Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Kwaliteitsregels nieuwbouwwoningen herzien

Het aantal regels om de toegankelijkheid, duurzaamheid en veiligheid van nieuwbouwwoningen te waarborgen, wordt teruggebracht tot een zestal harde eisen.

De verplichte maatregelen zijn:


1. het politiekeurmerk Veilig Wonen


2. een personenlift bij een hoogteverschil van meer dan 3 meter in een woongebouw dat toegang geeft aan meer dan 20 woningen


3. een bergruimte van tenminste 1.80 breed en een oppervlakte van minstens 5m2


4. een buitenruimte van tenminste 4 m2 of een gemeenschappelijke buitenruimte


5. toepassing van gecertificeerd hout (FSC of het Keurhout keurmerk)


6. gevelbekleding, dakbedekking, kiezelbakken, uitlopen e.d. met een beperkte uitstoot van stoffen naar water (volgens de normering van het Waterschap De Stichtse Rijnlanden).

Het Beleidskader Integrale Woningkwaliteit (IWK)uit 2000 omvatte nog 360 maatregelen.

Het college heeft tot het inperken daarvan besloten omdat een deel van de regels inmiddels is opgenomen in landelijke regelgeving (Bouwbesluit, ministerie van VROM). Daarnaast is in de praktijk gebleken dat de handhaving van een aantal gemeentelijke regels moeilijk uitvoerbaar is. Het college kiest daarom voor beperking tot een zestal eenvoudige en duidelijke regels die goed te handhaven zijn.

De overige maatregelen uit het IWK (voor zo ver al niet verplicht via het Bouwbesluit) worden door de gemeente wel geadviseerd, maar overgelaten aan de eigen verantwoordelijkheid van bouwende partijen. Om het belang van die geadviseerde maatregelen te onderstrepen, wil de gemeente - op verzoek - ontwerpen van bouwende partijen met praktisch advies begeleiden. Daarnaast heeft de gemeente voor de marktpartijen een kwaliteitswijzer ontwikkeld, met veel praktische voorbeelden om te komen tot efficiënte oplossingen, meer toegankelijkheid, duurzaamheid en veiligheid. Verder ondersteunt de gemeente de totstandkoming van een woonconsumentenorganisatie (Woonster Utrecht) die via een sterren systeem nieuwbouwwoningen toetst op woon- en gebruikskwaliteit.

Bij de voorbereiding van de herziening van het Beleidskader Integrale Woningkwaliteit (IWK) is goed gekeken naar de praktijk en zijn bouwende partijen gehoord.

De herziene IWK wordt direct van toepassing op nieuwbouwprojecten in de bestaande stad.

Op dit moment gelden voor woningcorporaties nog aparte afspraken. Met de corporaties volgt daarom nog overleg om de herziene IWK- eisen ook van toepassing te verklaren op nieuwbouwprojecten van Utrecht Vernieuwt. Onderhandelingen zijn ook vereist met de bouwende partijen in Leidsche Rijn en Vleuten - De Meern, omdat daar overeenkomsten zijn afgesloten op basis van het IWK 2000.


2. Ontwikkeling zwembad De Krommerijn en omgeving

Zwembad De Krommerijn, het enige openluchtzwembad in Utrecht, is hard aan renovatie toe. Het college heeft ingestemd met een notitie, waarin mogelijke ontwikkelingen voor het zwembad en omgeving in hoofdlijnen genoemd staan. Deze notitie wordt in de komende weken met belanghebbenden besproken. Daarna wordt het stuk, met eventuele aanpassingen, nog een keer door het college besproken. Niet alleen het zwembad zelf, maar ook de kleedkamers en de horecavoorziening zijn verouderd. De overkapping van het zwembad, die het mogelijk maakt dat de zwemverenigingen hun activiteiten 's winters kunnen voort zetten, is ook aan vervanging toe. Voor de noodzakelijke investeringen is nu echter niet voldoende geld beschikbaar. Het is de bedoeling om plannen voor het gebied te ontwikkelen die dit wel betaalbaar maken. De gemeenteraad heeft eerder (via een motie) de mogelijkheid van (beperkte) woningbouw toegestaan, waarbij opbrengsten gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van het zwembad.

In de directe omgeving van het zwembad spelen ook andere projecten en initiatieven, zoals de aanleg van de HOV - Om de Zuid, de verdere ontwikkeling van De Uithof en het project Behoud Krommerijnoevers. Het Tolhuys heeft de wens om het partycentrum te renoveren en uit te breiden. Dit is aanleiding om te kijken naar een integrale ontwikkeling van het gebied gelegen tussen de A27, de Weg tot de Wetenschap en de Krommerijn. Mogelijke richtingen hiervoor staan in de genoemde notitie. Belanghebbenden zijn via een Stadsplan op de hoogte gesteld van deze stand van zaken. Op 20 maart a.s. wordt vanaf 19.30 uur een inloopavond gehouden bij zwembad De Krommerijn, in het clubgebouw van zwemvereniging UZSC.

Als het college de notitie - met eventuele aanpassingen op grond van reacties van belanghebbenden - nogmaals heeft besproken, wordt een prijsvraag uitgeschreven. Dit is een vorm van aanbesteding, waarbij marktpartijen worden uitgenodigd om plannen voor het gebied te ontwikkelen. In deze plannen moet de renovatie van het zwembad een belangrijk uitgangspunt zijn. Vervolgens wordt een ontwikkelaar uitgekozen. Samen met deze partij zal de gemeente de definitieve Nota van Uitgangspunten opstellen. Daarna begint het proces van ontwerpen.


3. CompU4school: computer voor kind met U-pas dat start in voortgezet onderwijs

Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen die komend schooljaar starten in het voortgezet onderwijs, kunnen van de gemeente een computer krijgen. Dit is onderdeel van het armoedebeleid van de gemeente. Het doel is om het ook voor deze kinderen mogelijk te maken om goed mee te doen met het onderwijsprogramma. De computer wordt immers steeds belangrijker als leermiddel. De voorwaarden waaronder de computers worden verstrekt, zijn nu bekend geworden.

De belangrijkste voorwaarden zijn:


- het kind gaat het komende schooljaar (september 2006) voor het eerst naar het voortgezet onderwijs;


- het gezin heeft een laag inkomen en een U-pas;


- het kind moet een cursus volgen die door de gemeente wordt aangeboden;


- het gezin woont in Utrecht;


- het gezin moet de computer aanvragen met een speciaal aanvraagformulier;


- de gemeente verstrekt maximaal 1 computer per gezin inclusief de mogelijkheid voor een tijdelijke internetaansluiting.

Alle voorwaarden staan beschreven in het stuk 'Verstrekking computers aan kinderen uit minimagezinnen'. De volledige tekst wordt gepubliceerd op de gemeentepagina's in Ons Utrecht en is te vinden op www.utrecht.nl .

De computer wordt alleen geleverd als het kind de computercursus heeft gevolgd die de afdeling Sociale Zaken & Werkgelegenheid (SoZaWe) aanbiedt. De cursussen worden gegeven door de Hogeschool Utrecht en starten vóór de zomervakantie; de levering van de computers vindt plaats aan het begin van het nieuwe schooljaar. SoZaWe wijst ouders erop dat het belangrijk is om zelf ook een cursus te volgen, waarbij de mogelijkheden en de valkuilen rondom het gebruik van de pc en ontwikkelingen op gebied van internet aan bod komen. Dit kan bij verschillende instanties in Utrecht, zoals scholen en wijkwelzijnsorganisaties.

Aanvraag voor 1 juli 2006

Sociale Zaken & Werkgelegenheid stuurt rond 30 maart a.s. automatisch een aanvraagformulier CompU4school naar Utrechtse gezinnen met een U-pas, waarvan een kind komend schooljaar voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaat. Aanvraagformulieren zijn vanaf 5 april ook telefonisch op te vragen bij het U-pasbureau of af te halen bij SoZaWe, CWI Zuid, CWI Noord en CWI Leidsche Rijn. Het aanvraagformulier moet vóór 1 juli 2006 binnen zijn bij SoZaWe.

Utrechters die denken in aanmerking te komen voor de regeling, maar nog geen U-pas hebben, moeten eerst een U-pas aanvragen voordat zij een aanvraag kunnen indienen voor een gratis computer. Aanvraagformulieren voor de U-pas zijn op te halen bij bibliotheek, ICU en Burgerzaken. Voor meer informatie over de U-pas: het U-pasbureau, (030) 286 50 50 (ma-vr 10.00-11.00 uur) of www.u-pas.nl Inwoners met een uitkering van SoZaWe krijgen de U-pas automatisch thuisgestuurd.

Utrecht heeft een ruimhartig armoedebeleid en doet al het mogelijke om armoede te bestrijden. Daarbij wil Utrecht dat uitkeringen en regelingen alleen terechtkomen bij mensen die het echt nodig hebben. Fraude wordt daarom stevig aangepakt. Alleen zo blijven solidariteit en draagvlak voor sociale voorzieningen behouden.


4. Verzoek om handhaving reconstructie Europalaan afgewezen

Utrecht wijst het verzoek van de Stichting Stop Luchtverontreiniging om handhavend op te treden tegen de uitgevoerde reconstructie (verbreding) van de Europalaan van de hand. De stichting stelt dat de reconstructie in strijd met het bestemmingsplan Kanaleneiland is uitgevoerd. De gemeente heeft hier onderzoek naar gedaan waaruit bleek dat er geen enkele grond is om het verzoek van de stichting te honoreren. De reconstructie van het zuidelijk deel van de Europalaan is slechts op enkele ondergeschikte onderdelen in strijd met het bestemmingsplan uitgevoerd. Dit kan alsnog worden gelegaliseerd door een planologische vrijstellingsprocedure te doorlopen.


5. Samenwerking handhaving milieuregels bij verbreding A2 krijgt vervolg

De samenwerking tussen de partijen die voor de verbreding van de A2 betrokken zijn bij de handhaving van milieuregels, krijgt een vervolg. De samenwerking startte begin 2004 en werd in 2005 geëvalueerd. Daaruit bleek dat de samenwerking leidt tot een soepele en uniforme handhaving van de milieuregels waardoor onnodige vertraging bij de verbreding van de A2 wordt voorkomen. Betrokken partijen, provincie en gemeente Utrecht, Milieudienst Noord-West Utrecht en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, besloten daarom de samenwerking voort te zetten.

Rijkswaterstaat (RWS) werkt van 1999 tot 2012 aan een grootschalige reconstructie en verbreding van de A2 en het omliggende wegennet. Op het traject Utrecht-Abcoude zijn diverse overheidsorganisaties verantwoordelijk voor de vergunningverlening en het toezicht op naleving van geldende milieuwetten. Om ervoor te zorgen dat dit bij de reconstructie en verbreding van de A2 voortvarend en eenduidig verloopt, hebben de betrokken partijen samenwerkingsafspraken gemaakt die in een protocol zijn vastgelegd. Voor de komende periode is een vernieuwd samenwerkingsprotocol opgesteld. De afspraken betekenen geen nieuw beleid of afwijkingen ten opzichte van de huidige regelgeving. Wel zijn er redactionele wijzigingen doorgevoerd, werden nieuwe afspraken over het vastleggen van het projectgebied in tekeningen opgenomen en is de positie van aannemers en de rol van het uitvoeringsoverleg in het protocol verduidelijkt. Het college heeft ingestemd met het nieuwe protocol.


6. Investeren in bedrijventerreinen

Utrecht blijft investeren in bedrijventerreinen. Binnen vijf jaar komen er hectares beschikbaar op de nieuwe terreinen Haarrijn en Strijkviertel. Die zijn nodig om het tekort aan modern gemengd terrein op te vullen. Rond 2012/2013 is ook Rijnenburg nodig om in de Utrechtse behoefte te voorzien. Deze bedrijventerreinen gaan werkgelegenheid bieden in de industrie, handel en logistiek. De komende jaren gaat er ruim ¤15 miljoen naar Lage Weide en Cartesiusweg om daar de kwaliteit te verbeteren. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de aanleg van de Noordelijke Onsluitingsweg Utrecht West 1 en 2, het Randstadspoorstation en transferium Lage Weide. Dit staat in het Ontwikkelingskader bedrijventerreinen Utrecht en het herstructureringsprogramma Lage Weide en Cartesiusweg dat het college heeft vastgesteld voor de periode 2006 - 2020.

De kwaliteit op Lage Weide en Cartesiusweg wordt de komende jaren verder verbeterd. Zo worden de gebruiksmogelijkheden van de havens op Lage Weide aangepakt. Verder worden de regels voor leegstaande kleinschalige kantoorpanden op bedrijventerreinen aangepast. Zo wil het college zelfstandige kantoorruimte (tot 1.000 m2 en ouder dan drie jaar) in bedrijfsbebouwing op een bedrijventerrein mogelijk maken. Voortaan geldt een toetsingkader om hiervoor vrijstelling te geven. Deze maatregel moet ook voor een intensiever en efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte zorgen.