Politie Limburg-Noord
Politie boekt resultaat eerste week Beukenhof-project (extra bericht)
Datum: 11-03-2006
Tijd bericht: 11:43
Plaats: Heythuysen
De politie heeft met resultaat de eerste handhavingsweek van het pilotproject Subjectieve Verkeersonveiligheid afgesloten. De agenten kregen flink support van zowel de directie van de school als van de ouders en omwonenden.
Er werden 141 verkeersboetes uitgeschreven voor diverse overtredingen.
Vanaf maandag 6 maart stonden iedere dag verschillende politiemensen rondom de schoollocatie. Bij aanvang van de schooldag en wanneer de kinderen naar huis gingen, werd gecontroleerd op het verkeer op de Not. Ruttenlaan en de omliggende straten. Vooral de voetgangersoversteekplaats op de Oude Trambaan werd door de politie extra in het oog gehouden.
Veel schoolkinderen gebruiken deze oversteekplaats om bij de basisschool aan de Not.Ruttenlaan te komen. In de eerste week van het project, tijdens de waarschuwingsfase, bleek dat veel automobilisten zich weinig gelegen laten liggen aan voetgangers die aanstalten maken om daar over te steken. Motorrijders van het Verkeershandhavingsteam reden af en aan om deze automobilisten staande te houden en aan te spreken op hun gedrag. De gele kaarten kwamen daarbij goed van pas. Een boete voor deze overtreding kost ¤ 130,=.
Ook de snelheid van het verkeer op de Oude Trambaan is aanleiding voor optreden. De weg ligt binnen de bebouwde kom en er geldt daarom een snelheidslimiet van 50 km/u. Desondanks blijken automobilisten zich hier veelal niet aan te houden. Als hoogst gemeten snelheid met de radarauto werd 76 km/u geklokt.
In de 30 km.-zones rondom de school werd snelheidscontrole gehouden met de lasergun. Hierbij werd 52 km/u op de Tuulshoek als hoogste snelheid gemeten.
In totaal werden 141 processen-verbaal uitgeschreven voor verschillende verkeersovertredingen. Voor snelheid 85 maal; voor het niet gebruiken van de autogordel werd 45 maal; 9 maal voor niet stoppen voor de VOP; en eenmaal een parkeerverbod en verlopen APK.
Het project zal nog twee weken in de huidige vorm door het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid worden voortgezet, waarna agenten van de basiseenheid Heythuysen het project overnemen om de ingezette norm te onderhouden.