Nederlandse Spoorwegen 9 maart 2006

Vliegensvlug van Utrecht rechtstreeks naar Schiphol


- ieder half uur per Intercity in een half uur van Utrecht naar Schiphol v.v.
- maandag t/m vrijdag ook van Eindhoven en `s-Hertogenbosch zonder overstap snel naar Schiphol en omgekeerd

- meer Intercitystops in Bijlmer, minder in Duivendrecht Treinreizigers uit het midden en zuiden van het land kunnen vanaf zondag 12 maart snel en

comfortabel met de trein naar Schiphol reizen over de nieuwe Utrechtboog. Er gaan ieder half uur rechtstreekse Intercity's rijden tussen Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid WTC en Schiphol. Op maandag t/m vrijdag tot 20.00 uur kan ook ieder half uur rechtstreeks tussen Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Schiphol gereisd worden. Dankzij de Utrechtboog kunnen reizigers zo'n 10 minuten sneller reizen van Eindhoven, `s-Hertogenbosch en Utrecht naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol. En overstappen in Duivendrecht hoeft niet meer.
NS-directeur Bert Meerstadt: `Met de Utrechtboog wordt de bereikbaarheid per trein van Schiphol en de Amsterdamse Zuidas nòg beter: 70 keer per dag in vliegende vaart comfortabel langs de files op de A2.".

De Utrechtboog is een nieuwe verbinding tussen de spoorlijnen Utrecht ­ Amsterdam Centraal en Weesp ­ Schiphol. De viaducten van de Utrechtboog buigen ter hoogte van het station Amsterdam Bijlmer af in westelijke richting en sluiten aan op de `Zuidtak' vóór station Amsterdam RAI. De Utrechtboog is onderdeel van de vernieuwing van de spoorlijn Utrecht ­ Amsterdam. ProRail zal dit project eind 2006 afronden. Door de Utrechtboog krijgen de vierde en vijfde stad van Nederland een directe, snelle verbinding met Schiphol. Bovendien wordt de Amsterdamse Zuidas nog beter bereikbaar.

Méér Intercity's in Amsterdam Bijlmer
Door de nieuwe Intercity's Eindhoven ­ Utrecht ­ Schiphol zijn er ook veranderingen voor reizigers op de route (Maastricht/Heerlen-) Eindhoven ­ `s-Hertogenbosch ­ Utrecht Centraal ­ Amsterdam Bijlmer ­ Duivendrecht ­ Amsterdam Amstel ­ Amsterdam Centraal ­ Haarlem:
- Op maandag t/m vrijdag stoppen de Intercity's Maastricht/Heerlen ­ Haarlem v.v. niet meer in Duivendrecht, omdat overstappen naar Schiphol daar niet meer nodig is. In plaats daarvan stoppen deze Intercity's op maandag t/m vrijdag in Amsterdam Bijlmer.
- Op zaterdag en zondag blijven de Intercity's Maastricht/Heerlen ­ Haarlem v.v. wel stoppen in Duivendrecht voor een snelle overstap naar Schiphol, omdat de nieuwe Intercity Eindhoven ­ Schiphol op die dagen rijdt op het gedeelte Utrecht C ­ Schiphol v.v.
- De in de spitsuren rijdende Intercity's vanaf Roosendaal/Maastricht/Weert via Utrecht naar Amsterdam Bijlmer, - Amstel en Amsterdam Centraal v.v. rijden voortaan naar Amsterdam Zuid WTC ­ Schiphol en omgekeerd. Er wordt daarbij niet gestopt in Amsterdam Bijlmer. Reizigers naar/van Bijlmer, Amstel en Amsterdam Centraal kunnen gebruik maken van de vele andere treinen tussen Utrecht en Amsterdam.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

Sneller van Nijmegen en Arnhem naar Schiphol Reizigers met de Intercity uit Nijmegen, Arnhem, Ede-Wageningen die willen reizen naar Amsterdam Zuid WTC en Schiphol zijn vanaf 12 maart sneller op hun bestemming als zij in Utrecht Centraal overstappen op de nieuwe Intercity naar Schiphol.

Informatie
De dienstregeling van de treinen vanaf 12 maart is al te vinden op www.ns.nl. Ook in het Spoorboekje dat sinds 11 december 2005 geldig is, zijn de veranderingen die de Utrechtboog te weeg brengt al verwerkt.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070. Voor de opening van de Utrechtboog op zaterdag 11 maart is aan de media een uitnodiging verzonden. Niet ontvangen? Neem contact op met Ilse Heemskerk, woordvoerder van ProRail, 030-2354758 NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
NS levert een grote bijdrage aan het bereikbaar houden van Schiphol. Circa eenderde van de luchtreizigers komt per trein naar de luchthaven. Door de nieuwe Intercity's via de Utrechtboog neemt het aantal treinen dat op de luchthaven `landt' toe tot 28 per uur, met op de drukste uren een capaciteit van 20.000 stoelen. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --