Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
PERSVERKLARING staatssecretaris Rutte over rapport 'Lastendruk' van HBO-Raad
en VSNU
Persbericht | 14-03-2006
Ik heb met enige verbazing kennisgenomen van de conclusie van de
HBO-Raad en de VSNU dat de invoering van leerrechten en zorgplichten
gepaard zou gaan met een structurele stijging van de administratieve
lasten. Naar mijn opvatting zijn enkele fundamentele kanttekeningen te
maken bij de aannames die gemaakt worden in het rapport dat vandaag
gepubliceerd is. Zo gaat het rapport uit van het in het leven roepen
van een schaduwbureaucratie, ook benoemt het rapport diverse taken als
extra terwijl die nu ook al onder de gewone publieke taken vallen.
Laat ik voorop stellen dat ik de administratieve lastendruk en
deregulering in het onderwijs een belangrijk thema vind. Juist daarom
hecht ik zo aan de invoering van leerrechten, zorgplichten en een
beweging naar minder overheidsbemoeienis in het onderwijs. Ook draagt
OCW daarom 2,8 miljoen euro bij aan het project Studielink (koppeling
van alle instellingsadministraties) dat bedoeld is om de
administratieve lasten te verminderen. En heb ik voorgesteld aan de
sector om de bureaucratie inzichtelijk te maken door middel van een
bureaucratiebenchmark. Niettemin ben ik me er terdege van bewust dat
iedere structuurverandering leidt tot invoeringskosten. Invoering van
leerrechten en de nieuwe wet op het hoger onderwijs & onderzoek heeft
incidentele kosten tot gevolg en daarover voer ik uiteraard het
gesprek met de sector.
Het beeld dat het vandaag gepubliceerde rapport schetst over de
lastendruk dient bijgesteld te worden. Een greep uit een aantal
onvolkomenheden:
Schaduwbureaucratie (leerrechten)
o Er wordt een front-office studentenadministratie richting de
studenten opgevoerd. De Informatie Beheer Groep (IBG) is echter belast
met het beantwoorden van vragen van studenten over de leerrechten.
o De uitvoering van het leerrechtenstelsel is in handen van de IBG.
Hogescholen en universiteiten ontvangen van de IBG informatie over de
leerrechten, zij hoeven dit dus niet zelf bij te houden. Ditzelfde
geldt voor de diplomabekostiging en eventuele tweede inschrijvingen
van studenten. Ook de studenten worden geïnformeerd over hun
leerrechten. De IBG heeft laten weten geen problemen te zien in de
uitvoering van deze taken. Het Berenschot-rapport gaat echter uit van
het feit dat instellingen ook een infrastructuur zou moeten optuigen
voor bovenstaande taken. Dat is in mijn ogen het creëren van een
niet-noodzakelijke schaduwbureaucratie.
Zorgplichten (nieuwe wet op het hoger onderwijs en onderzoek)
o Via zorgplichten krijgen hogescholen en universiteiten de
verantwoordelijkheid bepaalde belangen te behartigen. De zorgplicht
zegt om welke doelen het gaat, maar laat de instelling vrij in de
manier waarop zij dat bereikt.
o Kwaliteitszorg wordt opgevoerd als grootste kostenpost. Maar het
gaat hier om zaken die nu al onderdeel zijn van reguliere
werkzaamheden, en voor het overgrote deel ook al in de huidige
wetgeving terugkomen.
o Bij de zorgplicht medezeggenschap wordt het jaarlijks aanpassen van
het medezeggenschapsreglement als een structurele last opgevoerd. Er
is geen noodzaak voor een jaarlijkse aanpassing.
De HBO-Raad en VSNU hebben recentelijk 10 aandachtspunten voor de
uitvoering onder mijn aandacht gebracht. Op basis daarvan zijn
inmiddels aanpassingen doorgevoerd. Wat mij betreft gaan we op deze
voet verder en houden we het gesprek over een soepele invoering en
uitvoering van de leerrechten en de zorgplichten gaande.
Laatst bijgewerkt 14-03-2006 pijl naar boven
---
Ministerie van OCW | Rijnstraat 50 | Postbus 16375 | 2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56 | F: 070 412 34 50 | E: ocwinfo@postbus51.nl