Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Postbus 90801 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
AI/CB/2006/13252

Onderwerp Datum
Eindverslag inspectieproject 13 maart 2006
Grondafhandeling passagiersvliegtuigen

Hierbij bied ik u het eindverslag aan van het AI-inspectieproject Grondafhandeling passagiersvliegtuigen.
In de periode van juli 2004 tot en met mei 2005 heeft dit project plaatsgevonden gericht op fysieke belasting, veiligheid en geluid. De aanleiding voor het project was de constatering dat op elke werkplek waar bagage handmatig wordt getild, er forse overschrijding van de internationaal erkende gezondheidskundige richtlijnen voor fysieke belasting plaatsvindt. Een verkennend onderzoek door de Arbeidsinspectie op de luchthaven van Stockholm, heeft laten zien dat er gebruiksvriendelijke middelen beschikbaar zijn waarmee de fysieke belasting gereduceerd kan worden. In Stockholm wordt onder andere gebruik gemaakt van tilhulpmiddelen bij transportbanden en de zogenaamde rampsnake, een
bagagetransportsysteem tot ver in het laadruim van het vliegtuig.
Daarnaast zijn van eind 2002 tot halverwege 2004 vier dodelijke arbeidsongevallen op de luchthaven Schiphol te betreuren geweest waarbij telkens knel- en pletgevaar het causale verband was met het ongeval.

In de voorliggende rapportage worden de inspectieresultaten gepresenteerd. Voor wat betreft fysieke belasting zijn alle acht grondafhandelaren bezocht op Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.
Het reduceren van de fysieke belasting in deze sector is complex en ingrijpend. De te treffen voorzieningen grijpen vaak in op de infrastructuur. Daarom is de grondafhandelaren de gelegenheid gegeven met een eigen voorstel (maatregelen en tijdspad) te komen. Dit alles heeft erin geresulteerd dat de Arbeidsinspectie aan de grondafhandelaren de eis heeft gesteld dat zij overgaan tot de aanschaf en in gebruik name van tilhulpmiddelen voor iedere bagagetransportband in de bagageterminals/-kelders (uiterlijk januari 2008) en de hierboven genoemde rampsnake of gelijkwaardige alternatieven (uiterlijk januari 2009). Bovendien is de sector inmiddels actief aan de slag met het internationaal normeren (maximeren) van bagage-eenheden. De sector is wat mij betreft daarmee op de goede weg.

Verder zijn er 28 inspectiebezoeken, gericht op algemene veiligheid en geluid, gebracht waarbij de nadruk lag op Schiphol. In 25 van de 28 inspectiebezoeken zijn overtredingen geconstateerd. De overtredingen concentreren zich op knelgevaar en slecht onderhoud van arbeidsmiddelen, valgevaar en geluid. Vrijwel al deze overtredingen zijn inmiddels opgeheven.

2

Gezien de ernst van de problematiek en het feit dat de sector naar aanleiding van de constateringen serieus werk maakt van verbeteringen, wil ik de Tweede Kamer van de resultaten van dit inspectieproject op de hoogte stellen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)