Gemeente Someren


Leefbaarheid en veiligheid in de gemeente Someren

Om prettig te wonen in Someren zijn leefbaarheidsaspecten en veiligheid zeer belangrijk. Om daarop toe te zien is er nu ruim een jaar geleden een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in dienst van de gemeente Someren, Christ Jacobs. Hij is zo veel mogelijk op straat aanwezig en richt zich dan vooral op het voorkomen van de zogenaamde kleine ergernissen van burgers. De BOA is aanspreekpunt voor de burgers wanneer zij vragen of klachten hebben over de gemeentelijke aanpak op het gebied van handhaving en de hondenoverlast. De BOA kan burgers waarschuwen, maar is ook bevoegd om verbaliserend op te treden.

Regelmatig willen wij een bepaald thema behandelen waar de BOA mee te maken heeft in zijn werk. Deze week is dat de geslotenverklaringen in de Postelstraat.

Waarom een geslotenverklaring (éénrichtingsweg)

Eind 2002 is er uit het oogpunt van veiligheid voor gekozen om de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer in de Postelstraat te verminderen. Om dit te realiseren is op delen van de zijstraten die aan de Postelstraat grenzen éénrichtingsverkeer ingesteld. Fietsers en bromfietsers zijn hiervan uitgezonderd.

Hoe is de geslotenverklaring (éénrichtingsweg) aangegeven

De geslotenverklaring (éénrichtingsweg) wordt aangegeven met de volgende borden:
verkeersbord eenrichtingsweg Eenrichtingsweg, voertuigen mogen deze weg alleen in deze richting in rijden, omkeren of achteruitrijden is verboden.
verkeersbord verboden in te rijden In deze richting gesloten voor voertuigen, voertuigen mogen deze weg in deze richting niet in rijden.

Negeren geslotenverklaring

Ondanks het instellen van het éénrichtingsverkeer komen er nog regelmatig automobilisten, tegen de verkeersrichting in, de zijstraten uitrijden. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Om het aantal overtredingen terug te dringen controleren de BOA en de politie op het negeren van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg). Alleen al de BOA heeft voor deze overtreding het afgelopen jaar 125 keer proces-verbaal opgemaakt.

Als reden voor het overtreden van de geslotenverklaring hadden de bestuurders de volgende verklaringen:

* Ik had haast;

* Anders moet ik helemaal omrijden;

* In heb het verkeersbord niet gezien, dit staat er zeker nog maar pas;

* Ik vind het flauwekul.

Ook in 2006 wordt er door de BOA en de politie gecontroleerd op het negeren van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg). Het overtreden van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg) kost 75,00.

Medio 2007 nieuwe sluizen klaar voor gebruik
Start funderingswerkzaamheden en verkeershinder sluis 10 en 12

Al vanaf september 2005 is de N266 ter hoogte van de sluizen 10 en 12 in de gemeente Someren en Asten voor een deel versmald. Tot op heden zijn er echter nog nauwelijks werkzaamheden uitgevoerd aan de beide sluizen omdat de benodigde ontheffingen nog in orde werden gemaakt.. Nu is het toch echt zover dat Rijkswaterstaat start met de funderingswerkzaamheden voor de nieuwbouw van sluis 10 en 12 in de Zuid-Willemsvaart.

De versmalling betekent dat de weggebruiker die vanuit het zuiden komt niet vanaf de N266 bij sluis 10 en 12 rechts of links af kan. Hij moet daarvoor de omleidingroute volgen die zijn aangegeven op de diverse borden. De verkeersmaatregelen zijn wezenlijk anders dan tijdens de bouw van sluis 11 en 13. Er ontstond toen nogal wat verkeershinder en opstopping op de N266. De maatregelen die nu zijn getroffen zorgen voor een goede doorstroming op de N266 en voor minder overlast voor de weggebruiker.

Heiwerkzaamheden
Vanaf 23 februari start de aannemer met het plaatsen van de funderingsmachines. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de damwanden en geleidepalen voor de sluizen aan te brengen. Naar verwachting wordt al de daarop volgende week gestart met deze werkzaamheden. Ze vinden gelijktijdig plaats bij sluis 10 en 12. De aannemer werkt op werkdagen tussen 7.00 en 19.00 uur. In het najaar zijn de werkzaamheden ten behoeve van het aanbrengen van damwanden en geleidepalen afgerond.

Aanleiding voor nieuwbouw
De sluizen 10 en 12 in de gemeente Someren en Asten zijn toe aan renovatie. Twee jaar geleden zijn sluis 11 en 13 in de Zuid-Willemsvaart opnieuw gebouwd. De sluizen zijn in 1826 gebouwd en de fundering bestaat nog steeds uit houten palen. Uit onderzoek bleek dat renoveren geen optie is, daarom worden de sluizen volledig opnieuw gebouwd. Rijkswaterstaat is in september gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de sluizen. Naar verwachting duren de werkzaamheden tot medio 2007.

Locatie sluizen
De nieuwe sluis 10 wordt deels om de oude sluis heen gebouwd. Sluis 12 echter, wordt ongeveer 100 meter stroomopwaarts (meer naar het zuiden) gebouwd. Op de huidige locatie van sluis 12 zou te veel schade ontstaan aan de daar aanwezige woningen.

Voorlichting
Voor direct omwonenden ontstaat geluidsoverlast en trillingen als gevolg van de funderingswerkzaamheden. Er worden verschillende monitoringsmethoden ingezet om overschrijdingen te signaleren en in te grijpen. Bewoners zijn voorgelicht en worden persoonlijk op de hoogte gehouden.

Assimilatie (of groei)belichting?

Het aanvullend belichten van tuinbouwkassen voor de teelt van diverse soorten groenten heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Ook in Someren. Hieromtrent werden meerdere opmerkingen van omwonenden ontvangen. Hierop heeft de gemeente Someren bedrijfscontroles moeten uitvoeren. Deze opmerkingen bleken (meestal) niet terecht. Toch bleef er een groot gevoel van onvrede heersen, zowel bij de klagers als de ondernemers. Daarom hebben de ondernemers, samen met de gemeente Someren, een informatieavond voor alle mogelijke geïnteresseerden gehouden op 15 februari jongstleden. Onderstaand volgt een samenvatting hiervan.

Wetgeving
De glastuinbouwbedrijven vallen hoofdzakelijk onder het besluit glastuinbouw. In specifieke gevallen, die in de wet zijn vastgelegd, moet een uitgebreidere procedure voor het verkrijgen van een milieuvergunning worden gevolgd.
In het besluit glastuinbouw staan de voorschriften, waaraan men moet voldoen o.a. voor de belichting

Voorschriften
Over het algemeen gelden de volgende regels:

* Van zonsondergang tot zonsopgang dient de horizontale lichtuitstraling via de zijgevel van de kas met 95% te worden gereduceerd door het treffen van een voorziening aan de gevel (scherm) of binnen 10 meter van de gevel (bijvoorbeeld een muur of bomenhaag).


* In de periode van 1 september tot 1 mei is assimilatiebelichting slechts toegestaan als de lichtuitstraling via de bovenzijde van de kas van zonsondergang tot zonsopgang (met een schermdoek) met een percentage tussen de 85 en 95% wordt gereduceerd. Is dit niet het geval, dan mag er tussen 20.00 en 24.00 uur geen lichtuitstraling plaatsvinden (de assimilatiebelichting dient te worden uitgeschakeld of er dient een bovenafdekking te worden toegepast, waarmee de lichtuitstraling via de bovenzijde van de kas met meer dan 95% wordt gereduceerd). In dat geval kan er buiten de genoemde tijden dus wél sprake zijn van lichtuitstraling via de bovenzijde van de kas.


* Vanuit de omgeving mag er geen direct zicht op de lampen bestaan.


* Ook de overige terrein-/reclameverlichting moet zodanig zijn aanbracht, dat het licht niet hinderlijk bij omwonenden naar binnen schijnt.

Informatieavond
Op de informatieavond van woensdag 15 februari 2006 waren ongeveer 40 personen aanwezig. Hierbij waren vertegenwoordigers van de gemeenteraad, IVN, collega-tuinders, eigenaren en omwonenden/burgers van voornamelijk Someren-Eind. De gesprekspunten van deze informatieavond waren:

* uitleg en inleiding over doel, nut, noodzaak en algehele achtergrond van het gebruik van (extra) groeibelichting in de kassenteelt, door de heer H. Vereijken


* uitleg van de (vaker moeilijk te begrijpen) wetgeving en de gehouden bedrijfscontroles n.a.v. de ontvangen klachten in 2005 en 2006, door de portefeuillehouder milieuzaken, mevrouw A. Thijs-Rademakers,


* een brede discussieronde over beide inleidingen,


* een rondleiding op het bedrijf van de heren Vereijken, gelegen aan de Lavallestraat 3 te Someren-Eind.

Uiteraard is het moeilijk om in zijn algemeenheid aan te geven of deze informatieavond, vooral voor de omwonenden en burgers van de gemeente Someren, is geslaagd. Wel was duidelijk waar te nemen dat er over en weer begrip is ontstaan voor enerzijds nut en noodzaak voor de ondernemer en vooral de ontwikkelingen die deze bedrijfsgroep mede stimuleert om een eventuele (subjectieve) overlast (sterk) te verminderen en anderzijds de wettelijke voorschriften waarop de gemeente kan en moet handhaven.

Voortgang
Aan het einde van de avond zijn nog een tweetal opmerkingen/aanbevelingen gemaakt:

* Indien er zich bij burgers/omwonenden momenten voordoen dat er overlast wordt ervaren, wordt voorgesteld om hierover rechtstreeks contact op te nemen met de eigenaar van het bedrijf. Dit heeft meestal het grootste effect. Indien u vervolgens als burger/omwonende vind dat onvoldoende wordt tegemoet gekomen aan uw klacht, kunt u zich altijd wenden tot de medewerkers van de afdeling Milieuzaken. Hierbij kan dan worden bezien OF (vergelijkend de wettelijke voorschriften, zoals hierboven opgesomd) en zo ja, op welke wijze de toezichthouders van de afdeling Milieuzaken, uw klacht kunnen afhandelen.


* Wellicht is het raadzaam, afhankelijk van diverse soorten van (bedrijfs- of wettelijke) ontwikkelingen, om over b.v. een half of een heel jaar wederom een informatieavond te beleggen tussen de ondernemers en de gemeente Someren voor onze burgers/omwonenden.

Vragen?
Heeft u nu of in de toekomst vragen over dit onderwerp, dan kunt u zich wenden tot de toezichthouders/medewerkers van de afdeling Milieuzaken. Dit betreft Mw. Van Rengs of de heer P. Steenbergen. Beiden zijn bereikbaar onder telefoonnummer 0493 - 494888 of gemeente@someren.nl. Verder kunt u uiteraard ook terecht met eventuele vragen bij de eigenaren.