Gemeente Winterswijk
Imago onderzoek onder inwoners
10-03-2006
Winterswijk - De gemeente Winterswijk gaat een imago onderzoek houden
onder inwoners. Zo'n 1500 inwoners van Winterswijk ontvangen een dezer
dagen een schriftelijke enquête met vragen over het imago van
Winterswijk. Het onderzoek maakt deel uit van een serie onderzoeken
die de gemeente in het kader van Citymarketing uit laat voeren. De
gemeente wil Winterswijk als plaats meer gaan promoten. Om dat te
kunnen doen wil de gemeente weten hoe Winterswijkers denken over de
plaats waarin ze wonen. Naast het imago onderzoek onder inwoners
worden ook interviews gehouden met vertegenwoordigers van diverse
belangengroepen en wordt een onderzoek uitgevoerd onder inwoners van
omliggende gemeenten. Het streven is het plan en de eerste aanzet voor
de campagne nog voor de zomervakantie klaar te hebben.
De gemeente vindt het belangrijk om zich als plaats goed op de kaart
zetten, het 'merk' Winterswijk te ontwikkelen en dat beter naar buiten
toe uit te dragen. Dit wil de gemeente doen via Citymarketing. Om een
verantwoorde keuze te maken hoe Winterswijk op de kaart gezet moet
worden wil de gemeente van inwoners weten hoe zij tegen de plaats
Winterswijk aankijken. Maar ook wil de gemeente weten welke sterke
punten naar buiten toe uitgedragen moeten worden of welke zwakke
punten verbeterd moeten worden. Daarom houdt de gemeente nu een
schriftelijke enquête onder 1500 inwoners van 18 jaar en ouder.
De enquête wordt vergezeld van een persoonlijke brief van de
burgemeester
met het verzoek mee te werken aan het onderzoek. De resultaten van de
enquête worden gebruikt om een citymarketingplan op te stellen en een
imagocampagne te ontwikkelen. Naast dit onderzoek worden ook
interviews gehouden met vertegenwoordigers van diverse belangengroepen
(o.a. ABH City, OWIN, onderwijs, culturele instellingen, Stichting
Toerisme Winterswijk, horeca) en wordt een onderzoek uitgevoerd onder
inwoners van omliggende gemeenten. De uitkomsten van het onderzoek
worden verwerkt in een marketingcommunicatieplan. Dit plan wordt
gelijktijdig met een eerste aanzet voor een imago campagne
waarschijnlijk nog voor de zomervakantie gepresenteerd.