Politie Limburg-Noord
Politie boekt resultaat eerste week Beukenhof-project (extra bericht)
Datum: 03-11-2006
Tijd bericht: 11:43
Plaats: Heythuysen
De politie heeft met resultaat de eerste handhavingsweek van
het pilotproject Subjectieve Verkeersonveiligheid afgesloten.
De agenten kregen flink support van zowel de directie van de
school als van de ouders en omwonenden.
Er werden 141 verkeersboetes uitgeschreven voor diverse
overtredingen.
Vanaf maandag 6 maart stonden iedere dag verschillende
politiemensen rondom de schoollocatie. Bij aanvang van de
schooldag en wanneer de kinderen naar huis gingen, werd
gecontroleerd op het verkeer op de Not. Ruttenlaan en de
omliggende straten. Vooral de voetgangersoversteekplaats op de
Oude Trambaan werd door de politie extra in het oog gehouden.
Veel schoolkinderen gebruiken deze oversteekplaats om bij de
basisschool aan de Not.Ruttenlaan te komen. In de eerste week
van het project, tijdens de waarschuwingsfase, bleek dat veel
automobilisten zich weinig gelegen laten liggen aan voetgangers
die aanstalten maken om daar over te steken. Motorrijders van
het Verkeershandhavingsteam reden af en aan om deze
automobilisten staande te houden en aan te spreken op hun
gedrag. De gele kaarten kwamen daarbij goed van pas. Een boete
voor deze overtreding kost ¤ 130,=.
Ook de snelheid van het verkeer op de Oude Trambaan is
aanleiding voor optreden. De weg ligt binnen de bebouwde kom en
er geldt daarom een snelheidslimiet van 50 km/u. Desondanks
blijken automobilisten zich hier veelal niet aan te houden. Als
hoogst gemeten snelheid met de radarauto werd 76 km/u geklokt.
In de 30 km.-zones rondom de school werd snelheidscontrole
gehouden met de lasergun. Hierbij werd 52 km/u op de Tuulshoek
als hoogste snelheid gemeten.
In totaal werden 141 processen-verbaal uitgeschreven voor
verschillende verkeersovertredingen. Voor snelheid 85 maal;
voor het niet gebruiken van de autogordel werd 45 maal; 9 maal
voor niet stoppen voor de VOP; en eenmaal een parkeerverbod en
verlopen APK.
Het project zal nog twee weken in de huidige vorm door het Team
Subjectieve Verkeersonveiligheid worden voortgezet, waarna
agenten van de basiseenheid Heythuysen het project overnemen om
de ingezette norm te onderhouden.