BOVAG

Driekwart klanten zeer tevreden over de merkdealer

Bron: Persbericht BOVAG
datum: 14-03-2006

Trendbox onderzocht, in opdracht van de NDA, de tevredenheid van 750 autobezitters over de after sales van hun merkdealer. De marktonderzoeker vergeleek ook het branche-imago met dat van een aantal andere dienstverlenende branches. De resultaten zijn gepresenteerd tijdens het vandaag gehouden NDA Dealercongres.

Tevredenheid
Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten is uitermate of zeer tevreden over de after sales- service van de merkdealer. Nog eens een kwart is redelijk tevreden en slechts een kleine 6 procent is niet zo of helemaal niet tevreden. Daarmee scoren de dealerbedrijven in vergelijk met andere branches het hoogst.

Belangrijk vindt de consument de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden, de zakelijke en vakkennis van de werkplaatsmedewerkers, objectieve informatie over onderhoud en reparaties en dat het autobedrijf zich aan de vooraf opgegeven kostenindicatie houdt.

De service- en werkplaatsmedewerkers onderscheiden zich positief van andere branches door altijd voor de klant klaar te staan, hem/haar een goed gevoel te geven, de werkzaamheden binnen de afgesproken tijd uit te voeren en de positieve uitstraling. De consument is het meest tevreden over hun vakkennis, vriendelijkheid en hulpbereidheid, de kwaliteit van het werk en de mogelijkheid om op een door hem gewenst tijdstip een afspraak te maken.

Drie van de vier respondenten zien het als een (zeer) groot voordeel dat zij hun auto laten onderhouden bij een merkdealer en niet bij een ander autobedrijf. Slechts 7 procent ziet helemaal geen voordeel. De loyaliteit is dan ook bijzonder hoog, want bijna 90 procent zou weer kiezen voor hetzelfde bedrijf en ruim driekwart (77 procent) van de ondervraagden zou het zeer zeker of waarschijnlijk aanbevelen aan anderen.

Branche-imago
Trendbox vergeleek ook enkele imago-aspecten van de merkdealer met die van aannemers, telecombedrijven en wit- en bruingoedleveranciers. Consumenten hechten het minste belang aan de after sales van telecombedrijven. Gelukkig maar, want die scoren daarop in hun ogen ook het slechtst. Zowel aannemers als telecombedrijven maken in de ogen van de consument de beloften niet waar om binnen de afgesproken tijd de werkzaamheden uit te voeren. Aannemers, loodgieters en timmerlieden worden daarin door de consument het minst positief beoordeeld. Wel is de liefde voor het vak volgens de consument het grootst bij aannemers, loodgieters en timmerlieden. After sales-medewerkers in de telecom en het bruin- en witgoed hebben een positieve uitstraling en nemen hun klanten serieus.