NVB bepleit ruimere raadpleging Burgerservicenummers door banken
In de loop van 2006 wordt het burgerservicenummer (BSN) ingevoerd. Het
burgerservicenummer is gelijk aan het Sofi-nummer, maar heeft een
ander bereik en kent andere regels waar het nummer voor gebruikt mag
worden. De banken krijgen toegang tot de gegevens, maar naar de mening
van de NVB is dit te beperkt.
Banken zijn verplicht cliënten te identificeren en hun gegevens in de
bankadministratie vast te leggen. Met behulp van het online
BSN-stelsel kunnen de banken straks het BSN en de geldigheid van
identiteitsdocumenten verifiëren. De NVB vindt dit te beperkt. Bij de
uitvoering van taken van publiek of maatschappelijk belang doet de
overheid immers steeds meer een beroep op de bancaire sector. Zo zijn
er na 9/11 vergaande maatregelen getroffen om terrorismefinanciering,
het wit-wassen van gelden en ander misbruik van het financiële stelsel
te voorkomen. Gelet op de wettelijke taken die de banken nu en in de
toekomst moeten uitvoeren, heeft de NVB aan de Minister van Financiën
gevraagd aanvullende wetgeving te bevorderen die het mogelijk maakt
dat de banken ruimere toegang krijgen tot de raadpleegfuncties van het
BSN-stelsel dan vanaf invoering wettelijk gezien mogelijk is. Naar
verwachting doet de Minister van Financiën in het voorjaar een
voorstel aan de Tweede Kamer.
Download position paper 'Banken en Burgerservicenummer (BSN)' (zie onderaan)
1/6 (position paper bsn.
doc)
1 september 2005
Position paper: Banken en Burgerservicenummer (BSN)
Kernpunten .
Bij de uitvoering van taken van publiek of maatschappelijk belang doet de overheid
steeds meer een beroep op de bancaire sector.
. Na 9/11 zijn er vergaande maatregelen getroffen om terrorismefinanciering, het wit-wassen
van gelden en ander misbruik van het financiële stelsel te voorkomen (Aan-bevelingen
Financial Action Task Force, 2e en 3e Anti Money Laundering Richtlijn).
. Banken zijn de poortwachters van het financiële stelsel. Zij zijn verplicht cliënten te
identificeren en hun gegevens in de bankadministratie vast te leggen. Bovendien
komen er steeds meer voorschriften die de banken verplichten cliëntgegevens aan
de overheid door te geven (Customer Due Diligence, WID, Wet MOT, AWR, WIB,
Sanctiewet etc.).
. De 3e Anti Money Laundering richtlijn zal de banken binnenkort verplichten in
bepaalde gevallen de identiteit die de cliënt opgeeft te verifiëren.
. Er komt een Europese verordening ter uitvoering van FATF Special Recommenda-tion
VII met de verplichting naam, adres en rekeningnummer van de betaler mee te
sturen met een betaalopdracht. Het adres kan volgens de verordening worden ver-vangen
door een nationaal identiteitsnummer.
. Op 1 januari 2006 wordt het Burgerservicenummer (BSN) ingevoerd. De
mogelijkheid ontstaat om online het opgegeven BSN te verifiëren en bijbehorende
NAW-gegevens, geboortedatum en geboorteplaats (zg. 'raadpleeg-functies')
elektronisch te importeren (hierna: 'ruimere' toegang).
Banken zullen echter op basis van het wetsvoorstel via het online BSN-stelsel
uitsluitend het BSN en de geldigheid van identiteitsdocumenten kunnen verifiëren bij
het aangaan van een relatie. Daardoor biedt het BSN-stelsel zonder aanvullende
wetgeving geen meerwaarde voor de banken.
Het NVB-voorstel
1 'Ruimere' toegang van de banken tot het BSN-stelsel maakt een efficiëntere en
betere verificatie van identiteits- en legitimatiegegevens van de cliënt en vastlegging
daarvan in de cliëntenadministratie mogelijk.
2 Gebruik van het unieke BSN als ordenend instrument in de cliëntenadministratie
verlaagt de kans op fraude en verhoogt de efficiëncy binnen de banken.
Identiteitsfraude kan beter bestreden worden. Dezelfde cliënt kan immers niet meer
onder verschillende namen geregistreerd staan. Door bestandsvergelijkingen op
basis van het BSN kunnen adreswijzigingen periodiek en geautomatiseerd worden
verwerkt zodat de cliëntregistratie bij banken (nagenoeg) gelijk kan blijven lopen met
die bij de overheid.
Maatschappelijk voordelen
1 De kwaliteit van de cliëntregistratie bij banken komt op het zelfde niveau als dat van
de overheid.
2 bevragingen door overheidsinstanties kunnen efficiënter worden afgehandeld.
3 banken kunnen fraude, witwassen en terrorismefinanciering efficiënter en effectiever
bestrijden.
4 banken kunnen (na ontdubbeling en met aktuele adresgegevens) alle cliënten bij
probleemsituaties tijdig benaderen.
5 banken zullen minder schade lijden door minder oninbare vorderingen van
onvindbaar gebleven cliënten.
6 een aanzienlijke reductie van administratieve lasten van de banken kan worden
gerealiseerd als door A en B het bewaren van het 'kopie paspoort' ex art. 52a AWR
kan komen te vervallen..2/6 (position paper bsn. doc)
1 Inleiding
Per 1 januari 2006 wordt het Burgerservicenummer (BSN) geïntroduceerd. Hiermee
sluit de overheid aan bij de tendens in diverse Europese lidstaten om sectorgebonden
persoonsnummers te vervangen door generieke persoonsnummers.
Het BSN is een uniek nummer dat gelijk is aan het sofi-nummer. In eerste instantie is
het BSN bedoeld voor gebruik door overheidsorganen bij het verwerken van persoons-gegevens
bij de uitvoering van hun publiekrechtelijke taak. In tweede instantie worden
ook niet-overheidsorganisaties, zoals banken, als gebruikers toegelaten, indien en voor
zover het gebruik van de aan het BSN gekoppelde identiteitsgegevens voor hen
wettelijk is geregeld.
Voor niet-overheidsorganisaties voorziet de BSN-wetgeving op dit moment slechts in
een zeer beperkte verificatietoets van het BSN. Bij het intoetsen van het BSN of het
nummer van het identiteitsdocument wordt alleen 'geldig' of 'niet-geldig' teruggemeld
(zie vragen 1 en 2 van *bijlage 1). De geldigheidstoets voor Nederlandse reis- en
identiteitsdocumenten en nog meer verificatiefuncties bestaan al voor banken via het
VIS-systeem (zie pagina 3).
Via toegang tot het BSN-stelsel zouden banken, mits daartoe geautoriseerd, online het
door de cliënt opgegeven BSN kunnen verifiëren en de aan een BSN gekoppelde
NAW-gegevens, geboortedatum en geboorteplaats (hierna: de 'raadpleegfuncties')
elektronisch kunnen importeren. Zie vragen 3 tot en met 5 van bijlage 1 voor de
mogelijkheden van een ruimere BSN-toets voor banken.
Tot op heden wordt echter nog slechts overwogen niet-overheidssectoren als de zorg,
het onderwijs en een aantal uitkeringsinstanties op het BSN-stelsel aan te sluiten.
2 Positie financiële instellingen: poortwachter van het financiële stelsel
Banken hebben een bijzondere positie vanwege bestaande en toekomstige wettelijke
verplichtingen c.q. door de overheid opgelegde taken. Zij hebben een sleutelpositie bij
de toegang tot het financiële stelsel: zij vervullen de rol van poortwachter.
Nu de 3e Anti Money Laundering Richtlijn (AML) is aangenomen zullen deze verplich-tingen
verder toenemen. Deze richtlijn bevat vergaande maatregelen om terrorismefi-nanciering,
witwassen van gelden en ander misbruik van het financiële stelsel tegen te
gaan. Om deze belangrijke doelstellingen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren zul-len
de banken nadere maatregelen - waaronder het uitvoeren van Customer Due
Diligence onderzoek - moeten treffen. Een belangrijke wijziging ten opzichte van de
huidige situatie is, dat banken in bepaalde gevallen niet alleen de identiteit van de
cliënt zullen moeten vaststellen, maar ook verifiëren (verificatieplicht). Ook moeten
banken in bepaalde situaties de identiteit achterhalen van de uiteindelijke begunstigde
van een rechtspersoon dan wel degenen die daar de uiteindelijke zeggenschap over
hebben.
Bovendien heeft de Europese Commissie onlangs een Verordening voorgesteld ter uit-voering
van FATF Special Recommendation VII (SR VII). Het voorstel voorziet in een
verplichting om met betalingsopdrachten volledige informatie over de betalende partij
mee te sturen, bestaande uit naam, adres en rekeningnummer. Volgens artikel 4 kan
het adres vervangen worden door geboortedatum en geboorteplaats van de betaler,
zijn klantidentificatienummer of zijn nationale identiteitsnummer.
Op banken rust nu al de plicht om cliëntgegevens op basis van de door de cliënt zelf
aangeleverde gegevens correct vast te leggen (identificatieplicht). Deze verplichting
vloeit onder meer voort uit de Wet identificatie bij dienstverlening, de Wet melding
ongebruikelijke transacties en de Wet bescherming persoonsgegevens.
Daarnaast schakelt de overheid banken veelvuldig in voor allerlei maatschappelijke
taken, waaronder renseignering (Algemene Wet Rijksbelastingen), verstrekking van
informatie/stukken bij controle door de belastingdienst of de FIOD en uitlevering van
stukken aan Justitie of Inlichtingendiensten bij opsporing van strafbare feiten.
* Zie bijlage(n).3/6 (position paper bsn.
doc)
Een kort overzicht van voor banken geldende regelgeving wordt in *bijlage 2 gegeven.
Daarin is de uitbreiding als gevolg van de 3e AML en de FATF SR VII Verordening nog
niet meegenomen.
3 BSN / online verificatie en vastlegging identiteits- en legitimatiegegevens
De verplichte identiteitsvaststelling op grond van de Wid (en: AWR) bij opening van
een rekening of aanbieding van een dienst biedt slechts een beperkte bescherming
tegen identiteitsfraude, omdat er geen wettelijk geregelde verificatiemogelijkheden zijn.
Nu de 3e AML verificatie in sommige gevallen verplicht stelt mag van de overheid
verwacht worden dat zij - binnen haar mogelijkheden - ook de middelen aanreikt om
die verificatie zo correct en efficiënt mogelijk te kunnen verrichten.
De nu vigerende toetsen zijn (via de beveiligde BKR-infrastructuur):
. BKR-toets (wettelijke plicht op basis van de Wet consumentenkrediet/Wet financiële
dienstverlening);
.
EVA-toets (vrijwillige check in het gezamenlijke fraudepreventiesysteem van de
banken en financieringsmaatschappijen, waarin fraude-incidenten zijn opgenomen);
. VIS-toets (vrijwillige toets in het verificatie informatiesysteem, waarin de unieke
nummers van gestolen, vermiste of ongeldig verklaarde identiteitsdocumenten zijn
opgenomen). 1) 2)
Daarnaast passen banken veelal nog een onafhankelijke naam- en adresverificatie toe
(bijvoorbeeld door een kopie te vragen van een recente nota van het energiebedrijf),
teneinde meer zekerheid te verkrijgen dat degene die toegang wenst te verkrijgen tot
het financiële stelsel daadwerkelijk degene is die hij zegt te zijn en dat het opgegeven
adres zijn aktuele woonadres is. Deze extra naam- en adresverificatie geschiedt
handmatig en is dus duur 3) .
Het belang voor de banken van een juiste identiteits- en adresverificatie is evident.
Banken willen niet dat hun systemen worden misbruikt en zonder juiste identiteit en
adres van de klant wordt het (met name in geval van fraude) erg moeilijk uitgeleende
gelden te kunnen terugvorderen.
Van banken wordt een adequate uitvoering van wettelijke voorschriften geeist.
Een 'ruimere' toegang tot het BSN-stelsel biedt de mogelijkheid de cliënten-admini-stratie
van banken op gelijk niveau te brengen en te houden als dat van de overheid.
Online verificatie van het door de cliënt verstrekte BSN 4) gevolgd door een aanleve-ring
van de 'raadpleegfuncties' op een scherm biedt de mogelijkheid met al deze ge-gevens
de identiteit van de cliënt te checken en vervolgens deze gegevens ook elek-tronisch
te importeren in de bankadministratie (typefouten behoren dan tot het verleden
en de registratie is dan identiek aan die in het BSN-stelsel).
De BSN-toets zou een geautomatiseerde toets naast de BKR-, EVA- en VIS-toets kun-nen
worden met een responstijd van enkele seconden. Het BKR, dat de bestaande
1 ) VIS bevat door de KLPD aangeleverde nummers van ongeldige blanco en op naam
gestelde Nederlandse paspoorten, Europese identiteitskaarten,
vreemdelingendocumenten, geprivilegieerde documenten, visa,
politielegitimatiebewijzen en de nummers van blanco gestolen Nederlandse rijbewijzen
alsmede van ongeldige buitenlandse paspoorten, identiteitsbewijzen, rijbewijzen en
visa, voorzover deze gegevens door het buitenland aan het KLPD zijn aangeleverd. 2 ) Via VIS of BSN komt men overigens (nog) niet te weten of iemand een
identiteitsbewijs toont dat ook daadwerkelijk aan die persoon is afgegeven. Een vermist
paspoort staat er NIET in zolang het nog niet formeel als vermist is opgegeven. Dat is
niet het moment van opgave van vermissing bij de politie, maar het moment van
aanvraag bij de gemeente van een vervangend identiteitsdocument. 3 ) Gobaal geschat gaat het om 1,5 miljoen nieuwe cliënten per jaar. 4 ) Te denken is aan een elektronische scan van het identiteitsdocument..4/6 (position paper bsn.
doc)
infrastructuur voor de BKR-, EVA- en VIS-toets beheert, zou een rol kunnen gaan spe-len
als beveiligd distributiepunt / SBV (Sector Berichten Voorziening).
De kwaliteit en efficiëncy van het identificatie- en registratieproces zal door een 'ruime-re'
toegang aanzienlijk toenemen. De online controle op identiteits- en legitimatiegege-vens
bij het afnemen van bancaire diensten zal het risico op identiteitsfraude beperken
en zal bovendien - in het kader van terrorismebestrijding - een belangrijke (niet te mis-sen)
schakel zijn in het herkennen van voorbereidingshandelingen.
4 BSN als intern ordeningsinstrument in de administratie
Bij de administratie van een financiële instelling is van belang dat
. dezelfde persoon niet onder verschillende namen wordt geregistreerd;
. de tenaamstellingen correct zijn en
. er op efficiënte wijze bevragingen kunnen worden gepleegd.
Voor het ordenen van de administratie is een uniek nummer per persoon nodig. De
banken hebben daarvoor hun eigen cliëntregistratiesystemen 5) . Banken zijn verplicht
het sofi-nummer op te nemen in hun bankadministratie, maar dat nummer mag nu
echter uitsluitend worden gebruikt voor renseignering aan de fiscus 6) .
Het gebruik van het BSN als ordeningsinstrument voor de bankadministratie zal de
betrouwbaarheid daarvan zeer ten goede komen:
. Ontdubbeling van eenzelfde cliënt met meerdere naamregistraties en cliëntnummers
beperkt de mogelijkheid voor de cliënt om onder verschillende namen een (te) hoge
schuld op te bouwen en levert bovendien voor de banken een kostenvoordeel op bij
het verzenden van overzichten en mailings.
. Cliënten met dezelfde naam en initialen op hetzelfde adres kunnen met behulp van
het BSN onderscheiden worden.
. Periodieke bestandsvergelijking wordt mogelijk indien de SBV bestanden op datum
x en op datum x+y gaat vergelijken en daaruit geheel geautomatiseerd per BSN de
adreswijzigingen in die periode aan de banken kan aanleveren. De eenmalig
geverifieerde en door de bank opgeslagen gegevens kunnen zo, zonder
afhankelijkheid van de cliënt zelf, op efficiënte wijze geactualiseerd worden zodat de
registraties van overheid en banken gelijk blijven lopen 7) .
Banken hebben zeer regelmatig adresgegevens nodig voor allerlei doeleinden. Zij heb-ben
zich contractueel verplicht de cliënt zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat lukt
niet wanneer het NAW-bestand niet in orde is. Veel mensen verzuimen de bank een
verhuisbericht te sturen wanneer zij verhuizen. Meestal is dat een kwestie van nalatig-heid.
Soms is er sprake van onvermogen en soms opzet. Wanneer rekeningoverzich-ten
niet langer aankomen kan een cliënt het overzicht over zijn financiële situatie ver-liezen.
Ook de afwikkeling van andere contractuele verplichtingen, bijvoorbeeld de toe-zending
van bescheiden, kan nadelige gevolgen ondervinden van een verouderde re-gistratie.
Wanneer een verzekering tot uitkering komt kunnen de begunstigde of zijn
erfgenamen niet meer worden achterhaald. Betalingsachterstanden kunnen niet meer
aan de cliënt worden doorgegeven. In geval van juridische verwikkelingen met een
cliënt moeten banken al snel hoge buitengerechtelijke en gerechtelijke incassokosten
maken. Minnelijke schikkingen zijn niet meer mogelijk. Aanmaningen noch ingebrek-stellingen
komen op het juiste adres aan.
Regelmatig worden vorderingen op onvindbare cliënten afgeboekt omdat de opspo-ringskosten
niet opwegen tegen de baten. Wordt de cliënt eindelijk toch gevonden, dan
zullen alle gemaakte incassokosten op hem worden verhaald.
5 ) Door fusies in het verleden kunnen binnen een concern meerdere
cliëntregistratiesystemen operationeel zijn. 6 ) Het gebruik van dit nummer is op grond van artikel 24 Wbp gereguleerd in het
Besluit gebruik sofi-nummer Wbp. 7 ) Gobaal geschat gaat het om 1,5 miljoen verhuizingen per jaar..5/6 (position paper bsn. doc)
Banken hebben een belang bij het juiste actuele adres van hun cliënten. Zij zullen min-der
schade lijden door minder oninbare vorderingen op onvindbaar gebleven cliënten.
Ook de overheid is gebaat met de registratie van cliënten door banken die volledig
overeenkomt met de cliëntregistratie van de overheid. De techniek van het informatie-verstrekken
aan de fiscus met het sofi-nummer kan/zal immers uitgebreid worden tot
alle overheidsinstellingen die bij de uitvoering van hun wettelijke taak informatie van de
banken nodig hebben. De verhoogde kwaliteit van de cliëntregistratie van banken
garandeert dat overheidsinstellingen de aangeleverde informatie snel en nauwkeurig 8)
kunnen verwerken.
5 Reductie van administratieve lasten
Naast eerder besproken kwalitatieve overwegingen die pleiten voor toegang tot het
BSN-stelsel ziet de NVB een aanvullende mogelijkheid tot reductie van administratieve
lasten voor de banken.
Een aanzienlijke besparing kan worden bereikt indien de verplichting van art 52a AWR
sub c (bewaren kopie paspoort) achterwege zou kunnen blijven voor cliënten die volle-dig
geïdentificeerd zijn op basis van de gegevens uit het BSN-stelsel. Het aanhouden
van en onderhouden van een (digitaal) bestand van kopieën van identiteitsbewijzen is
een kostbare aangelegenheid, waarvan het nut voor de belastingdienst betrekkelijk is.
Internationaal (3e AML) wordt volstaan met het noteren van het soort identiteitsbewijs
en het opslaan van het desbetreffende nummer. Vanuit fiscale optiek lijkt de aan
banken opgelegde inspanning hier disproportioneel hoog en niet meer noodzakelijk als
de cliëntregistratie bij de banken geheel in lijn loopt met die van de overheid.
6 Privacy
De NVB hecht groot belang aan de vertrouwelijke omgang met persoonsgegevens en
naleving van de privacy-regels. Zonder het vertrouwen van hun klanten kunnen banken
immers niet functioneren.
De NVB heeft in 2003 samen met het Verbond van Verzekeraars als één der eerste
branche-organisaties een privacycode vastgesteld waarin de algemene regels van de
Wet bescherming persoonsgegevens voor de financiële sector werden geconcreti-seerd.
De code kan beschouwd worden als een verlengstuk van de Wbp. Zij werd
goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), dat ook toeziet
op de naleving daarvan.
Het CBP heeft al enige jaren geleden te kennen gegeven dat men het belang van
banken onderkent om over actuele NAW-gegevens te kunnen beschikken. Destijds
ging het om gegevens uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Dit standpunt is
onlangs nogmaals bevestigd in een advies van het CBP d.d. 8 juni 2005 9) terzake van
het voorstel tot wijziging van de Wet GBA.
De privacygevoeligheid van de gegevens die de banken via de toegang tot het BSN-stelsel
willen verifiëren en zonodig aanpassen is betrekkelijk. De cliënt heeft de gege-vens
al verstrekt of moet ze nog verstrekken op basis van de contractuele relatie met
8 ) De belastingdienst heeft in recent overleg aangegeven dat gemiddeld 7% van de
aangeleverde renseigneringsbestanden niet voorzien zijn van een sofi-nummer en
tenaamstelling die voor 100% aansluit bij de identificerende gegevens van de
belastingdienst. 9 ) Eind jaren negentig hebben de banken en het CBP overleg gevoerd over de vraag
onder welke voorwaarden de banken toegang tot de GBA zouden kunnen verkrijgen. In
dat kader werd een principe-akkoord bereikt over een specifieke Gedragscode
Bevraging GBA door Financiële Instellingen. Vanwege een verdere beperking van de
toegang tot de GBA werd de code nimmer ingevoerd..6/6 (position paper bsn. doc)
de bank. De algemene voorwaarden van de banken verplichten de cliënt immers om
wijzigingen aan de bank door te geven.
Het spreekt voor zich dat toegang tot de raadpleegfunctie van het BSN-stelsel omge-ven
moet zijn met waarborgen tegen oneigenlijk gebruik. Met systemen die een derge-lijke
geclausuleerde toegang tot gevoelige informatie verzekeren heeft de banksector
reeds ruime ervaring. Vanuit privacyoverwegingen lijken, naar het oordeel van de
banken, mits met deugdelijke waarborgen omkleed, er dan ook geen belemmeringen te
bestaan om voor banken een 'ruimere' toegang te creëren tot de raadpleegfuncties van
het BSN-stelsel.
Ten slotte zij opgemerkt, dat in Nederland de toegang tot een basisadministratie als de
GBA op dit moment beperkt is tot slechts een klein aantal partijen. In andere Europese
landen is de mogelijkheid van toegang tot dit soort gegevens aanmerkelijk ruimer. Zo
zijn in Denemarken, Finland en Frankrijk de bevolkingsregisters voor iedereen toegan-kelijk
en in Zweden en het UK hebben crediteuren toegang tot adresgegevens. Terwijl
in Nederland privacybescherming wordt aangevoerd als reden voor een zeer beperkte
toegang zijn sommige andere Europese landen aanmerkelijk liberaler, terwijl die lan-den
toch dezelfde Europese privacyrichtlijn 10) hebben geïmplementeerd. Voor een
overzicht van de situatie in andere Europese landen 11) verwijzen wij naar *bijlage 3.
7 Verzoek aan de Minister van Financiën
Gelet op de wettelijke taken die de banken nu en in de toekomst moeten uitvoeren en
de te bereiken maatschappelijke voordelen is een 'ruimere' toegang tot de raadpleeg-functies
van het BSN-stelsel in combinatie met het BSN als ordeningsinstrument bij-zonder
wenselijk. Ook lijkt vervolgens een vermindering van de administratieve lasten
door het afschaffen van het bewaren van het "kopie paspoort" van artikel 52a AWR
bereikbaar.
De NVB verzoekt de Minister van Financiën dan ook via aanvullende wetgeving te
bevorderen dat banken een 'ruimere' toegang tot de 'raadpleegfuncties' van het BSN-stelsel
krijgen dan nu op basis van de beoogde BSN-wetgeving mogelijk zal zijn en dat
de banken tevens het BSN als intern ordeningsinstrument in de cliëntenadministratie
kunnen gaan gebruiken.
10 ) Toegang tot het BSN en gerelateerde gegevens voor instellingen als banken is
toegestaan binnen de ruimte die de Europese privacyrichtlijn 95/46/EG (hierna: RL)
biedt. Artikel 5 RL geeft aan dat de overheid een eigen beleidsruimte heeft. Artikel 6 lid
1 sub b RL laat ook gebruik buiten de primaire verzameldoelstelling toe (principe van
verenigbaar gebruik). Alle door de banken beoogde verwerkingen vinden hun
rechtvaardiging in de artikelen 7(c) en 7f) RL. Artikel 14 lid 1 RL geeft een flankerende
waarborg ten aanzien van verwerkingen gebaseerd op art. 7f RL. Artikel 8 lid 7 RL
voorziet ten slotte in de mogelijkheid van het verder gebruik van nationale
identificatienummers onder nader te stellen voorwaarden. Daarnaast biedt artikel 13 lid
1 sub d, e en f RL ruimte voor afwijkingen. 11 ) Bron: http://www.ipr.uni-heidelberg.de/studie/index.htm
Nederlandse Vereniging van Banken