Gemeente Ambt Montfort
Rekenkamercommissie Ambt Montfort / Roerdalen
Sedert 1 januari 2006 heeft de gemeente Ambt Montfort een
rekenkamercommissie, die net zoals de Algemene Rekenkamer op
rijksniveau, een controlerend orgaan is dat onderzoek verricht naar
het functioneren van het lokale openbaar bestuur.
In verband met de voorgenomen fusie van beide gemeenten hebben de
gemeenteraden van Ambt Montfort en Roerdalen besloten om één
rekenkamercommissie in te stellen voor beide gemeenten.
Hiermede wordt op effectieve en efficiënte wijze geanticipeerd op de
fusie tussen beide gemeenten.
Wat is de taakstelling van de rekenkamercommissie en wat wil zij
bereiken?
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency),
doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het
gemeentebestuur gevoerde bestuur. Onderzoek dat gericht is op het
verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen met het doel
daaruit lessen te trekken voor de toekomst.
De rekenkamercommissie heeft de intentie een bijdrage te leveren aan
een meer doeltreffende en doelmatige besteding van gemeenschapsgelden.
Zij beoogt een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van
het lokale openbaar bestuur in het algemeen en het versterken van de
controlerende taak van de gemeenteraad in het bijzonder. Tevens wil de
rekenkamercommissie een bijdrage leveren aan het vergroten van de
transparantie van het gemeentelijk handelen.
Bij de vervulling van haar taakstelling gaat de rekenkamercommissie
onafhankelijk, objectief en zorgvuldig te werk.
Hoe wil de rekenkamercommissie dat bereiken?
Door middel van onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het
opereren van het gemeente-bestuur. Het accent ligt op het verbeteren
van het functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde
daarvan van de ambtelijke organisatie. De rekenkamercommissie
rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast worden de
onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers gebracht.
Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en wordt
tegelijkertijd zichtbaar gemaakt wat er terecht komt van de
beleidsvoornemens van het gemeentebestuur. Op deze wijze bedient de
rekenkamercommissie de gemeenteraad en de bevolking.
De rekenkamercommissie verricht werkzaamheden doorgaans volgens een
vast procedé, te weten:
· Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
· Uitvoering onderzoek(en).
· Hoor en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s)
· Behandeling in de raad
· Verantwoording (middels jaarverslagen)
Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen worden
onderzocht en hoe het onderzoek wordt ingericht. De gemeenteraad, maar
ook derden, kunnen de rekenkamercommissie verzoeken om een bepaald
onderwerp (nader) te onderzoeken. Voorts laat de rekenkamercommissie
zich ook leiden door themas die binnen de gemeenten spelen.
De rekenkamercommissie neemt bij de keuze van onderzoeksonderwerpen de
navolgende criteria in acht:
· Het maatschappelijke belang.
· Het financiële belang.
· De beredeneerde twijfel m.b.t. de uitvoering van het onderwerp.
· De mate van risico m.b.t. doelmatigheid, doeltreffendheid en
rechtmatigheid.
· De toegevoegde waarde van een onderzoek van de rekenkamercommissie
voor het onderwerp.
De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast waarin
de onderzoeksonderwerpen zijn opgenomen. Het onderzoeksplan wordt ter
kennisname aan de gemeenteraden aangeboden.
Uitvoering onderzoek(en).
Afhankelijk van het onderzoeksonderwerp verricht de
rekenkamercommissie zelf onderzoek. Indien zij zichzelf niet in staat
acht om op een adequate wijze het onderzoeksonderwerp ter hand te
nemen kan, binnen de budgettaire mogelijkheden, een extern bureau
worden ingeschakeld. Het is aan de rekenkamercommissie om hierin een
weloverwogen keuze te maken.
Hoor- en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s).
Nadat het feitenonderzoek is afgerond en de nota van bevindingen is
opgemaakt, biedt de rekenka-mercommissie betrokkenen de mogelijkheid
om binnen een termijn van twee weken te komen met een technische
reactie. Dit betekent dat het conceptrapport wordt gecontroleerd op
feitelijke onjuistheden. Gebleken feitelijke onjuistheden worden
gecorrigeerd.
Vervolgens wordt het definitieve rapport, inclusief oordelen en
aanbevelingen, aan het college voorge-legd voor een bestuurlijke
reactie. Naar aanleiding van de bestuurlijke reactie zal de
rekenkamercom-missie een nawoord opstellen.
Het eindrapport zal inclusief de bestuurlijke reactie en het nawoord
worden aangeboden aan de raad.
Behandeling in de raad.
De wijze waarop onderzoeksrapportages bestuurlijk worden behandeld is
de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en niet van de
rekenkamercommissie. Wel zal de rekenkamercommissie, desge-wenst, een
toelichting verschaffen op het rapport. De politiek bestuurlijke
behandeling in een plenaire raadsvergadering zal zonder inbreng van de
rekenkamercommissie plaatsvinden.
Verantwoording.
De rekenkamercommissie legt jaarlijks (in een uit te brengen
jaarverslag) verantwoording af over haar onderzoeken en overige
activiteiten.
Samenstelling rekenkamercommissie.
De heer Ir. H.J.H. Maessen (externe voorzitter van de
rekenkamercommissie)
De heer F.C. Peeters (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid
Ambt Montfort)
De heer J.J.M. Ramakers (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Ambt Montfort)
De heer J.G.M. den Teuling (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Roerdalen)
De heer C.T.G. Wolfhagen (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Roerdalen)
De ambtelijke ondersteuning ligt in handen van de griffier van de
gemeente Ambt Montfort de heer R.J.J. Notermans. Indien u contact
wenst op te nemen met de rekenkamercommissie dan kan dat via de
ambtelijke ondersteuning. Telefonisch (0475 538837), digitaal
(r.notermans@ambtmontfort.nl) of schriftelijk (rekenkamercommissie
Ambt Montfort/Roerdalen, p/a Postbus 6099, 6077 ZH St. Odiliënberg).
Wat is de taakstelling van de rekenkamercommissie en wat wil zij
bereiken?
De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency),
doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het
gemeentebestuur gevoerde bestuur. Onderzoek dat gericht is op het
verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen met het doel
daaruit lessen te trekken voor de toekomst.
De rekenkamercommissie heeft de intentie een bijdrage te leveren aan
een meer doeltreffende en doelmatige besteding van gemeenschapsgelden.
Zij beoogt een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van
het lokale openbaar bestuur in het algemeen en het versterken van de
controlerende taak van de gemeenteraad in het bijzonder. Tevens wil de
rekenkamercommissie een bijdrage leveren aan het vergroten van de
transparantie van het gemeentelijk handelen.
Bij de vervulling van haar taakstelling gaat de rekenkamercommissie
onafhankelijk, objectief en zorgvuldig te werk.
Hoe wil de rekenkamercommissie dat bereiken?
Door middel van onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het
opereren van het gemeente-bestuur. Het accent ligt op het verbeteren
van het functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde
daarvan van de ambtelijke organisatie. De rekenkamercommissie
rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast worden de
onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers gebracht.
Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en wordt
tegelijkertijd zichtbaar gemaakt wat er terecht komt van de
beleidsvoornemens van het gemeentebestuur. Op deze wijze bedient de
rekenkamercommissie de gemeenteraad en de bevolking.
De rekenkamercommissie verricht werkzaamheden doorgaans volgens een
vast procedé, te weten:
· Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
· Uitvoering onderzoek(en).
· Hoor en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s)
· Behandeling in de raad
· Verantwoording (middels jaarverslagen)
Onderzoeksselectie / onderzoeksplan.
De rekenkamercommissie bepaalt zelf welke onderwerpen worden
onderzocht en hoe het onderzoek wordt ingericht. De gemeenteraad, maar
ook derden, kunnen de rekenkamercommissie verzoeken om een bepaald
onderwerp (nader) te onderzoeken. Voorts laat de rekenkamercommissie
zich ook leiden door themas die binnen de gemeenten spelen.
De rekenkamercommissie neemt bij de keuze van onderzoeksonderwerpen de
navolgende criteria in acht:
· Het maatschappelijke belang.
· Het financiële belang.
· De beredeneerde twijfel m.b.t. de uitvoering van het onderwerp.
· De mate van risico m.b.t. doelmatigheid, doeltreffendheid en
rechtmatigheid.
· De toegevoegde waarde van een onderzoek van de rekenkamercommissie
voor het onderwerp.
De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast waarin
de onderzoeksonderwerpen zijn opgenomen. Het onderzoeksplan wordt ter
kennisname aan de gemeenteraden aangeboden.
Uitvoering onderzoek(en).
Afhankelijk van het onderzoeksonderwerp verricht de
rekenkamercommissie zelf onderzoek. Indien zij zichzelf niet in staat
acht om op een adequate wijze het onderzoeksonderwerp ter hand te
nemen kan, binnen de budgettaire mogelijkheden, een extern bureau
worden ingeschakeld. Het is aan de rekenkamercommissie om hierin een
weloverwogen keuze te maken.
Hoor- en wederhoorprocedure(s) / rapportage(s).
Nadat het feitenonderzoek is afgerond en de nota van bevindingen is
opgemaakt, biedt de rekenka-mercommissie betrokkenen de mogelijkheid
om binnen een termijn van twee weken te komen met een technische
reactie. Dit betekent dat het conceptrapport wordt gecontroleerd op
feitelijke onjuistheden. Gebleken feitelijke onjuistheden worden
gecorrigeerd.
Vervolgens wordt het definitieve rapport, inclusief oordelen en
aanbevelingen, aan het college voorge-legd voor een bestuurlijke
reactie. Naar aanleiding van de bestuurlijke reactie zal de
rekenkamercom-missie een nawoord opstellen.
Het eindrapport zal inclusief de bestuurlijke reactie en het nawoord
worden aangeboden aan de raad.
Behandeling in de raad.
De wijze waarop onderzoeksrapportages bestuurlijk worden behandeld is
de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en niet van de
rekenkamercommissie. Wel zal de rekenkamercommissie, desge-wenst, een
toelichting verschaffen op het rapport. De politiek bestuurlijke
behandeling in een plenaire raadsvergadering zal zonder inbreng van de
rekenkamercommissie plaatsvinden.
Verantwoording.
De rekenkamercommissie legt jaarlijks (in een uit te brengen
jaarverslag) verantwoording af over haar onderzoeken en overige
activiteiten.
Samenstelling rekenkamercommissie.
De heer Ir. H.J.H. Maessen (externe voorzitter van de
rekenkamercommissie)
De heer F.C. Peeters (lid van de rekenkamercommissie, tevens raadslid
Ambt Montfort)
De heer J.J.M. Ramakers (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Ambt Montfort)
De heer J.G.M. den Teuling (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Roerdalen)
De heer C.T.G. Wolfhagen (lid van de rekenkamercommissie, tevens
raadslid Roerdalen)
De ambtelijke ondersteuning ligt in handen van de griffier van de
gemeente Ambt Montfort de heer R.J.J. Notermans. Indien u contact
wenst op te nemen met de rekenkamercommissie dan kan dat via de
ambtelijke ondersteuning. Telefonisch (0475 538837), digitaal
(r.notermans@ambtmontfort.nl) of schriftelijk (rekenkamercommissie
Ambt Montfort/Roerdalen, p/a Postbus 6099, 6077 ZH St. Odiliënberg).