Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

XS2SCHOOL
Landelijke projectweek op basisscholen
---

In de landelijke projectweek XS2-SCHOOL van 13 t/m 17 maart 2006 gaan leerlingen van groep 8 hun school onderzoeken op toegankelijkheid voor kinderen met een handicap of aandoening.

De leerlingen gaan aan de hand van werkbladen, nieuwe media en verschillende werkvormen en leerstrategieën ontdekken wat een handicap is; wat kinderen met een handicap niet, wel of beter kunnen en welke belemmeringen een handicap met zich meebrengen. Ook leren ze hun eigen houding tegenover kinderen met een handicap te toetsen aan de hand van opdrachten, verhalen en strips. Themas als vooroordelen, discriminatie, gelijke kansen en omgaan met elkaar krijgen zo praktisch handen en voeten. Daarnaast wordt de creativiteit gestimuleerd, terwijl kinderen tegelijkertijd vaardigheden als rekenen, lezen en tekenen oefenen.

Centraal in de week staat woensdag 15 maart: de landelijke XS2-SCHOOL-dag Op die dag gaan leerlingen in groepjes hun eigen school op toegankelijkheid onderzoeken. Overal wordt gemeten en gerekend én er worden creatieve oplossingen bedacht voor obstakels en belemmeringen. De bevindingen kunnen de kinderen zelf on-line zetten op www.xs2-school.nl. Om daadwerkelijk resultaat te boeken kunnen de bevindingen en oplossingen ook worden aangeboden aan het schoolbestuur of de wethouder of burgemeester.

De scholen ontvangen deze week een aankondiging van het project. Op 28 februari wordt lespakket verzonden naar alle leerkrachten van groep 8.

Het project is door Stichting de Uitdaging voor ontwikkeld in opdracht van de Commissie het Werkend Perspectief en Taskforce Handicap & Samenleving (gefinancierd door het ministerie van SZW en VWS) naar aanleiding van een onderzoek naar handelingszekerheid en beeldvorming van arbeidsgehandicapten uitgevoerd door TNS NIPO. Hieruit blijkt onder andere dat mensen die in hun jeugd bekend zijn geweest met iemand met een aandoening of handicap op volwassen leeftijd zich beter op hun gemak voelen en minder onzeker zijn ten opzichte van deze groep.

(Geplaatst: 2 februari 2006)

---