Gemeente Ambt Montfort


Rekenkamercommissie Ambt Montfort / Roerdalen

Sedert 1 januari 2006 heeft de gemeente Ambt Montfort een rekenkamercommissie, die net zoals de Algemene Rekenkamer op rijksniveau, een controlerend orgaan is dat onderzoek verricht naar het functioneren van het lokale openbaar bestuur. In verband met de voorgenomen fusie van beide gemeenten hebben de gemeenteraden van Ambt Montfort en Roerdalen besloten om één rekenkamercommissie in te stellen voor beide gemeenten. Hiermede wordt op effectieve en efficiënte wijze geanticipeerd op de fusie tussen beide gemeenten.

Wat is de taakstelling van de rekenkamercommissie en wat wil zij bereiken?
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency), doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Onderzoek dat gericht is op het verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen met het doel daaruit lessen te trekken voor de toekomst.
De rekenkamercommissie heeft de intentie een bijdrage te leveren aan een meer doeltreffende en doelmatige besteding van gemeenschapsgelden. Zij beoogt een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van het lokale openbaar bestuur in het algemeen en het versterken van de controlerende taak van de gemeenteraad in het bijzonder. Tevens wil de rekenkamercommissie een bijdrage leveren aan het vergroten van de transparantie van het gemeentelijk handelen.
Bij de vervulling van haar taakstelling gaat de rekenkamercommissie onafhankelijk, objectief en zorgvuldig te werk.

Hoe wil de rekenkamercommissie dat bereiken?
Door middel van onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het opereren van het gemeente-bestuur. Het accent ligt op het verbeteren van het functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde daarvan van de ambtelijke organisatie. De rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers gebracht. Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en wordt tegelijkertijd zichtbaar gemaakt wat er terecht komt van de beleidsvoornemens van het gemeentebestuur. Op deze wijze bedient de rekenkamercommissie de gemeenteraad en de bevolking.

De rekenkamercommissie verricht werkzaamheden doorgaans volgens een vast procedé, te weten:

· Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.

· Uitvoering onderzoek(en).

· Hoor en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s)
· Behandeling in de raad

· Verantwoording (middels jaarverslagen)

Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen worden onderzocht en hoe het onderzoek wordt ingericht. De gemeenteraad, maar ook derden, kunnen de rekenkamercommissie verzoeken om een bepaald onderwerp (nader) te onderzoeken. Voorts laat de rekenkamercommissie zich ook leiden door themas die binnen de gemeenten spelen.

De rekenkamercommissie neemt bij de keuze van onderzoeksonderwerpen de navolgende criteria in acht:

· Het maatschappelijke belang.

· Het financiële belang.

· De beredeneerde twijfel m.b.t. de uitvoering van het onderwerp.
· De mate van risico m.b.t. doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.

· De toegevoegde waarde van een onderzoek van de rekenkamercommissie voor het onderwerp.

De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast waarin de onderzoeksonderwerpen zijn opgenomen. Het onderzoeksplan wordt ter kennisname aan de gemeenteraden aangeboden.

Uitvoering onderzoek(en).
Afhankelijk van het onderzoeksonderwerp verricht de rekenkamercommissie zelf onderzoek. Indien zij zichzelf niet in staat acht om op een adequate wijze het onderzoeksonderwerp ter hand te nemen kan, binnen de budgettaire mogelijkheden, een extern bureau worden ingeschakeld. Het is aan de rekenkamercommissie om hierin een weloverwogen keuze te maken.

Hoor- en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s). Nadat het feitenonderzoek is afgerond en de nota van bevindingen is opgemaakt, biedt de rekenka-mercommissie betrokkenen de mogelijkheid om binnen een termijn van twee weken te komen met een technische reactie. Dit betekent dat het conceptrapport wordt gecontroleerd op feitelijke onjuistheden. Gebleken feitelijke onjuistheden worden gecorrigeerd.
Vervolgens wordt het definitieve rapport, inclusief oordelen en aanbevelingen, aan het college voorge-legd voor een bestuurlijke reactie. Naar aanleiding van de bestuurlijke reactie zal de rekenkamercom-missie een nawoord opstellen.
Het eindrapport zal inclusief de bestuurlijke reactie en het nawoord worden aangeboden aan de raad.

Behandeling in de raad.
De wijze waarop onderzoeksrapportages bestuurlijk worden behandeld is de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en niet van de rekenkamercommissie. Wel zal de rekenkamercommissie, desge-wenst, een toelichting verschaffen op het rapport. De politiek bestuurlijke behandeling in een plenaire raadsvergadering zal zonder inbreng van de rekenkamercommissie plaatsvinden.

Verantwoording.
De rekenkamercommissie legt jaarlijks (in een uit te brengen jaarverslag) verantwoording af over haar onderzoeken en overige activiteiten.

Samenstelling rekenkamercommissie.

De heer Ir. H.J.H. Maessen (externe voorzitter van de rekenkamercommissie)
De heer F.C. Peeters (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Ambt Montfort)
De heer J.J.M. Ramakers (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Ambt Montfort)
De heer J.G.M. den Teuling (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Roerdalen)
De heer C.T.G. Wolfhagen (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Roerdalen)

De ambtelijke ondersteuning ligt in handen van de griffier van de gemeente Ambt Montfort de heer R.J.J. Notermans. Indien u contact wenst op te nemen met de rekenkamercommissie dan kan dat via de ambtelijke ondersteuning. Telefonisch (0475 538837), digitaal (r.notermans@ambtmontfort.nl) of schriftelijk (rekenkamercommissie Ambt Montfort/Roerdalen, p/a Postbus 6099, 6077 ZH St. Odiliënberg).

Wat is de taakstelling van de rekenkamercommissie en wat wil zij bereiken?
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency), doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Onderzoek dat gericht is op het verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen met het doel daaruit lessen te trekken voor de toekomst.
De rekenkamercommissie heeft de intentie een bijdrage te leveren aan een meer doeltreffende en doelmatige besteding van gemeenschapsgelden. Zij beoogt een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van het lokale openbaar bestuur in het algemeen en het versterken van de controlerende taak van de gemeenteraad in het bijzonder. Tevens wil de rekenkamercommissie een bijdrage leveren aan het vergroten van de transparantie van het gemeentelijk handelen.
Bij de vervulling van haar taakstelling gaat de rekenkamercommissie onafhankelijk, objectief en zorgvuldig te werk.

Hoe wil de rekenkamercommissie dat bereiken?
Door middel van onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het opereren van het gemeente-bestuur. Het accent ligt op het verbeteren van het functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde daarvan van de ambtelijke organisatie. De rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers gebracht. Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en wordt tegelijkertijd zichtbaar gemaakt wat er terecht komt van de beleidsvoornemens van het gemeentebestuur. Op deze wijze bedient de rekenkamercommissie de gemeenteraad en de bevolking.

De rekenkamercommissie verricht werkzaamheden doorgaans volgens een vast procedé, te weten:

· Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.

· Uitvoering onderzoek(en).

· Hoor en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s)
· Behandeling in de raad

· Verantwoording (middels jaarverslagen)

Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen worden onderzocht en hoe het onderzoek wordt ingericht. De gemeenteraad, maar ook derden, kunnen de rekenkamercommissie verzoeken om een bepaald onderwerp (nader) te onderzoeken. Voorts laat de rekenkamercommissie zich ook leiden door themas die binnen de gemeenten spelen.

De rekenkamercommissie neemt bij de keuze van onderzoeksonderwerpen de navolgende criteria in acht:

· Het maatschappelijke belang.

· Het financiële belang.

· De beredeneerde twijfel m.b.t. de uitvoering van het onderwerp.
· De mate van risico m.b.t. doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.

· De toegevoegde waarde van een onderzoek van de rekenkamercommissie voor het onderwerp.

De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast waarin de onderzoeksonderwerpen zijn opgenomen. Het onderzoeksplan wordt ter kennisname aan de gemeenteraden aangeboden.

Uitvoering onderzoek(en).
Afhankelijk van het onderzoeksonderwerp verricht de rekenkamercommissie zelf onderzoek. Indien zij zichzelf niet in staat acht om op een adequate wijze het onderzoeksonderwerp ter hand te nemen kan, binnen de budgettaire mogelijkheden, een extern bureau worden ingeschakeld. Het is aan de rekenkamercommissie om hierin een weloverwogen keuze te maken.

Hoor- en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s). Nadat het feitenonderzoek is afgerond en de nota van bevindingen is opgemaakt, biedt de rekenka-mercommissie betrokkenen de mogelijkheid om binnen een termijn van twee weken te komen met een technische reactie. Dit betekent dat het conceptrapport wordt gecontroleerd op feitelijke onjuistheden. Gebleken feitelijke onjuistheden worden gecorrigeerd.
Vervolgens wordt het definitieve rapport, inclusief oordelen en aanbevelingen, aan het college voorge-legd voor een bestuurlijke reactie. Naar aanleiding van de bestuurlijke reactie zal de rekenkamercom-missie een nawoord opstellen.
Het eindrapport zal inclusief de bestuurlijke reactie en het nawoord worden aangeboden aan de raad.

Behandeling in de raad.
De wijze waarop onderzoeksrapportages bestuurlijk worden behandeld is de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en niet van de rekenkamercommissie. Wel zal de rekenkamercommissie, desge-wenst, een toelichting verschaffen op het rapport. De politiek bestuurlijke behandeling in een plenaire raadsvergadering zal zonder inbreng van de rekenkamercommissie plaatsvinden.

Verantwoording.
De rekenkamercommissie legt jaarlijks (in een uit te brengen jaarverslag) verantwoording af over haar onderzoeken en overige activiteiten.

Samenstelling rekenkamercommissie.

De heer Ir. H.J.H. Maessen (externe voorzitter van de rekenkamercommissie)
De heer F.C. Peeters (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Ambt Montfort)
De heer J.J.M. Ramakers (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Ambt Montfort)
De heer J.G.M. den Teuling (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Roerdalen)
De heer C.T.G. Wolfhagen (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid Roerdalen)

De ambtelijke ondersteuning ligt in handen van de griffier van de gemeente Ambt Montfort de heer R.J.J. Notermans. Indien u contact wenst op te nemen met de rekenkamercommissie dan kan dat via de ambtelijke ondersteuning. Telefonisch (0475 538837), digitaal (r.notermans@ambtmontfort.nl) of schriftelijk (rekenkamercommissie Ambt Montfort/Roerdalen, p/a Postbus 6099, 6077 ZH St. Odiliënberg).