Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 13 maart 2006
Schaf verzekering elektrische fiets af
De Fietsersbond en de ouderenbonden Unie KBO, PCOB en ANBO voor
50-plussers hebben minister Donner van Justitie gevraagd om de Wettelijke
Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) voor de elektrische
fiets zo spoedig mogelijk af te schaffen. Voor het Voertuigregelement is
een fiets met elektrische ondersteuning sinds 2005 geen motorvoertuig
meer, maar een fiets. Dit is conform de EG-richtlijn. Het ministerie van
Justitie beschouwt de elektrische ondersteunde fiets echter nog steeds als
een motorvoertuig. De Fietsersbond en de ouderenbonden vinden dit
onlogisch en onredelijk voor de bezitter, maar vinden het ook geen goed
voorbeeld van transparante wetgeving.
De Fietsersbond en de ouderenbonden ontvangen regelmatig klachten over het
feit dat deze verzekering voor een elektrische fiets wel en voor een
gewone fiets niet verplicht is. Mensen vinden dit onduidelijk en ervaren
de rompslomp en de kosten als onredelijk. Veel ouderen in Nederland willen
gezond mobiel blijven en kiezen regelmatig voor de fiets. Een fiets met
trapondersteuning geeft ook fietsers die te maken krijgen met verminderde
energie of kracht, de mogelijkheid te blijven fietsen. "Het gebruik van
dit type fiets moet daarom niet belemmerd, maar juist gestimuleerd
worden", aldus Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond.
Boven de 25 kilometer per uur valt de ondersteuning bij een elektrische
fiets weg. Hierdoor gaat de elektrische fietser niet harder dan de fietser
die stevig doortrapt, van een viaduct afrijdt of wind mee heeft. Ook kent
de elektrische fiets niet de nadelen van de brom- of snorfiets:
geluidsoverlast, risico van opvoeren en uitstoot van verontreinigende
stoffen. Daarnaast vereist de elektrische fiets altijd een grote of
kleinere lichamelijke inspanning, waarmee deze fiets bijdraagt aan de
gezondheid van de berijder. Verder is de elektrische fiets aan te schaffen
binnen de fiscale regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer
te stimuleren.
Ook op andere punten is de elektrische fiets een fiets. In onderstaand
schema zijn de verschillen uiteen gezet.
Type voertuig fiets elektrische fiets snorfiets bromfiets
leeftijdsgrens voor elke leeftijd voor elke leeftijd 16 jaar of ouder 16
jaar of ouder
Plaats op de weg mag op onverplicht fietspad mag op onverplicht fietspad
mag alleen met motor uit op onverplicht fietspad mag alleen met motor
uit op onverplicht fietspad
Kenteken nodig geen kenteken nodig geen kenteken nodig wel kenteken Wel
kenteken
Kenmerk volgens voertuigreglement fiets fiets motorvoertuig motorvoertuig
De elektrisch ondersteunde fiets wordt steeds populairder, met name bij
ouderen. Al een aantal jaren investeren Nederlandse fabrikanten fors in
ontwikkeling en verbetering van dit type fiets. Op vrijdag 17 maart wordt
de Fiets van het Jaar bekend gemaakt bij de opening van de Fietsrai. Onder
de 6 genomineerde fietsen zijn 2 elektrische fietsen.
----------------------
Ingezonden persbericht