Regiokorpsen en KLPD in één organisatie
Regiokorpsen en KLPD in één organisatie
14 maart 2006
politieman (foto ANP) De regiokorpsen en het KLPD gaan op in één
organisatie met eigen rechtspersoonlijkheid. De organisatie bestaat
dan uit 25 regionale eenheden (korpsen), een landelijke operationele
eenheid (het KLPD), een landelijke shared services eenheid met
daarboven een directieraad. De directieraad opereert onder
ministeriële verantwoordelijkheid. Het omvormen van de politie tot één
organisatie heeft voordelen op het vlak van efficiency, effectiviteit,
kwaliteit, flexibiliteit en innovatie.
---
Dit staat in het concept-wetsvoorstel over herziening van het
politiebestel dat de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties) en Donner (Justitie) voor advies naar het
Korpsbeheerdersberaad, de Raad van Hoofdcommissarissen, het College
van Procureurs-Generaal en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
hebben gestuurd. Dit concept-wetsvoorstel is een vertaling van het
kabinetsstandpunt Evaluatie Politieorganisatie uit oktober 2005.
Regionale en lokale verankering
In het gewijzigde politiebestel behouden de burgemeester en de
officier van Justitie het gezag op lokaal niveau over de politie. De
lokale gezagsdriehoeken, waarin de burgemeester, de officier van
Justitie en de korpschef of districtchef de feitelijke inzet van de
politie bepalen, blijven bestaan. Daarnaast is er het regionale
politiebestuur, dat net als het huidige politiebestuur bestaat uit
alle burgemeesters in de regio en de Hoofdofficier van Justitie. Het
regionale politiebestuur stelt onder meer het regionale
politiebeleidsplan vast. Het politiebeleidsplan wordt gebaseerd op de
lokale prioriteiten van de gemeenten uit de regio, op de prioriteiten
van het openbaar ministerie en op de door de ministers vastgestelde
landelijke beleidsdoelstellingen op korpsniveau. Bij het opstellen van
het regionale politiebeleidsplan moet het bestuur inbreng vragen van
de gemeenteraden in de regio. Op deze manier wordt de positie van de
gemeenteraden versterkt. Het regionale politiebestuur bepaalt
daarnaast ook hoe de politiesterkte wordt verdeeld in de regio.
Na advisering door het Korpsbeheerdersberaad, de Raad van
Hoofdcommissarissen, het College van Procureurs-Generaal en de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten, zal het wetsvoorstel in de
Ministerraad aan de orde komen, en daarna voor advies naar de Raad van
State gaan. Het kabinet verwacht het wetsvoorstel eind van de zomer
bij de Tweede Kamer in te kunnen dienen. Invoering is voorzien per 1
januari 2008.
Rechts in de kantlijn kunt u het ontwerp voorstel van wet en de
Memorie van Toelichting downloaden in PDF formaat.
***
Download het originele bericht in PDF-formaat.
Zie het origineel
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties