ABN AMRO

Amsterdam, 10 maart 2006

ABN AMRO Capital haalt Bols terug naar Nederland in een transactie van EUR 210 mln

ABN AMRO Capital, de investeringsmaatschappij van ABN AMRO, en Huub van Doorne, voormalig lid van de Raad van Bestuur van Groupe Rémy Cointreau SA, hebben overeenstemming bereikt over de buy-out van een portefeuille van merken likeuren en gedistilleerde dranken van het Franse internationale drankenconcern Rémy Cointreau. De buy-out wordt gestructureerd door het vormen van de nieuwe onderneming Lucas Bols B.V. De transactie met een omvang van EUR 210 miljoen zal naar verwachting worden afgerond in april, onder voorbehoud van toestemming van de toezichthoudende instanties. Als gevolg hiervan keert 's werelds oudste distilleerderij terug naar Nederland, waar het bedrijf in 1575 in Amsterdam werd opgericht.

Het hoofdkantoor van Lucas Bols B.V. zal worden gevestigd in Amsterdam. Huub van Doorne wordt Chief Executive Officer. De transactie betreft de vooraanstaande internationale drankenmerken Bols, Galliano, Vaccari Sambuca, Pisang Ambon en Damrak Gin plus een aantal vooraanstaande merken van Nederlandse oorsprong, zoals Bokma en Hartevelt jenevers en Coebergh. Deze merken vertegenwoordigen een omzetvolume van ruim drie miljoen dozen per jaar.

ABN AMRO Capital verkrijgt een belang van 75% in Lucas Bols en het nieuwe management, onder leiding van Huub van Doorne, wordt eigenaar van de resterende 25%.

Huub van Doorne heeft in 2004, toen het bedrijf nog eigendom was van Remy Cointreau, een turnaround strategie voor de Bols merken in gang gezet. In datzelfde jaar werd Bols door het prestigieuze tijdschrift Drinks International Magazine uitgeroepen tot "Best Brand Re-Launch". "Dankzij deze buy-out zal het nieuwe bedrijf de internationale groei van het merk Bols kunnen versnellen", aldus Huub van Doorne, Chief Executive Officer van Lucas Bols B.V. "Lucas Bols is een uniek bedrijf. Geen andere producent van sterke dranken beschikt over zowel de relaties en netwerken op het gebied van productie en distributie als de flexibiliteit en creativiteit die nodig zijn om tot innovatie te kunnen komen. Ons bedrijf, onze merken, onze strategie en onze campagnes zijn alle gebaseerd op dit unieke model, dat onze positie binnen de sector sterker maakt en waarmee wij ons onderscheiden van de concurrentie."

Hij voegt hieraan toe: "Ik ben heel verheugd over de samenwerking met ABN AMRO Capital. Zij zijn erin geslaagd deze gecompliceerde grensoverschrijdende transactie met succes te structureren en te financieren. Dit onderstreept de toonaangevende positie van ABN AMRO Capital binnen de Europese markt voor middelgrote buy-outs."

De merken van Bols zullen wereldwijd in meer dan 110 landen verkrijgbaar blijven, maar de strategische focus ligt op vier markten: Europa (met specifieke nadruk op de thuismarkt Nederland), Verenigde Staten, Japan en Australië. De genormaliseerde omzet zal in 2005/ 2006 uitkomen op circa EUR 95 miljoen (inclusief omzet uit royalties).

Marc Staal, Managing Director ABN AMRO Capital in Nederland: "Als onafhankelijke onderneming zal Lucas Bols B.V. de vrijheid hebben om een meer dynamische, innovatieve en klantgerichte koers te gaan varen bij de internationale ontwikkeling van de merken. Deze transactie sluit perfect aan bij onze

investeringscriteria. Het bedrijf heeft een ervaren managementteam, een sterke marktpositie en een aantrekkelijk groeiprofiel. Wij kijken ernaar uit om samen met Huub en zijn team de groei van het bedrijf een nieuwe impuls te geven."


- - -

Vragen van de Media:
ABN AMRO
Piers Townsend +44 20 7678 8244




ABN AMRO