Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Kant over de eigen bijdrage zittend ziekenvervoer

Kamerstuk, 14-3-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2663727

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kant over de eigen bijdrage zittend ziekenvervoer.
(2050608440)

Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat de termijn waarover het maximum geldt voor de eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer met de invoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet door zorgverzekeraars is omgezet van 12 maanden naar een kalenderjaar? Zo ja, wat is uw reactie op het gegeven dat zorgverzekeraars verzekerden hierover niet tijdig geïnformeerd hebben? 1)

Antwoord 1
In de ziekenfondsverzekering gold voor het zittend ziekenvervoer een maximum eigen bijdrage per periode van 12 maanden. Deze periode van twaalf maanden hoefde niet samen te vallen met een kalenderjaar. In de voormalige particuliere ziektekostenverzekeringen waren de eigen betalingen -ook de specifieke voor zittend ziekenvervoer- al aan een kalenderjaar gebonden.
In het kader van de Zorgverzekeringswet is geregeld dat de maximum eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer per kalenderjaar geldt. Dit is bepaald in artikel 2.38, tweede lid, van de Regeling zorgverzekering.
De zorgverzekeraars hebben in de zorgverzekeringen die zij voor half december 2005 aan hun verzekerden hebben aangeboden, opgenomen dat de eigen bijdrage geldt per kalenderjaar.

Vraag 2
Vindt u het aanvaardbaar dat verzekerden die hierop niet gerekend hebben door deze wijziging een grotere eigen bijdrage over 12 maanden moeten betalen ?

Antwoord 2
Artikel 2.1.2, eerste lid, van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet houdt in dat rechten van voormalige ziekenfondsverzekerden die voor 1 januari 2006 onder de Ziekenfondswet zijn ontstaan, van kracht blijven zoals dat onder de Ziekenfondswet gold, tenzij dat anders is geregeld. Dit heeft tot gevolg dat de voormalige ziekenfondsverzekerden voor wie per 31 december 2005 een periode van 12 maanden liep waarin zij de maximum eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer hadden voldaan, geen eigen bijdrage meer verschuldigd zijn tot het eind van die oorspronkelijke periode. Dat geldt ook indien het laatste deel van die periode valt na 31 december 2005. Deze voormalige ziekenfondsverzekerden hoeven daarom over die oorspronkelijke periode van 12 maanden geen hogere eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer te voldoen, dan waarop zij hebben gerekend.

Vraag 3
Is het redelijk en juist dat mensen, die op basis van een polis die afgesloten is in 2005 gebruik maken van zittend ziekenvervoer met een maximale eigen bijdrage per 12 maanden, na 1 januari 2006 maar binnen die periode van 12 maanden een grotere eigen bijdrage over die 12 maanden moeten betalen?

Antwoord 3
Ik verwijs naar het antwoord op vraag 2.
Om te voorkomen dat later in 2006, als de periode van 12 maanden voor deze voormalige ziekenfondsverzekerden afloopt, deze verzekerden in de resterende maanden van 2006 alsnog de maximum bijdrage voor het kalenderjaar 2006 zouden moeten betalen, heb ik na overleg met de zorgverzekeraars besloten dat deze groep voormalige ziekenfondsverzekerden in 2006 geen eigen bijdrage voor zittend ziekenvervoer verschuldigd is. Dat is ook uitvoeringstechnisch de eenvoudigste oplossing.

Vraag 4
Is het bij nader inzien toch niet redelijk om uit te gaan van een periode van 12 maanden in plaats van een kalenderjaar? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4
Neen. Met een kalenderjaar wordt aangesloten op de looptijd van de modelovereenkomst die een kalenderjaar bestrijkt. Ook de mogelijkheid om per 1 januari van elk jaar van zorgverzekeraar te veranderen maakt dat maximering van de eigen bijdrage per periode van 12 maanden niet past in de Zorgverzekeringswet. Met een kalenderjaar heeft slechts een zorgverzekeraar te maken heeft met de (maximum) eigen bijdrage. Bij een periode van twaalf maanden die over de jaargrens heen kan, kunnen twee zorgverzekeraars te maken hebben met de bijdrage.

Vraag 5
Bent u bereid er voor te zorgen dat zorgverzekeraars voor deze mensen een overgangsregeling treffen? Zo ja, op welke termijn? Kunt u de garantie bieden dat zorgverzekeraars zich ook aan deze overgangsregeling houden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 5
Ik verwijs hiervoor naar het antwoord op vraag 3. Omdat hierover uitgebreid overleg met de zorgverzekeraars heeft plaatsgevonden en deze oplossing ook hun voorkeur heeft, vertrouw ik er op dat de zorgverzekeraars overeenkomstig deze lijn zullen handelen.

1) Hallo Gelderland, 10 februari 2006., TV Gelderland