Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persbericht
|10 maart 2006                   

Verdubbeling van ontdekte bijstandsfraude in Utrecht


De gemeente Utrecht heeft in 2005 bij 790 inwoners met een bijstandsuitkering fraude geconstateerd. Hiermee is een bedrag van E 4.185.000 gemoeid. Het gaat om 8,3% van alle bijstandscliënten. De controle- en opsporingsinspanningen van Team Handhaving van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben onder meer geleid tot het beëindigen van 271 uitkeringen. Hiermee is een besparing bereikt van E 3.252.000. Bovendien is voor ruim E 785.000 bij banken aan tegoeden van bijstandscliënten in beslag genomen.

Ten opzichte van 2004 betekent dit een verdubbeling van het resultaat op het fraudebeleid. Dit heeft een aantal oorzaken. Zo is het afgelopen jaar gewerkt met kortlopende projecten, waarbij telkens één aspect van fraude centraal staat, bijvoorbeeld woonfraude. Dit is een effectieve methode, zo blijkt nu. Ook was er voor de afzonderlijke projecten meer geld beschikbaar om extra capaciteit in te huren.
Verder is de samenwerking tussen de gemeente en andere partijen in de stad intensiever geworden. Zo werkt Sociale Zaken en Werkgelegenheid veel samen met de (vreemdelingen-)politie, de energiebedrijven, het UWV, de SVB, de belastingdienst en de woningbouwverenigingen. Maar ook met andere diensten binnen de gemeente, zoals de Dienst Stadsontwikkeling en Burgerzaken. Een praktisch voorbeeld is de aanpak van de hennepteelt, waarbij 41 bijstandscliënten zijn aangepakt.

De gemeente Utrecht blijft ook in 2006 fors inzetten op de bestrijding van bijstandsfraude. Daarbij wordt extra aandacht gegeven aan bijstandscliënten die hun inkomsten uit arbeid niet of slechts gedeeltelijk aan de sociale dienst opgeven.

De armoede in Nederland en Utrecht neemt toe. Utrecht heeft een ruimhartig armoedebeleid: we doen al het mogelijke om armoede te bestrijden. Daarbij willen we dat uitkeringen en regelingen alleen terechtkomen bij mensen die het echt nodig hebben. Fraude wordt daarom stevig aangepakt. Alleen zo blijven solidariteit en draagvlak voor sociale voorzieningen behouden.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sylvia Borgman, bestuurscommunicatie, 030 - 286 10 55.

|Postbus 16200 |
|                                  |3500 CE  UTRECHT                           |
|                                  |Telefoon: (030) 286 11 32                  |
|                                  |Fax: (030) 286 11 43                       |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

---- --