De Nederlandse Bank
Onderzoek naar identificatieverplichtingen onder de Wet identificatie
bij dienstverlening
Nieuwsbericht
Datum leeg 09/03/2006
Een goede identificatie van cliënten is van wezenlijk belang voor de
bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. De Wet
identificatie bij dienstverlening (Wid) bepaalt daarom op welke wijze
een dienstverlener zijn cliënt voorafgaand aan de dienstverlening
dient te identificeren. In de praktijk blijken zich echter situaties
voor te doen waarbij het voor de dienstverlener lastig is om aan de
verplichtingen van de Wid te voldoen. Voorts zal de Wid aangepast
dienen te worden, omdat Nederland voor 15 december 2007 de derde
EU-witwasrichtlijn (2005/60/EG van 26 oktober 2005) in nationale
wetgeving moet omzetten.
Het Ministerie van Financiën, dat verantwoordelijk is voor de Wid, wil
met de omzetting van de derde witwasrichtlijn in nationale wetgeving
een effectief stelsel van identificatie en klantenonderzoek tot stand
brengen met beperkte administratieve lasten. Het Ministerie van
Financiën heeft ter voorbereiding van de implementatie van de derde
witwasrichtlijn aan KPMG Integrity & Investigation Services opdracht
gegeven voor het onderzoek efficiënt identificeren. Dit onderzoek moet
inzicht geven hoe de identificatieverplichtingen van de derde
EU-witwasrichtlijn en de bedrijfsvoering van dienstverleners zo goed
mogelijk op elkaar kunnen aansluiten.
Een belangrijk onderdeel van het door KPMG uit te voeren onderzoek
betreft een digitale enquête van dienstverleners. KPMG zal ten behoeve
van deze enquête een representatieve groep van dienstverleners
benaderen. Indien u als dienstverlener graag uw inbreng wil leveren,
kunt u zich voor de enquête aanmelden (De heer B.J.A. van
Loon, vanloon.bart@kpmg.nl of mevrouw S. Rambaran
Mishre, rambaranmishre.shaktie@kpmg.nl, telefoon 020 656 7788).
[s?root.de_kennisBank.Nieuws_en_pers.DNB.Nieuws_2006.Onderzoek_naar_id
entificatieverplichtingen_onder_de_Wet_identificatie_bij_dienstverleni
ng] leeg