HBO-Raad

Nieuwe onderwijswet staatssecretaris Rutte kost jaarlijks bijna 1000 docentplaatsen
Wetsvoorstel OCW leidt tot forse toename bureaucratie 14-03-2006

Invoering van de nieuwe Wet op het Hoger Onderwijs en Onderzoek (WHOO) leidt bij universiteiten en hogescholen tot toename van de gezamenlijke administratieve lasten met ruim ⬠45 miljoen op jaarbasis (structureel). Daarnaast moeten zij éénmalig ruim ⬠28 miljoen investeren. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot. Een wet die leidt tot toename van de bureaucratie is voor de Vereniging Universiteiten en de HBO-raad onacceptabel.

Reacties Ed dâHondt en Doekle Terpstra
âStaatssecretaris Rutte ondergraaft met de plannen voor de WHOO het kabinetsbeleid dat streeft naar een afname van de bureaucratieâ, aldus Ed dâHondt, voorzitter VSNU. âUniversiteiten zijn niet gebaat bij deze enorme toename van de bureaucratische lasten. Ze staan de komende jaren voor grote investeringen in onderwijs. Door de toename van de lasten komt het onderwijs juist onder druk te staan. De toename van de administratieve lasten staat nota bene gelijk aan de kosten voor bijna 1000 docenten per jaarâ.

Doekle Terpstra, voorzitter HBO-raad, is onaangenaam verrast door de uitkomst van het onderzoek. âDe uitkomsten van het onderzoek zijn zorgwekkend. Terwijl hogescholen steeds meer mensen opleiden, krijgen zij steeds minder geld van de overheid. En nu dreigen zij door de nieuwe wet ook nog handenvol geld uit te moeten geven aan extra administratieve rompslomp. Dit is niet in het belang van onze 360.000 studenten en ruim 30.000 medewerkers. Wij willen niet méér, maar minder bureaucratie. Wij willen dat de staatssecretaris ons de harde garantie geeft dat de nieuwe wet niet leidt tot toename van de administratieve lastenâ.

Enorme toename administratieve lasten
Het onderzoek dat Berenschot uitvoerde onder leiding van prof. dr. Mark van Twist richtte zich op de gevolgen van drie aspecten van de WHOO voor de administratieve lasten van universiteiten en hogescholen. Het betreft de effecten van leerrechten, zorgplicht en governance. Vandaag overhandigden de onderzoekers het eindrapport aan de voorzitters van de VSNU en de HBO-raad. Het eenvoudige en transparante systeem voor hoger onderwijs dat het ministerie van OCW voor ogen heeft, blijkt allerminst gerealiseerd te worden met de nieuwe WHOO. Zo telt de omschrijving van het proces- en informatiemodel voor de invoering van leerrechten bijvoorbeeld meer dan 300 paginaâs.

Bureaucratie neemt toe door invoering leerrechten De berekening van Berenschot wijkt sterk af van die van het ministerie. Volgens de onderzoekers komt dat door een verschillende interpretatie van het begrip âadministratieve lastenâ. Bij het nieuwe stelsel van leerrechten kijkt het ministerie bijvoorbeeld alleen naar de directe informatieverplichting die daaruit voortvloeit voor instellingen. Volgens Berenschot gaat het ministerie daarmee voorbij aan de kosten die instellingen in de eigen organisatie moeten maken om aan de nieuwe regels te voldoen.

Zorgplicht leidt niet tot terugtrekkende overheid De WHOO introduceert het begrip zorgplicht. Dat houdt in dat de regelgeving instellingen verplicht bepaalde belangen te beschermen, maar dat zij zelf mogen bepalen hoe zij dat doen. Berenschot concludeert echter dat de WHOO een nieuw systeem van specifiek geformuleerde zorgplichten lanceert, terwijl de bestaande systemen gewoon blijven bestaan. Bovendien worden er steeds hogere eisen gesteld aan de zogenaamde horizontale verantwoording richting stakeholders, terwijl er geen sprake is van afname van de verantwoording richting de overheid. Dit alles leidt tot een opeenstapeling van verantwoordingsverplichtingen. Er komen nieuwe regels bij, maar de oude blijven ook bestaan.

---

Dit is een gezamenlijk persbericht van de HBO-raad en de VSNU. De integrale versie van het rapport en de conclusies zijn hieronder als bijlagen opgenomen.