Persbericht
Gedrags- en reclamecode kansspelen reguleert reclameaanbod
14 maart 2006
De nieuwe gedrags- en reclamecode kansspelen is een belangrijke stap
om het reclameaanbod in de kansspelsector verder te reguleren. Dat
schrijft minister Donner van Justitie aan de Tweede Kamer. De code is
op verzoek van de minister opgesteld door de vergunninghouders en de
VAN Speelautomaten Brancheorganisatie. Het toezicht op de reclamecode
is neergelegd bij de Reclame Code Commissie. De code is op 15 februari
in werking getreden.
Twee delen
De code is gesplitst in twee delen. Een gedragscode en een
reclamecode. De reclamecode bevat eisen met betrekking tot de inhoud
van de reclame, de benadering van kwetsbare groepen en sponsoring.
De gedragscode bevat regels met betrekking tot:
- Het niet aanzetten van minderjarigen of andere kwetsbare groepen tot
deelname aan kansspelen;
- de inachtneming van het bepaalde in de Wet bescherming
persoonsgegevens;
- het niet benaderen van consumenten die zich hebben aangemeld bij
Stichting Infofilter (het centrale meldpunt voor consumenten die niet
op naam of telefonisch benaderd willen worden door adverteerders);
- de actualiteit van gegevens op verkooppunten;
- het tegengaan van opeenhoping van tv-programmas (mede) gericht op
kansspelen.
Verbod op opt-outconstructie
Vooruitlopend op de herziening van de Wet op de kansspelen bevat de
code een verbod op de zogenaamde opt-outconstructie bij een
uitbreiding van het aantal trekkingen in combinatie met een
inlegverhoging. Dit houdt in dat vergunninghouders voor een verhoging
expliciet toestemming van de deelnemers moeten vragen.
Dalende reclame-uitgaven
Vooruitlopend op de reclamecode zijn de reclame-uitgaven in de
kansspelsector de afgelopen jaren al gedaald. In 2004 was dat negen
procent ten opzicht van de reclame-uitgaven in 2002. Vooral de
uitgaven voor televisie, radio en direct mail zijn sterk gedaald. Voor
televisie met gemiddeld 19%, voor direct mail met 11% en voor radio
met 20%.
Ministerie van Justitie