Humanitas start hulpchat voor mensen in isolement

Humanitas opent haar luisterend oog

ZUTPHEN, 20060313 -- De vereniging Humanitas maakt gebruik van internet voor het bieden van hulp en ondersteuning. De laatste ontwikkeling is het chatproject voor mensen in isolement. Op de nieuwe website www.hetluisterendoog.nl kan gechat worden met een vrijwilliger van Humanitas. Iedereen die zich op één of andere manier geïsoleerd voelt en behoefte heeft aan contact kan nu via de chat zijn of haar verhaal kwijt. Ongeacht achtergrond, leeftijd of leefomstandigheid. Vier avonden en één ochtend per week zijn getrainde vrijwilligers online voor een chat van mens tot mens.


Humanitas is de Nederlandse Vereniging voor Maatschappelijke Dienstverlening en Samenlevingsopbouw. Al 60 jaar biedt Humanitas vormen van hulp- en dienstverlening op allerlei levensterreinen waarop mensen persoonlijk of maatschappelijk "in de knel" kunnen komen. Ruim 6000 vrijwilligers zetten zich in tal van projecten in om deze mensen te ondersteunen. Van kindervakantiekampen tot maatjesprojecten en lotgenotencontacten. Van het bezoeken van gedetineerden tot het ondersteunen van asielzoekers en hulp bij thuisadministratie. De hulp- en dienstverlening is zeer divers.

Deze steun wordt in de regel gegeven door vrijwilligers die een luisterend oor bieden. De contacten vinden doorgaans plaats "van mens tot mens" in fysieke nabijheid: in één-op-één-contacten of in groepsverband (lotgenotengespreksgroepen). Soms is er alleen telefonisch contact. Nu opent Humanitas haar luisterend oog en biedt deze ondersteuning ook via het Internet.

Al langer werd de behoefte gevoeld om te onderzoeken of de ondersteuning die Humanitas biedt ook een digitale component kon krijgen. De nieuwe media, internet, email, chat & msn bieden immers zoveel nieuwe mogelijkheden voor contacten waar ook heel veel mensen gebruik van maken. 83% van de Nederlanders heeft inmiddels toegang tot internet (bron: CBS, 2005). Daarnaast is contact via internet gemakkelijk, laagdrempelig (anoniem), en ook voor velen toegankelijk die wegens leeftijd, ziekte of handicap aan huis gebonden zijn.

Het chatproject van Humanitas is in maart 2005 van start gegaan. In de eerste fase van het project is gekozen om te beginnen met een anonieme chat-service voor mensen in isolement. Via de nieuwe website www.hetluisterendoog.nl kan iedereen die dat wil een één-op-één chatgesprek voeren met een vrijwilliger van Humanitas die hier speciaal voor is opgeleid. De vrijwilliger biedt een "luisterend oog" en denkt mee. Het contact is gelijkwaardig, van mens tot mens en gericht op het ondersteunen van het eigen oplossend vermogen van de cliënt.

De methode van chatten zorgt voor een zeer lage drempel. Het kan gebeuren vanuit huis, het is anoniem, niemand kan je zien of zelfs maar horen. De paradox van het chatcontact is dat hoewel er een enorme afstand lijkt te zijn door het ontbreken van het non-verbale contact, het juist daardoor voor velen mogelijk blijkt te zijn om zeer open te communiceren over eigen gedachten en gevoelens. De grote afstand leidt tot grote nabijheid. En dat biedt mogelijkheden.

De komende tijd zal Humanitas onderzoeken of het chatten een waardevolle aanvulling is op haar ondersteuningsaanbod. Ook kijken we naar andere mogelijkheden van ondersteuning via internet zoals e-buddy's, lotgenotenchat, chatbuddy's, etcetera.

Via de website www.hetluisterendoog.nl is de chat van Humanitas te bereiken. Van maandag t/m donderdag zijn er vrijwilligers online beschikbaar van 19.00 uur tot 22.00 uur 's avonds. Zondag van 10.00 uur tot 13.00 uur. Tot een half uur voor de sluitingstijd kan eimand zich nog aanmelden voor een chatgesprek.



Humanitas