Vlaamse overheid

Een batterij aan wettelijke bepalingen moet ervoor zorgen dat het schooljaar 2006-2007 in volledige juridische duidelijkheid kan starten. Deze bepalingen zijn gebundeld in Onderwijsdecreet XVI, een verzameldecreet van minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE, dat vandaag is goedgekeurd door de Vlaamse Regering.

In onderwijs geldt het zogenaamde "legaliteitsbeginsel": elke maatregel die ernstig ingrijpt op de organisatie van het onderwijs moet door de decreetgever worden geregeld. Het opstellen en wijzigen van decreten is echter veel omslachtiger dan het nemen van besluiten. Hierdoor is de traditie ontstaan om alle decretale wijzigingen die nodig zijn om het nieuwe schooljaar voor te bereiden, te bundelen in één verzameldecreet. Na de goedkeuring van dit decreet worden de wijzigingen overgebracht in de bestaande "niveau- en themadecreten". Het gaat zowel om de juridische vertaling van nieuwe maatregelen, als om rechtzettingen en verbeteringen.

Hierbij een overzicht van de belangrijkste inhoudelijke bepalingen van Onderwijsdecreet XVI, dat het schooljaar 2006-2007 voorbereidt:


- Er wordt een decretale basis gelegd voor bijkomende financiering van de basisscholen in de brede Vlaamse Rand. Meer precieze maatregelen komen in een uitvoeringsbesluit.


- Het decreet bevat een groot aantal bepalingen over de integratie van het buitengewoon secundair onderwijs in de bestaande scholengemeenschappen secundair onderwijs. Een belangrijk aspect daarvan is het in-lijn-brengen van het ondersteunend personeel van de BuSO scholen met het ondersteunend personeel van het gewoon SO. Dat is een erg belangrijke maatregel om het voor BuSO-scholen aantrekkelijk én aanvaardbaar te maken om in te stappen in de scholengemeenschappen SO. Meer nog, het zal de expertise-overdracht van BuSO-scholen naar gewone scholen vergemakkelijken. In BuSO-scholen zijn er immers heel wat meer specifieke leerlingenproblematieken. Meer eenheid en uitwisselingsmogelijkheden onder het ondersteunend personeel binnen een scholengemeenschap zal de overdracht daarvan bevorderen. Ook in het kader van het dossier leerzorg is dat positief.


- De procedures bij programmaties in het secundair onderwijs worden vereenvoudigd. Scholen die met een (nog niet bestaande) nieuwe benaming willen komen, moeten momenteel een lijvig dossier indienen en kunnen erna, na goedkeuring door de overheid met de opleiding van start gaan. De andere scholen moeten dan minimaal één jaar wachten. In de toekomst wordt eerst de benaming goedgekeurd (bv. aangebracht met een dossier door een koepel, een sector, of door ons) en nadien pas kunnen scholen - als het niet om een specifiek studierichting gaat - door eenvoudige mededeling vóór 15 mei zeggen of ze met de nieuwe benaming in de eigen school een nieuwe studierichting invoeren.


- Een leerling die tijdens één schooljaar meer dan 91 lesdagen gewettigd afwezig is, verliest zijn hoedanigheid van regelmatige leerling. Als scholen hier een afwijking op willen geven, moeten ze daarvoor geen verzoek tot afwijking meer voor indienen bij de overheid. De aanvragen worden immers toch altijd goedgekeurd. Door de afschaffing van deze administratieve procedure, die geen meerwaarde biedt, vermindert niet alleen de planlast, maar wordt ook een onderwijsbeleid bevestigd, dat gericht is op het versterken van de lokale autonomie.


- De regelgeving over de schoolreglementen in het secundair onderwijs wordt eenvormig gemaakt. De huidige regelgeving geldt alleen voor het voltijds gewoon secundair onderwijs. De decretale basisbepalingen worden nu ook van toepassing op alle scholen en centra leerplicht secundair onderwijs.


- De regelgeving over de organisatie van de aanvullende beroepsopleiding in de onderwijsvorm 3 wordt versoepeld: het minimale aantal lesuren sociale vorming en beroepsgerichte vorming op jaarbasis wordt verlaagd van 500 tot 450. Het minimaal aantal lesuren werkervaring in het werkervaringsbedrijf blijft 700, het totaal voor de integratiefase blijft minimaal 1.200 lesuren.


- De directie van een BUSO-school waarvan veel leerlingen die in "gewone" scholen GON (geïntegreerd onderwijs) krijgen, moet momenteel les geven als het aantal andere leerlingen te klein is. Door een nieuwe bepaling zal rekening gehouden worden met het totale aantal leerlingen, dus ook de GON-leerlingen. De verplichting voor een lesopdracht voor directies valt dan meestal weg.


- Het is de bedoeling om meer samenwerking mogelijk te maken tussen de verschillende instellingen in het deeltijds kunstonderwijs. Zo moet het ondermeer mogelijk zijn dat er fusies komen van instellingen deeltijds kunstonderwijs tot een kunstschool die alle vier de studierichtingen ( beeldende kunst, muziek, woordkunst en dans) kan aanbieden.


- De bevoegdheden van de inspectie van de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) worden aangepast aan het nieuwe kwaliteitssysteem voor CLB's. Naast de doorlichtingen van de inspectie zal ook een visitatiecommissie de kwaliteit van de werking van de centra evalueren.


- Op het vlak van informatisering werken de CLB's samen onder de vorm van een vzw (NICO). In de snel evoluerende ICT-wereld blijken bijkomende middelen nodig om de doelstellingen te realiseren.


- De overheid wil vaste benoemingen in uiterst kleine opdrachten voorkomen, omdat ze pedagogische en administratieve moeilijkheden veroorzaken in scholen. Een vaste benoeming moet voortaan minimum een volledige prestatie-eenheid (één uur) omvatten.


- De programmatienorm (de norm om oprichting toe te laten) voor internaten wordt verdubbeld van 30 naar 60 leerlingen. Een zekere schaalgrootte moet er borg voor staan dat internaten slechts ontstaan waar er voldoende vraag is. De rationalisatienorm (de norm om bestaande internaten te blijven financieren) blijft nl. 30 interne leerlingen.

Het Onderwijsdecreet wordt nu ter advies voorgelegd aan de SERV en de VLOR en ter onderhandeling aan de sociale partners (inrichtende machten en representatieve vakorganisaties).

persinfo : Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke - tel. 02 552 68 00 e-mail: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be


---