De Nederlandse Bank


Onderzoek naar identificatieverplichtingen onder de Wet identificatie bij dienstverlening
Nieuwsbericht

Datum leeg 09/03/2006

Een goede identificatie van cliënten is van wezenlijk belang voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. De Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) bepaalt daarom op welke wijze een dienstverlener zijn cliënt voorafgaand aan de dienstverlening dient te identificeren. In de praktijk blijken zich echter situaties voor te doen waarbij het voor de dienstverlener lastig is om aan de verplichtingen van de Wid te voldoen. Voorts zal de Wid aangepast dienen te worden, omdat Nederland voor 15 december 2007 de derde EU-witwasrichtlijn (2005/60/EG van 26 oktober 2005) in nationale wetgeving moet omzetten.

Het Ministerie van Financiën, dat verantwoordelijk is voor de Wid, wil met de omzetting van de derde witwasrichtlijn in nationale wetgeving een effectief stelsel van identificatie en klantenonderzoek tot stand brengen met beperkte administratieve lasten. Het Ministerie van Financiën heeft ter voorbereiding van de implementatie van de derde witwasrichtlijn aan KPMG Integrity & Investigation Services opdracht gegeven voor het onderzoek efficiënt identificeren. Dit onderzoek moet inzicht geven hoe de identificatieverplichtingen van de derde EU-witwasrichtlijn en de bedrijfsvoering van dienstverleners zo goed mogelijk op elkaar kunnen aansluiten.

Een belangrijk onderdeel van het door KPMG uit te voeren onderzoek betreft een digitale enquête van dienstverleners. KPMG zal ten behoeve van deze enquête een representatieve groep van dienstverleners benaderen. Indien u als dienstverlener graag uw inbreng wil leveren, kunt u zich voor de enquête aanmelden (De heer B.J.A. van Loon, vanloon.bart@kpmg.nl of mevrouw S. Rambaran Mishre, rambaranmishre.shaktie@kpmg.nl, telefoon 020 656 7788).

[s?root.de_kennisBank.Nieuws_en_pers.DNB.Nieuws_2006.Onderzoek_naar_id entificatieverplichtingen_onder_de_Wet_identificatie_bij_dienstverleni ng] leeg