Europese jongere laat niet van zich horen
Stichting cjp
Jongeren in Europa voelen zich niet geroepen hun mening te geven als het gaat om politieke
en maatschappelijke kwesties. De noodzaak om op te komen voor hun eigen standpunten wordt
door de meesten niet gezien en als dat wel het geval is, hebben jongeren het gevoel dat
er niet naar ze geluisterd wordt.
Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Europese onderzoeksproject Youth Builds Europe
waar CJP in de zomer van 2005 het veldwerk in Nederland voor heeft verricht. Uit het
onderzoek blijkt ook dat jongeren in hun eigen omgeving juist wél voor hun mening
uitkomen. Daar wordt het uitdragen van je standpunten juist gezien als hét middel
om door leeftijdsgenoten serieus genomen te worden: 'Ik heb een mening dus ik besta'. De
jongeren nemen volwassenen op hun beurt weinig serieus: ze vinden hen 'passief en
knorrig' in het uitdragen van hun standpunten.
Aan Youth Builds Europe doen inmiddels dertien Europese landen mee. De belangrijkste
doelstelling is het kunnen doen van uitspraken over de mening, houding en gevoelens van
de Europese jongere over specifieke topics. Dit jaar was de vraag of en hoe jongeren
participeren in het politieke en maatschappelijke debat.
Gevestigde, geïnstitutionaliseerde belangenorganisaties - bijvoorbeeld goede doelen -
blijken opvallend hoog te scoren onder jongeren. Tegelijkertijd voelen weinig jongeren
zich geroepen zich hiervoor in te zetten. Om jongeren aan je te binden is meer nodig dan
sympathie. Of minder, want jongeren wegen vooral af in welke mate hun betrokkenheid zich
direct terug vertaalt in eigen belangen die eerder egocentrisch zijn en niet
idealistisch.
Verzadigd in keuzes, onverzadigbaar in contact
Het leven van Europese jongeren is vandaag de dag te goed en hun zelfrelativering is te
groot voor 'prangende' behoeften in materieel of ideëel opzicht. Als er al iets is
waarvan ze wakker liggen, dan is het van elkaar: jongeren willen niets liever dan
contact met elkaar. Iedere vorm van tijdsbesteding staat in het teken daarvan,
álle beslissingen worden daarop afgewogen.
Ideële organisaties die jongeren willen bereiken doen hun voordeel met de volgende
tips:
1. Neem jongeren serieus, maar jezelf niet te zeer
2. Versimpel je boodschap
3. Maak juist gebruik van het egocentrisme van jongeren
4. Hanteer de 80/20 regel, 20% wil zich actief inzetten, 80% niet
Het gehele onderzoek is te downloaden via www.cjp.nl/relaties.
---