29
30
31
/>
Maart 2006
Toerist van de toekomst wil 'hyper holiday hub' of 'hotel Mamma'
Trendstudie Kuoni naar toekomstige ontwikkeling 'leisure travel'
Het massatoerisme van de toekomst zal groter, goedkoper en
spectaculairder zijn en zich meer concentreren op 'Hyper holiday
hubs', ultramoderne rust- en recreatiecentra met alle faciliteiten
onder één dak. In contrast daarmee staat de reiziger die zich liever
laat verwennen in een beschermde, gezellige en warme omgeving (een
soort 'Hotel Mama'), waarin hij zich thuis voelt. Dat voorspelt een in
opdracht van Kuoni uitgevoerde trendstudie over de toekomst van
'leisure travel'.
Uit de trendstudie naar de te verwachten wensen en behoeften van
reizigers in het jaar 2020 blijkt, dat vakantie naar alle
waarschijnlijkheid een massa-industrie blijft. Maar de massaconsumptie
van reizen is in de toekomst meer afgestemd op de individuele wensen
en behoeften van de reiziger.
Service en comfort
Het is heel goed mogelijk dat traditionele categorieën verdwijnen en
dat er meer nadruk komt te liggen op service en comfort. Het
massatoerisme van de toekomst zal groter, goedkoper en spectaculairder
zijn en zich meer concentreren op zgn. "Hyper holiday hubs':
ultramoderne rust- en recreatiecentra voor de moderne reiziger, met
alle faciliteiten onder een dak.
Nieuwe niches
Contrasterend met de ontwikkeling van deze "mega hubs' is de
ontwikkeling van nieuwe niches ("nouveaux niches") met reizigers die
op zoek zijn naar een meer natuurlijke, realistische, vriendelijke,
duurzame, sociale en gezonde reiservaring. Deze reizigers zijn op zoek
naar meer comfort en zorg tijdens vakantie. Deze reiziger laat zich
liever verwennen in een beschermde, gezellige en warme omgeving (een
soort "Hotel Mama'), waarin hij of zij zich thuis voelt. En dit hoeft
niet altijd in een verafgelegen, exotisch oord te zijn.
Medicijn
Een andere toekomstige trend is dat mensen steeds meer zullen gaan
reizen om andere mensen te ontmoeten. Misschien zelfs wel om de
persoon van hun dromen tegen te komen. Op deze wijze dient vakantie
ook als een soort emotioneel medicijn.
Meer wellness
Tegelijkertijd zullen de `Wellness"vakanties in vraag gaan toenemen en
zich minder richten op de hardware - zwembaden, sauna, fitnessruimtes
etc. - maar meer op software, bijvoorbeeld de emotionele zorg en
aandacht die zij aan reizigers kunnen geven. Luxe zal op een nieuwe
wijze worden gedefinieerd: een betere kwaliteit van leven door meer
rust, meer ruimte en meer tijd voor het individu en zijn familie. Op
een plek die vertrouwd aanvoelt.
Toekomstbeeld
Om een zo precies mogelijk toekomstbeeld te kunnen schetsen van trends
en mogelijkheden op reisgebied in de huidige verzadigde vrije
tijdsreismarkt zijn bij deze studie - uitgevoerd door het Zwitserse
Gottlieb Duttweiler Institute - vele specialisten, trendwatchers en
managers op toeristisch gebied met diverse culturele achtergronden en
uit verschillende landen betrokken.
Breed opgezet
Het onderzoek vormt een onderdeel van het honderdjarig bestaan van
Kuoni (motto: "The future of Travel. Since 1906") en is opgezet door
Kuoni om effectiever te kunnen inspelen op de trends op reisgebied.
Naast interviews met experts en trendwatchers op toeristisch gebied,
is het onderzoek aangevuld met data afkomstig uit literatuuronderzoek,
trendstudies, websites en online enquetes onder reisagenten, managers
en specialisten op toeristisch gebied.
Meer inzicht
Doelstellingen van deze trendstudie waren verder: meer inzicht krijgen
in de wijze waarop de behoeften en waarden van de reiziger zich
ontwikkelen, wie er in de toekomst meer zal gaan reizen, wat tegen
2020 de meest populairste bestemmingen zullen zijn en welke nieuwe
markten op reisgebied zouden kunnen ontstaan.
Goed voorbereid
Gezien de focus van Kuoni op kwaliteit in het hogere reissegment is
Kuoni reeds uitstekend voorbereid op deze trends. Indien ervaring,
emotie en wellness steeds belangrijker worden bij het maken van een
keuze op reisgebied en als georganiseerde en begeleide reizen steeds
meer aantrekkingskracht uitoefenen, dan is Kuoni hier op vele markten
in Europa reeds op voorbereid.
Strategie
De strategie van Kuoni is erop gericht om reizigers een reisproduct
van uitstekende kwaliteit en met een uitmuntende service te bieden.
"Door dit te doen", bevestigt Group CEO Armin Meier, "stellen we
onszelf tot doel om de beste reisorganistie te zijn en te blijven op
het vlak van service en productkwaliteit'.