Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
AI/CB/2006/13252
Onderwerp Datum
Eindverslag inspectieproject 13 maart 2006
Grondafhandeling passagiersvliegtuigen
Hierbij bied ik u het eindverslag aan van het AI-inspectieproject Grondafhandeling
passagiersvliegtuigen.
In de periode van juli 2004 tot en met mei 2005 heeft dit project plaatsgevonden gericht op
fysieke belasting, veiligheid en geluid. De aanleiding voor het project was de constatering dat
op elke werkplek waar bagage handmatig wordt getild, er forse overschrijding van de
internationaal erkende gezondheidskundige richtlijnen voor fysieke belasting plaatsvindt. Een
verkennend onderzoek door de Arbeidsinspectie op de luchthaven van Stockholm, heeft laten
zien dat er gebruiksvriendelijke middelen beschikbaar zijn waarmee de fysieke belasting
gereduceerd kan worden. In Stockholm wordt onder andere gebruik gemaakt van
tilhulpmiddelen bij transportbanden en de zogenaamde rampsnake, een
bagagetransportsysteem tot ver in het laadruim van het vliegtuig.
Daarnaast zijn van eind 2002 tot halverwege 2004 vier dodelijke arbeidsongevallen op de
luchthaven Schiphol te betreuren geweest waarbij telkens knel- en pletgevaar het causale
verband was met het ongeval.
In de voorliggende rapportage worden de inspectieresultaten gepresenteerd. Voor wat betreft
fysieke belasting zijn alle acht grondafhandelaren bezocht op Schiphol, Rotterdam en
Eindhoven.
Het reduceren van de fysieke belasting in deze sector is complex en ingrijpend. De te treffen
voorzieningen grijpen vaak in op de infrastructuur. Daarom is de grondafhandelaren de
gelegenheid gegeven met een eigen voorstel (maatregelen en tijdspad) te komen.
Dit alles heeft erin geresulteerd dat de Arbeidsinspectie aan de grondafhandelaren de eis heeft
gesteld dat zij overgaan tot de aanschaf en in gebruik name van tilhulpmiddelen voor iedere
bagagetransportband in de bagageterminals/-kelders (uiterlijk januari 2008) en de hierboven
genoemde rampsnake of gelijkwaardige alternatieven (uiterlijk januari 2009).
Bovendien is de sector inmiddels actief aan de slag met het internationaal normeren
(maximeren) van bagage-eenheden. De sector is wat mij betreft daarmee op de goede weg.
Verder zijn er 28 inspectiebezoeken, gericht op algemene veiligheid en geluid, gebracht
waarbij de nadruk lag op Schiphol. In 25 van de 28 inspectiebezoeken zijn overtredingen
geconstateerd. De overtredingen concentreren zich op knelgevaar en slecht onderhoud van
arbeidsmiddelen, valgevaar en geluid. Vrijwel al deze overtredingen zijn inmiddels
opgeheven.
2
Gezien de ernst van de problematiek en het feit dat de sector naar aanleiding van de
constateringen serieus werk maakt van verbeteringen, wil ik de Tweede Kamer van de
resultaten van dit inspectieproject op de hoogte stellen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid