Nederlandse Spoorwegen
9 maart 2006
Vliegensvlug van Utrecht rechtstreeks naar Schiphol
- ieder half uur per Intercity in een half uur van Utrecht naar Schiphol v.v.
- maandag t/m vrijdag ook van Eindhoven en `s-Hertogenbosch zonder overstap snel
naar Schiphol en omgekeerd
- meer Intercitystops in Bijlmer, minder in Duivendrecht
Treinreizigers uit het midden en zuiden van het land kunnen vanaf zondag 12 maart snel en
comfortabel met de trein naar Schiphol reizen over de nieuwe Utrechtboog. Er gaan ieder half uur
rechtstreekse Intercity's rijden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid WTC en Schiphol. Op
maandag t/m vrijdag tot 20.00 uur kan ook ieder half uur rechtstreeks tussen Eindhoven,
's-Hertogenbosch en Schiphol gereisd worden.
Dankzij de Utrechtboog kunnen reizigers zo'n 10 minuten sneller reizen van Eindhoven,
`s-Hertogenbosch en Utrecht naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol. En overstappen in
Duivendrecht hoeft niet meer.
NS-directeur Bert Meerstadt: `Met de Utrechtboog wordt de bereikbaarheid per trein van Schiphol
en de Amsterdamse Zuidas nòg beter: 70 keer per dag in vliegende vaart comfortabel langs de files
op de A2.".
De Utrechtboog is een nieuwe verbinding tussen de spoorlijnen Utrecht Amsterdam Centraal en Weesp
Schiphol. De viaducten van de Utrechtboog buigen ter hoogte van het station Amsterdam Bijlmer af in
westelijke richting en sluiten aan op de `Zuidtak' vóór station Amsterdam RAI. De Utrechtboog is onderdeel
van de vernieuwing van de spoorlijn Utrecht Amsterdam. ProRail zal dit project eind 2006 afronden.
Door de Utrechtboog krijgen de vierde en vijfde stad van Nederland een directe, snelle verbinding met
Schiphol. Bovendien wordt de Amsterdamse Zuidas nog beter bereikbaar.
Méér Intercity's in Amsterdam Bijlmer
Door de nieuwe Intercity's Eindhoven Utrecht Schiphol zijn er ook veranderingen voor reizigers op de
route (Maastricht/Heerlen-) Eindhoven `s-Hertogenbosch Utrecht Centraal Amsterdam Bijlmer
Duivendrecht Amsterdam Amstel Amsterdam Centraal Haarlem:
- Op maandag t/m vrijdag stoppen de Intercity's Maastricht/Heerlen Haarlem v.v. niet meer in
Duivendrecht, omdat overstappen naar Schiphol daar niet meer nodig is. In plaats daarvan
stoppen deze Intercity's op maandag t/m vrijdag in Amsterdam Bijlmer.
- Op zaterdag en zondag blijven de Intercity's Maastricht/Heerlen Haarlem v.v. wel stoppen in
Duivendrecht voor een snelle overstap naar Schiphol, omdat de nieuwe Intercity Eindhoven
Schiphol op die dagen rijdt op het gedeelte Utrecht C Schiphol v.v.
- De in de spitsuren rijdende Intercity's vanaf Roosendaal/Maastricht/Weert via Utrecht naar
Amsterdam Bijlmer, - Amstel en Amsterdam Centraal v.v. rijden voortaan naar Amsterdam Zuid
WTC Schiphol en omgekeerd. Er wordt daarbij niet gestopt in Amsterdam Bijlmer. Reizigers
naar/van Bijlmer, Amstel en Amsterdam Centraal kunnen gebruik maken van de vele andere
treinen tussen Utrecht en Amsterdam.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
Sneller van Nijmegen en Arnhem naar Schiphol
Reizigers met de Intercity uit Nijmegen, Arnhem, Ede-Wageningen die willen reizen naar Amsterdam Zuid
WTC en Schiphol zijn vanaf 12 maart sneller op hun bestemming als zij in Utrecht Centraal overstappen op
de nieuwe Intercity naar Schiphol.
Informatie
De dienstregeling van de treinen vanaf 12 maart is al te vinden op www.ns.nl. Ook in het Spoorboekje dat
sinds 11 december 2005 geldig is, zijn de veranderingen die de Utrechtboog te weeg brengt al verwerkt.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070.
Voor de opening van de Utrechtboog op zaterdag 11 maart is aan de media een uitnodiging verzonden. Niet
ontvangen? Neem contact op met Ilse Heemskerk, woordvoerder van ProRail, 030-2354758
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
NS levert een grote bijdrage aan het bereikbaar houden van Schiphol. Circa eenderde van de luchtreizigers komt per
trein naar de luchthaven. Door de nieuwe Intercity's via de Utrechtboog neemt het aantal treinen dat op de
luchthaven `landt' toe tot 28 per uur, met op de drukste uren een capaciteit van 20.000 stoelen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --