Radboud Universiteit Nijmegen
Ton Mooij benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijstechnologie OU
Het College van Bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft met
ingang van 1 mei 2006 dr. Ton Mooij benoemd tot hoogleraar bij het
Onderwijstechnologisch expertisecentrum. Hij bekleedt de nieuwe
bijzondere leerstoel `Onderwijstechnologie, in het bijzonder met
betrekking tot de invloed van leertaken op leren in primair en
secundair onderwijs'. Deze leerstoel wordt beschikbaar gesteld door
ITS, het onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Dr. Ton Mooij (1948) studeerde psychologie aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam en promoveerde in 1987 aan de Katholieke Universiteit te
Nijmegen op het proefschrift `Interactional multilevel investigation
into pupil behaviour, achievement, competence, and orientation in
educational situations'. Hij is auteur van het boek `Schoolproblemen
van hoogbegaafde kinderen: richtlijnen voor passend onderwijs'
(Uitgeverij Coutinho)', waarvoor hij in 1991 de `Wolters Kluwer Prijs'
ontving. In 1998 was Ton Mooij medeoprichter van het internationale
onderzoeksnetwerk `ICT in education and training' van de `European
Educational Research Association' (EERA). Sindsdien is hij tevens
voorzitter van dit ICT-netwerk.
Mooij is senior-onderzoeker, ontwikkelaar en adviseur bij het ITS,
het onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit Nijmegen. Onder
andere ontwerpt en beproeft hij informatietechnologie (webgebaseerde
software) ter optimalisering van sociale en cognitieve leerprocessen
in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarbij hebben ook de
didactische en organisatorische voorwaarden in en rond school zijn
aandacht. Hij richt zich vooral op optimalisering van leer- en
onderwijsprocessen en de effecten daarvan op leerlingen en
leerkrachten of docenten. Daarnaast is hij bijvoorbeeld projectleider
van de landelijke monitor naar veiligheid bij leerlingen, docenten en
schoolleiding in het voortgezet (speciaal) onderwijs.
De instelling van de leerstoel Onderwijstechnologie is onderdeel van
een streven naar nauwere samenwerking tussen ITS en OTEC. De
ontwikkelingen binnen het ITS sluiten goed aan bij het
onderzoeksprogramma van OTEC. Beide organisaties richten zich op het
ontwerpen en beproeven van open leertaken in een multiniveau
leeromgeving waarbij - voor zover nodig - ondersteuning via ICT wordt
geboden aan lerenden. Beide instellingen leggen daarbij expliciet de
nadruk op de wisselwerking tussen theorie en praktijk.
Over ITS
Het ITS is een onafhankelijk instituut, verbonden aan de Radboud
Universiteit Nijmegen, gespecialiseerd in sociaal-wetenschappelijk
onderzoek, beleidsadvies, bedrijfsonderzoek en kennisoverdracht. Het
instituut heeft jarenlange onderzoekservaring in onderwijs, zorg,
arbeid, mobiliteit en sociale zekerheid. Daarnaast heeft ITS een eigen
afdeling dataverwerking en datamanagement. Voor het onderzoek wordt
gebruik gemaakt van de modernste methoden.
Over OTEC
Het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit
Nederland is een erkend expert op het gebied van innovatief en
competentiegericht hoger onderwijs. Het OTEC verricht onderzoek en
ontwikkelt onderwijstechnologieën en standaarden om dit type onderwijs
technisch te ondersteunen. Daarnaast implementeert OTEC de ontwikkelde
kennis en technologieën in concrete onderwijsproducten voor de Open
Universiteit en voor andere instellingen en biedt het OTEC de
masteropleiding Actief leren aan.
(persbericht Open Universiteit Nederland - ITS)