NRC in de avond én in de ochtend
Ddk
Deze ochtend is voor NRC Handelsblad een historisch moment: zij lanceert haar nieuwe
ochtendblad: nrc.next. Deze compacte krant op tabloidformaat verschijnt iedere ochtend
van maandag t/m vrijdag.
Na maanden van voorbereiding zijn chefredacteur Hans Nijenhuis en zijn team klaar voor de
dagelijkse productie van nrc.next. 'Wij maken een krant die tijd en geld bespaart, maar
toch alles biedt wat de kritische krantenlezer nodig heeft', zegt Nijenhuis.
De nrc.next redactie zorgt voor een snelle update van het nieuws, gevolgd door
achtergronden bij het nieuws en opinie. Het tweede deel van de krant bestaat uit vaste
rubrieken in een dagelijks wisselend ritme over geld, loopbaan, cultuur, uitgaan en
lifestyle nrc.next heeft een eigen redactie en deelt kopij met de redactie van NRC
Handelsblad.
nrc.next legt de lat voor zichzelf hoog. 'Binnen drie jaar willen wij 80.000 betalende
lezers hebben. Mensen zijn op zoek naar een compacte kwaliteitskrant die tijd bespaart.
Die gaan wij hen bieden', aldus uitgever Willem Jan Makkinga. Vanaf morgenochtend
-woensdag 15 maart- wordt nrc.next verspreid via abonnementen en is los te koop bij ca.
6.500 verkooppunten voor de introductieprijs van 0,50 euro.
Het is voor het eerst sinds lange tijd dat er een nieuwe -betaalde- krant
geïntroduceerd wordt. nrc.next is een compacte krant voor de nieuwe generatie hoger
opgeleide mediaconsumenten die zappend en scannend het nieuws tot zich neemt. nrc.next
zet het nieuws van vandaag in de context van morgen. Handig en overzichtelijk door het
tabloid-formaat, maar ook door de heldere indeling, full colour lay-out en navigatie van
de krant met een sterk accent op beeld, infographics en overzichten.
Ondanks de wereldwijde tendens dat oplages van betaalde kranten jaarlijks met 3 procent
afnemen ziet NRC Handelsblad toekomst voor nrc.next. De behoefte aan serieuze informatie
en vooral de selectie en duiding van het nieuws is onverminderd groot. nrc.next is het
antwoord op deze behoefte.
Noot voor de redactie (