Gemeente Someren
Leefbaarheid en veiligheid in de gemeente Someren
Om prettig te wonen in Someren zijn leefbaarheidsaspecten en
veiligheid zeer belangrijk. Om daarop toe te zien is er nu ruim een
jaar geleden een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in dienst van
de gemeente Someren, Christ Jacobs. Hij is zo veel mogelijk op straat
aanwezig en richt zich dan vooral op het voorkomen van de zogenaamde
kleine ergernissen van burgers. De BOA is aanspreekpunt voor de
burgers wanneer zij vragen of klachten hebben over de gemeentelijke
aanpak op het gebied van handhaving en de hondenoverlast. De BOA kan
burgers waarschuwen, maar is ook bevoegd om verbaliserend op te
treden.
Regelmatig willen wij een bepaald thema behandelen waar de BOA mee te
maken heeft in zijn werk. Deze week is dat de geslotenverklaringen in
de Postelstraat.
Waarom een geslotenverklaring (éénrichtingsweg)
Eind 2002 is er uit het oogpunt van veiligheid voor gekozen om de
hoeveelheid gemotoriseerd verkeer in de Postelstraat te verminderen.
Om dit te realiseren is op delen van de zijstraten die aan de
Postelstraat grenzen éénrichtingsverkeer ingesteld. Fietsers en
bromfietsers zijn hiervan uitgezonderd.
Hoe is de geslotenverklaring (éénrichtingsweg) aangegeven
De geslotenverklaring (éénrichtingsweg) wordt aangegeven met de
volgende borden:
verkeersbord eenrichtingsweg Eenrichtingsweg, voertuigen mogen deze
weg alleen in deze richting in rijden, omkeren of achteruitrijden is
verboden.
verkeersbord verboden in te rijden In deze richting gesloten voor
voertuigen, voertuigen mogen deze weg in deze richting niet in rijden.
Negeren geslotenverklaring
Ondanks het instellen van het éénrichtingsverkeer komen er nog
regelmatig automobilisten, tegen de verkeersrichting in, de zijstraten
uitrijden. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Om het
aantal overtredingen terug te dringen controleren de BOA en de politie
op het negeren van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg). Alleen al
de BOA heeft voor deze overtreding het afgelopen jaar 125 keer
proces-verbaal opgemaakt.
Als reden voor het overtreden van de geslotenverklaring hadden de
bestuurders de volgende verklaringen:
* Ik had haast;
* Anders moet ik helemaal omrijden;
* In heb het verkeersbord niet gezien, dit staat er zeker nog maar
pas;
* Ik vind het flauwekul.
Ook in 2006 wordt er door de BOA en de politie gecontroleerd op het
negeren van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg). Het overtreden
van de geslotenverklaring (éénrichtingsweg) kost 75,00.
Medio 2007 nieuwe sluizen klaar voor gebruik
Start funderingswerkzaamheden en verkeershinder sluis 10 en 12
Al vanaf september 2005 is de N266 ter hoogte van de sluizen 10 en 12
in de gemeente Someren en Asten voor een deel versmald. Tot op heden
zijn er echter nog nauwelijks werkzaamheden uitgevoerd aan de beide
sluizen omdat de benodigde ontheffingen nog in orde werden gemaakt..
Nu is het toch echt zover dat Rijkswaterstaat start met de
funderingswerkzaamheden voor de nieuwbouw van sluis 10 en 12 in de
Zuid-Willemsvaart.
De versmalling betekent dat de weggebruiker die vanuit het zuiden komt
niet vanaf de N266 bij sluis 10 en 12 rechts of links af kan. Hij moet
daarvoor de omleidingroute volgen die zijn aangegeven op de diverse
borden. De verkeersmaatregelen zijn wezenlijk anders dan tijdens de
bouw van sluis 11 en 13. Er ontstond toen nogal wat verkeershinder en
opstopping op de N266. De maatregelen die nu zijn getroffen zorgen
voor een goede doorstroming op de N266 en voor minder overlast voor de
weggebruiker.
Heiwerkzaamheden
Vanaf 23 februari start de aannemer met het plaatsen van de
funderingsmachines. De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de damwanden
en geleidepalen voor de sluizen aan te brengen. Naar verwachting wordt
al de daarop volgende week gestart met deze werkzaamheden. Ze vinden
gelijktijdig plaats bij sluis 10 en 12. De aannemer werkt op werkdagen
tussen 7.00 en 19.00 uur. In het najaar zijn de werkzaamheden ten
behoeve van het aanbrengen van damwanden en geleidepalen afgerond.
Aanleiding voor nieuwbouw
De sluizen 10 en 12 in de gemeente Someren en Asten zijn toe aan
renovatie. Twee jaar geleden zijn sluis 11 en 13 in de
Zuid-Willemsvaart opnieuw gebouwd. De sluizen zijn in 1826 gebouwd en
de fundering bestaat nog steeds uit houten palen. Uit onderzoek bleek
dat renoveren geen optie is, daarom worden de sluizen volledig opnieuw
gebouwd. Rijkswaterstaat is in september gestart met de voorbereidende
werkzaamheden voor de bouw van de sluizen. Naar verwachting duren de
werkzaamheden tot medio 2007.
Locatie sluizen
De nieuwe sluis 10 wordt deels om de oude sluis heen gebouwd. Sluis 12
echter, wordt ongeveer 100 meter stroomopwaarts (meer naar het zuiden)
gebouwd. Op de huidige locatie van sluis 12 zou te veel schade
ontstaan aan de daar aanwezige woningen.
Voorlichting
Voor direct omwonenden ontstaat geluidsoverlast en trillingen als
gevolg van de funderingswerkzaamheden. Er worden verschillende
monitoringsmethoden ingezet om overschrijdingen te signaleren en in te
grijpen. Bewoners zijn voorgelicht en worden persoonlijk op de hoogte
gehouden.
Assimilatie (of groei)belichting?
Het aanvullend belichten van tuinbouwkassen voor de teelt van diverse
soorten groenten heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Ook
in Someren. Hieromtrent werden meerdere opmerkingen van omwonenden
ontvangen. Hierop heeft de gemeente Someren bedrijfscontroles moeten
uitvoeren. Deze opmerkingen bleken (meestal) niet terecht. Toch bleef
er een groot gevoel van onvrede heersen, zowel bij de klagers als de
ondernemers. Daarom hebben de ondernemers, samen met de gemeente
Someren, een informatieavond voor alle mogelijke geïnteresseerden
gehouden op 15 februari jongstleden. Onderstaand volgt een
samenvatting hiervan.
Wetgeving
De glastuinbouwbedrijven vallen hoofdzakelijk onder het besluit
glastuinbouw. In specifieke gevallen, die in de wet zijn vastgelegd,
moet een uitgebreidere procedure voor het verkrijgen van een
milieuvergunning worden gevolgd.
In het besluit glastuinbouw staan de voorschriften, waaraan men moet
voldoen o.a. voor de belichting
Voorschriften
Over het algemeen gelden de volgende regels:
* Van zonsondergang tot zonsopgang dient de horizontale
lichtuitstraling via de zijgevel van de kas met 95% te worden
gereduceerd door het treffen van een voorziening aan de gevel
(scherm) of binnen 10 meter van de gevel (bijvoorbeeld een muur of
bomenhaag).
* In de periode van 1 september tot 1 mei is assimilatiebelichting
slechts toegestaan als de lichtuitstraling via de bovenzijde van
de kas van zonsondergang tot zonsopgang (met een schermdoek) met
een percentage tussen de 85 en 95% wordt gereduceerd. Is dit niet
het geval, dan mag er tussen 20.00 en 24.00 uur geen
lichtuitstraling plaatsvinden (de assimilatiebelichting dient te
worden uitgeschakeld of er dient een bovenafdekking te worden
toegepast, waarmee de lichtuitstraling via de bovenzijde van de
kas met meer dan 95% wordt gereduceerd). In dat geval kan er
buiten de genoemde tijden dus wél sprake zijn van lichtuitstraling
via de bovenzijde van de kas.
* Vanuit de omgeving mag er geen direct zicht op de lampen bestaan.
* Ook de overige terrein-/reclameverlichting moet zodanig zijn
aanbracht, dat het licht niet hinderlijk bij omwonenden naar
binnen schijnt.
Informatieavond
Op de informatieavond van woensdag 15 februari 2006 waren ongeveer 40
personen aanwezig. Hierbij waren vertegenwoordigers van de
gemeenteraad, IVN, collega-tuinders, eigenaren en omwonenden/burgers
van voornamelijk Someren-Eind. De gesprekspunten van deze
informatieavond waren:
* uitleg en inleiding over doel, nut, noodzaak en algehele
achtergrond van het gebruik van (extra) groeibelichting in de
kassenteelt, door de heer H. Vereijken
* uitleg van de (vaker moeilijk te begrijpen) wetgeving en de
gehouden bedrijfscontroles n.a.v. de ontvangen klachten in 2005 en
2006, door de portefeuillehouder milieuzaken, mevrouw A.
Thijs-Rademakers,
* een brede discussieronde over beide inleidingen,
* een rondleiding op het bedrijf van de heren Vereijken, gelegen aan
de Lavallestraat 3 te Someren-Eind.
Uiteraard is het moeilijk om in zijn algemeenheid aan te geven of deze
informatieavond, vooral voor de omwonenden en burgers van de gemeente
Someren, is geslaagd. Wel was duidelijk waar te nemen dat er over en
weer begrip is ontstaan voor enerzijds nut en noodzaak voor de
ondernemer en vooral de ontwikkelingen die deze bedrijfsgroep mede
stimuleert om een eventuele (subjectieve) overlast (sterk) te
verminderen en anderzijds de wettelijke voorschriften waarop de
gemeente kan en moet handhaven.
Voortgang
Aan het einde van de avond zijn nog een tweetal
opmerkingen/aanbevelingen gemaakt:
* Indien er zich bij burgers/omwonenden momenten voordoen dat er
overlast wordt ervaren, wordt voorgesteld om hierover rechtstreeks
contact op te nemen met de eigenaar van het bedrijf. Dit heeft
meestal het grootste effect. Indien u vervolgens als
burger/omwonende vind dat onvoldoende wordt tegemoet gekomen aan
uw klacht, kunt u zich altijd wenden tot de medewerkers van de
afdeling Milieuzaken. Hierbij kan dan worden bezien OF
(vergelijkend de wettelijke voorschriften, zoals hierboven
opgesomd) en zo ja, op welke wijze de toezichthouders van de
afdeling Milieuzaken, uw klacht kunnen afhandelen.
* Wellicht is het raadzaam, afhankelijk van diverse soorten van
(bedrijfs- of wettelijke) ontwikkelingen, om over b.v. een half of
een heel jaar wederom een informatieavond te beleggen tussen de
ondernemers en de gemeente Someren voor onze burgers/omwonenden.
Vragen?
Heeft u nu of in de toekomst vragen over dit onderwerp, dan kunt u
zich wenden tot de toezichthouders/medewerkers van de afdeling
Milieuzaken. Dit betreft Mw. Van Rengs of de heer P. Steenbergen.
Beiden zijn bereikbaar onder telefoonnummer 0493 - 494888 of
gemeente@someren.nl. Verder kunt u uiteraard ook terecht met eventuele
vragen bij de eigenaren.