterdam, 15 maart 2006 - Winkelformules zijn te weinig onderscheidend en nieuwe producten voegen onvoldoende waarde toe. Dit zijn de belangrijkste conclusies van retailers en fabrikanten die meededen aan het onderzoek 'Samenwerken aan groei' van ECR Nederland en Accenture. Om de spiraal te kunnen doorbreken en verder te kunnen groeien, geeft ongeveer driekwart van de foodsector aan weer te willen samenwerken, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.

Vandaag wordt tijdens het congres 'Werk aan de winkel' het eerste exemplaar van het onderzoek aangeboden aan de co-voorzitters van ECR Nederland Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn en Harry Brouwer, chairman Unilever Nederland B.V. Het onderzoek werd uitgevoerd door ECR Nederland en Accenture. Om groei te bewerkstelligen geven retailers en fabrikanten drie belangrijke samenwerkingsgebieden aan:

1. promotieplanning & promotie-evaluatie;

2. productintroductie en management;

3. gezamenlijke marketing.

Frits van den Bos, directeur ECR Nederland: 'De branche heeft na de opschudding van de afgelopen jaren weer behoefte om terug te gaan naar de basis. We moeten met zijn allen het geleerde in de praktijk brengen. Het is een interessant gegeven dat bedrijven samenwerking weer zien als de sleutel om tot groei in de markt te komen. Daarbij zien bedrijven vooral heil in de samenwerking als dit één-op-één gebeurt. Voor ECR Nederland betekent dit dat wij onze ondersteuning hierop zullen gaan aanpassen.'

Miel Janssen, partner Accenture: 'Ik vind het heel goed dat de branche klassieke thema's als promotie evaluatie en productintroductie opnieuw wil oppakken. Door gestandaardiseerd en objectief alle promoties te evalueren valt nog veel te leren over de juiste afprijzing en het integrale effect. Hier valt nog enorm veel te verdienen.'

Wouter Koetzier, partner Accenture: 'Er zijn te veel nieuwe producten die niets toevoegen, teveel promoties die nergens toe leiden. Producten lijken steeds meer op elkaar evenals winkels. De consument wil best wat meer uitgeven voor echt betere producten en winkelformules. Daarom moeten retailer en fabrikant meer gaan samenwerken om de klant te verleiden.'

Over de studie
Het onderzoek is uitgevoerd in de vorm van een online onderzoek en paneldiscussies onder de kernleden van ECR Nederland. Zo werkten onder andere aan de studie mee; Albert Heijn, Heinz, Interbrew, Jumbo, Kraft, Laurus, Schuitema en Unilever Nederland. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij zo'n 75 % aan omzet in de fmcg-sector.

Over ECR
De consument wordt steeds veeleisender. Maar hoe kunnen bedrijven blijven voldoen aan alle wensen? Efficiënt Consumer Response (ECR) Nederland biedt het antwoord: Samenwerking in de keten met de consument als gemeenschappelijk uitgangspunt laat barrières tussen bedrijven verdwijnen. De consument kan zo sneller, beter en tegen lagere kosten worden bediend. De belangrijkste onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn logistiek, category management en ICT. ECR Nederland biedt een platform voor overleg en voorbeeldprojecten en verstrekt actief informatie via haar website, het kwartaalblad ECR wijzer en via het jaarlijkse congres. Voor meer informatie zie ook www.ecr.nl

Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting, technology services en outsourcing. Zij werkt met haar klanten samen om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd netwerk én bewezen ervaring in consulting, technology en outsourcing, kan Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën inzetten. In 48 landen werken ruim 126.000 medewerkers, waarvan ruim 1900 in Nederland. De wereldwijde omzet bedraagt 15.55 miljard dollar over het fiscaal jaar dat eindigde op 31 augustus 2005. Zie ook www.accenture.com en www.accenture.nl.