Audax tevreden over 2005
Audax
http://www.audax.nl
Het jaar 2005 was voor Audax vergelijkenderwijs bevredigend. Ondanks het feit dat de
branche verder onder druk is komen te staan door de zwakke economie, heeft Audax de omzet
van 257 miljoen euro nagenoeg op peil weten te houden. Het bedrijfsresultaat van 11,5
miljoen euro is door de licht achterblijvende omzet, omzet- en margeverschuivingen en
sterke druk op deze marges 28,6% lager dan in 2004. Het netto resultaat komt uit op 7,3
miljoen euro.
Carel Bikkers, Voorzitter Hoofddirectie: Het jaar 2005 was voor de branche moeilijk, de
consument liet het op grote schaal afweten. Audax heeft echter, in tegenstelling tot veel
van haar concurrenten, haar marktpositie kunnen handhaven en brede waardering gekregen
voor haar prestaties, getuige de vele prijzen die haar in 2005 werden toegekend.
Audax Publishing kende een lichte teruggang van de advertentieomzetten. Op de lezersmarkt
was evenals vorig jaar een geringe teruggang in de omzet waar te nemen, al kenden de
meeste titels ondanks de lagere omzetten wel een groeiend marktaandeel. De teruggang in
aantallen had ook een nadelige invloed op Audax Media. Het resultaat uit verkopen van
advertenties in 2005 was lager dan in 2004, doordat adverteerders steeds minder geld
beschikbaar hebben voor promotionele activiteiten.
De detailhandelsketen AKO wist haar omzet en resultaat ten opzichte van 2004 opnieuw sterk
te verbeteren. De vorig jaar doorgevoerde uitbreiding van de omzetgroepen zoet- en
rookwaren, alsook gemaksartikelen hebben een extra positieve bijdrage geleverd aan het
resultaat. Daarnaast is de derving geminimaliseerd door uitstekende discipline in de
winkels en is een vergaande winkelautomatisering doorgevoerd.
De activiteiten van de werkmaatschappijen uit het groothandelscluster stonden in 2005 in
het teken van logistieke vooruitgang. In het logistieke proces wordt nu uitsluitend
gebruik gemaakt van kratten en het retourproces is voor de klant vereenvoudigd met een
100% controle van de retourenstroom. Betapress heeft dit jaar een aantal nieuw
gelanceerde titels in de markt gezet. Tevens is de belangrijke stap gemaakt van product-
en procesgericht naar commercieel- en klantgericht handelen. Mede hierdoor is het
resultaat ten opzichte van 2004 verbeterd. Van Ditmar wist de positie in het gehele
boekenkanaal weer te verbeteren door het steeds belangrijker wordende Nederlandse boek.
Uitbouw van de tijdschriftendistributie in Wallonië resulteert bij Imapress in een
15% omzetgroei over 2005. Van Gelderen heeft de Printing on demand techniek verder
ontwikkeld en het bestaande assortiment is met 200 titels uitgebreid. Van Gelderen
Inflight heeft haar service in media, als schakel tussen luchtvaartmaatschappij en
uitgever, weten te verbeteren.
Bij Media Logistics zijn in 2005 diverse logistieke activiteiten samengevoegd. Daarbij
zijn de logistieke stromen meer flexibel gemaakt. Hierdoor is een efficiencyslag gemaakt
en zijn synergievoordelen behaald.
De strategie van Audax voor 2006 blijft zich richten op een verdere versteviging van haar
marktaandeel over de gehele breedte van het bedrijf en op het behouden van
continuïteit en zelfstandigheid. Door het volgen van deze strategie verwacht Audax
voor 2006 een resultaat dat vergelijkbaar is met het resultaat van 2005. Een voorzichtig
herstel van de economie rechtvaardigt deze gedachte.
Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt
met het uitgeven en verspreiden van media- en aanverwante producten. Vanuit het
Audax-complex in Gilze worden wekelijks circa 3 miljoen exemplaren tijdschriften,
Nederlandse en buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen verzonden.
(einde persbericht)