PERSBERICHT
Dordrecht, 13 maart 2006
BLUE FOX REORGANISEERT EN VERWACHT WINST IN 2006
2005 2004
Netto-omzet 52,4 mln 45,4 mln
Resultaat vóór belasting -1,8 mln -13,2 mln
Resultaat vóór belastingen en vóór -1,8 mln - 0,2 mln
afboeking goodwill
Eénmalige kosten 1,4 mln 0,6mln
Resultaat voor belastingen en excl. -0,4 mln 0,4mln
éénmalige kosten
Nettoresultaat -1,5 mln -12,6 mln
Netto-kasstroom 1,3 mln -0,6 mln
Winst per aandeel -0,42 -3,60
Blue Fox Enterprises N.V. heeft in 2005 haar netto-omzet zien stijgen met 15% van 45,4 miljoen naar 52,4
miljoen. De brutomarge daalde van 32,9 miljoen in 2004 tot 31,6 miljoen in 2005, voornamelijk als gevolg van
een lagere activering van softwareontwikkeling alsmede door een lagere brutomarge bij sommige onderdelen
van het bedrijf. Het nettoverlies werd teruggedrongen van 12,6 miljoen in 2004 tot een verlies van 1,5 miljoen
in 2005. Het resultaat in 2004 was inclusief een afboeking van goodwill van 13 miljoen. In 2005 werd het
resultaat beïnvloed door 1,4 miljoen éénmalige reorganisatiekosten. De inmiddels afgeronde reorganisatie zal
leiden tot een structurele besparing van 1,4 miljoen op jaarbasis vanaf 2006. De netto-kasstroom kwam in 2005
uit op 1,3 miljoen positief in vergelijking met 0,6 miljoen negatief vorig jaar. Blue Fox verwacht, onder
voorbehoud van onvoorziene omstandigheden, het boekjaar 2006 af te sluiten met een positief resultaat.
Toelichting
De netto-omzet steeg het afgelopen jaar met ruim 15% tot 52,4 miljoen. De Engineering en GIS-softwaredivisie
groeide met 37% dankzij een succesvolle verkoopcampagne van software van derden, terwijl de Textiel- en
Modesoftwaredivisie een stabiele omzetontwikkeling liet zien. De totale bedrijfsopbrengsten, inclusief geactiveerde
softwareontwikkeling, zijn in 2005 met 12,6% gestegen tot 55,6 miljoen (2004: 49,4 miljoen). De bedrijfskosten
werden beïnvloed door éénmalige kosten, die per saldo 0,8 miljoen hoger waren ten opzichte van 2004. In lijn met de
aangekondigde kostenbesparingen heeft Blue Fox in 2005 de kosten voor softwareontwikkeling teruggebracht van 4,0
miljoen in 2004 naar 3,0 miljoen. De als gevolg hiervan lagere activering van softwareontwikkeling in combinatie met
de afschrijvingen op softwareontwikkeling leiden per saldo echter tot een negatief effect op het resultaat in 2005 van
0,1 miljoen, ten opzichte van een positief effect van 1,6 miljoen in 2004.
Balans
Voornamelijk door een beperking van de investeringen in materiële vaste activa en lagere geactiveerde kosten van
softwareontwikkeling daalden de vaste activa met 0,9 miljoen tot 18,8 miljoen. Het eigen vermogen nam af van
11,3 miljoen ultimo 2004 tot 9,8 miljoen per 31 december 2005. Het garantievermogen bedroeg per 31 december
2005 11,8 miljoen (ultimo 2004: 13,1 miljoen).
Ten behoeve van de vergelijkbaarheid zijn de cijfers over 2004 aangepast conform de International Financial
Reporting Standards (IFRS).
Kasstroom
Ondanks het negatieve resultaat was de operationele kasstroom in 2005 5,4 miljoen positief (2004: 5,3 miljoen).
Mede als gevolg van de reductie van kosten voor softwareontwikkeling en door lagere aflossingsverplichtingen liet de
totale kasstroom in 2005 een toename zien van 1,8 miljoen tot 1,3 miljoen positief.
Gang van zaken 2005
In onderstaande tabellen wordt de geografische omzetverdeling weergegeven van Blue Fox als geheel en van de
Textiel- en Modesoftwaredivisie. De totale omzet in Europa is vooral gestegen door stijging van omzet in de
Engineering en GIS-software divisie in de Benelux. Binnen de Textiel- en Modesoftwaredivisie is een duidelijke
verlaging van het Europese aandeel zichtbaar (van 42% in 2004 naar 36% in 2005), alsmede een stijging van het
aandeel van Noord- en Zuid-Amerika (van 44% in 2004 naar 49% in 2005), voornamelijk door een stijging van ERP-
softwareverkopen.
Geconsolideerde omzet in: 2005 2004
Europa 69% 67%
Afrika 4% 4%
Amerika s 22% 24%
Azië 5% 5%
Totaal 100% 100%
Textiel- en Modesoftware in: 2005 2004
Europa 36% 42%
Afrika 3% 2%
Amerika s 49% 44%
Azië 12% 12%
Totaal 100% 100%
Textiel- en Modesoftware
De netto-omzet van de Textiel- en Modesoftware divisie bleef in 2005 nagenoeg gelijk ( 19,3 miljoen in 2005 t.o.v.
19,0 miljoen in 2004). De brutomarge (omzet minus materiaalverbruik) liet een toename zien met 3% van 17,2
miljoen in 2004 tot 17,7 miljoen in 2005. De kosten kwamen 0,5 miljoen hoger uit dan in 2004 en bedroegen in
2005 17,6 miljoen. Deze stijging was voornamelijk een gevolg van de herstructureringskosten die werden gemaakt
om de organisatie te stroomlijnen. Het bedrijfsresultaat daalde met 70.000 tot 79.000. De divisie telde ultimo 2005
207 medewerkers in vergelijking met 222 medewerkers per ultimo 2004.
Blue Fox Enterprises werd eind 2004 en begin 2005 geconfronteerd met een vertraging van de orderontvangsten in
West-Europa. Dit had te maken met het feit dat textielproducenten in Europa sinds het wegvallen van internationale
handelsbeperkingen werden geconfronteerd met scherpe concurrentie vanuit Azië, met name uit India en China. In
antwoord op de terughoudendheid in het doen van kapitaalsinvesteringen bij een groot deel van haar afnemers heeft
Blue Fox begin 2005 een reorganisatieproces ingezet, dat inmiddels volledig is afgerond, om de kostenbasis structureel
te verlagen. Deze kostenbesparingen omvatten onder meer een reductie van het personeelsbestand van de
bedrijfsactiviteiten in West-Europa en een reductie van de overige kosten.
De trend van een geleidelijke verschuiving van de textielproductie van Noord-Amerika en West-Europa naar Zuid-
Amerika en richting Azië heeft zich in 2005 verder voortgezet. In de cijfers van Blue Fox wordt dit nog niet
gereflecteerd, mede doordat er ook binnen de regio een verschuiving heeft plaatsgevonden ten gunste van India en
China. Tegelijk is de markt voor ontwerp- en productiesoftware voor de textiel- en mode-industrie nog altijd sterk
gefragmenteerd, waarbij vooral kleinere aanbieders elkaar lokaal beconcurreren. Blue Fox biedt geïntegreerde
automatiseringsoplossingen aan die ontwerpers en fabrikanten in staat stelt om daadwerkelijk decentraal te kunnen
opereren. Hierdoor heeft Blue Fox haar wereldwijde leidende positie verder weten te versterken. Blue Fox is dan ook
door Microsoft verkozen als strategische partner op het gebied van ERP-software voor de textiel en mode-industrie in
het kader van het Industry Builder Initiative.
Verder heeft Blue Fox in 2005 haar positionering verder aangescherpt. In 2005 heeft Blue Fox bij al haar textiel- en
modesoftwarevennootschappen Blue Fox in de naam opgenomen en in een vernieuwde marketingaanpak worden de
twee productlijnen NedGraphics en Porini gepositioneerd als de eerste en enige volledig geïntegreerde textiel- en
modesoftwareproducten in de wereld. Bovendien heeft Blue Fox de aansturing van de CAD/CAM-
softwareontwikkeling in één hand gelegd waardoor efficiënter kan worden gewerkt.
Engineering en GIS-software
De netto-omzet van de Engineering en GIS-software divisie steeg met ruim 37% van 20,7 miljoen in 2004 tot 28,6
miljoen in 2005. De stijging van de netto-omzet was vooral het gevolg van de verkoop van software van derden,
waardoor de procentuele marge lager was. Een belangrijke éénmalige factor betrof het feit dat de updates en technische
ondersteuning van een verouderde versie van AutoCAD in 2005 door de fabrikant werden beëindigd, waardoor een
recordaantal gebruikers overstapte op de nieuwste versie. Door de lagere marge op deze producten bleef de stijging van
de brutomarge beperkt tot zo n 2,5% ( 0,2 miljoen) tot 8,5 miljoen. Dit bedrag komt tot stand door een stijging van
de brutomarge bij de distributie van software derden en een daling van de brutomarge bij de overige onderdelen van
deze divisie. Door lagere operationele kosten daalden de totale kosten met 0,1 miljoen (1%) van 7,2 miljoen in 2004
tot 7,1 miljoen in 2005. Per saldo leverde dit een 27% hoger operationeel resultaat op van 1,4 miljoen tegenover
1,1 miljoen in 2004. De divisie telde aan het einde van 2005 104 medewerkers ten opzichte van 110 medewerkers per
ultimo 2004.
De bedrijfsactiviteiten op het gebied van Engineering en Geografische Informatiesystemen (GIS) groeiden het sterkst in
2005. Blue Fox wist dankzij haar nauwe samenwerking met gespecialiseerde dealers haar marktaandeel als distributeur
van AutoCAD-ontwerpsoftware succesvol te vergroten. Daarnaast is ook met de CAD/GIS-software de leidende positie
behouden, als producent van specialistische automatiseringsoplossingen voor gemeenten en provincies, door het
aanbieden van datawarehousing producten en applicaties waarmee via het internet toegang kan worden gegeven tot
informatiebronnen bij gemeenten, provincies en andere overheidsinstellingen.
Satellietcommunicatie
De dochteronderneming Carrier to Carrier Telecom heeft zich in 2005 verder ontwikkeld als onafhankelijke aanbieder
van internationale telecommunicatie- en netwerkdiensten via satellietverbindingen. De cijfers van deze activiteit worden
uit concurrentieoverwegingen niet separaat bekendgemaakt. De onderneming is winstgevend en beschikt over een
vooraanstaande marktpositie.
Vooruitzichten
Op dit moment zijn er geen sterke veranderingen merkbaar in de marktontwikkelingen voor de Textiel- en
Modesoftwaredivisie. Ook ten aanzien van de marktomstandigheden voor de Engineering en GIS-software divisie
verwacht Blue Fox geen wezenlijke verandering. Gezien het éénmalige AutoCAD update-effect in 2005 is in 2006 een
omzetdaling in deze divisie mogelijk. Het positieve effect van de gerealiseerde kostenbesparingen zal in 2006 zichtbaar
worden in het resultaat. Verdere investeringen in softwareontwikkeling, met name ook in het kader van het Industry
Builder Initiative dat een geheel nieuwe ontwikkeling vergt van de ERP-software op het Microsoft Dynamics Ax
platform, zullen in 2006 kosten met zich meebrengen waar pas later omzet tegenover zal staan. Indien de mogelijkheid
zich voordoet voor de verkoop van Carrier to Carrier Telecom tegen condities die Blue Fox aan haar aandeelhouders
kan verantwoorden, zullen de baten ten gunste komen van het resultaat. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden
verwacht de Raad van Bestuur van Blue Fox Enterprises voor 2006 een positief nettoresultaat, mede als gevolg van de
herstructurering in 2005.
Profiel Blue Fox Enterprises
Blue Fox is de eerste en enige leverancier van compleet geïntegreerde softwareoplossingen voor
de internationale textiel- en mode-industrie. Daarnaast distribueert Blue Fox CAD/CAM-software voor engineering-
toepassingen en levert zij CAD/GIS-oplossingen ten behoeve van overheidsinstellingen. Blue Fox levert ook
CAD/CAM-diensten zoals detachering, werving & selectie, opleidingen en trainingen.
Blue Fox is genoteerd aan Eurolist van Euronext Amsterdam N.V.
Blue Fox Enterprises N.V.
Blue Fox Enterprises N.V.