Beter Bed Holding NV

PERSBERICHT

Uden, 10 maart 2006

BETER BED REALISEERT 88% HOGERE NETTOWINST IN 2005


· Stijging nettowinst van 8,3 miljoen over 2004 naar 15,6 miljoen over 2005.
· Nettowinst 4e kwartaal 2005: stijging naar 7,2 miljoen (2004: 3,0 miljoen).
· Winst per aandeel over geheel 2005 gestegen naar 1,81 (2004: 0,97).
· Dividendvoorstel 1,50 per aandeel (2004: 0,75); pay-out ratio 83% (2004: 77%).
· Voorstel voor splitsing aandelen (2,5 op 1).

Vooruitzichten eerste kwartaal 2006:

· Bij een naar verwachting ruim 10% hogere omzet over het eerste kwartaal van 2006 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005 zal de nettowinst met tenminste 20% kunnen toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In het vierde kwartaal van 2005 heeft Beter Bed Holding N.V. een nettowinst gerealiseerd van 7,2 miljoen, een ruime verdubbeling ten opzichte van het vierde kwartaal van 2004 ( 3,0 miljoen). Hiermee kwam de nettowinst over geheel 2005 uit op 15,6 miljoen, terwijl deze in 2004 nog 8,3 miljoen bedroeg. De nettowinst per aandeel steeg van 0,97 in 2004 naar 1,81 in 2005.
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal een slotdividend over 2005 van
1,10 worden voorgesteld. In november 2005 werd een interimdividend van 0,40 betaald. Hiermee komt het dividend over 2005 op 1,50 tegen 0,75 over 2004.

Frans Geelen, Directievoorzitter: `Voor het eerst in jaren is er in Nederland, één van onze belangrijke markten, sprake van enig herstel in de consumentenbestedingen aan onze producten. Het is daarbij verheugend te kunnen vaststellen dat onze medewerkers en formules niet alleen goed presteren in tijden van teruglopende bestedingen, maar ook zeer goed weten te profiteren van het marktherstel. In het vierde kwartaal van 2005 is dit in de resultaten te zien. Verder heeft de onderneming haar toekomstige mogelijkheden voor het realiseren van winstgevende groei in 2005 verder kunnen verbeteren door de acquisitie van El Gigante del Colchón in Spanje en door de ontwikkeling van grotere winkels in Duitsland.'

Vierde kwartaal 2005
De netto-omzet steeg in het vierde kwartaal met 19,8% naar 80,7 miljoen (vierde kwartaal 2004: 67,4 miljoen). In vergelijkbare winkels steeg de omzet met 4%. De brutomarge bedroeg 55,0% tegen 54,7% in het vierde kwartaal van 2004. Door de fikse toename van het aantal winkels lieten de operationele kosten een stijging zien van 31,3 miljoen in 2004 naar 33,5 miljoen in 2005, terwijl de gemiddelde kosten per winkel voor het 15e kwartaal op rij daalden. Deze daling werd gerealiseerd in de winkels, in de logistiek en in de overhead. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam met 11,0 miljoen uit op 13,6% van de omzet tegen 8,4% een jaar eerder. De nettowinst verbeterde met 136,2% van 3,0 miljoen in het vierde kwartaal van 2004 naar 7,2 miljoen in het vierde kwartaal van 2005.

Geheel 2005

· Na jaren van dalende bestedingen aan slaapkamerproducten herstelde de markt in Nederland in het derde kwartaal. Over geheel 2005 was in Nederland echter nog sprake van een dalende consumentenvraag naar slaapkamerproducten. In Duitsland kromp de markt in 2005 voor het vijfde jaar op rij, vooralsnog zonder tekenen van herstel.
· Het herstel van de Nederlandse markt vertaalde zich in het derde kwartaal in een hogere orderportefeuille en kwam pas in het vierde kwartaal tot uitdrukking in een extra impuls voor de omzet en winst.

· In september 2005 werd de acquisitie van een winstgevende keten met 20 winkels in Spanje afgerond.

· Met de sluiting van haar laatste fabriek in Polen is de onderneming nu volledig gericht op haar detailhandelsactiviteiten.

Financieel
De netto-omzet over geheel 2005 steeg met 12,5% naar 287,1 miljoen, tegen 255,2 miljoen over 2004. In de vergelijkbare winkels nam de omzet toe met 5%. In 2005 werd een brutomarge gerealiseerd van 53,2% tegen 52,7% in 2004. De verbetering kwam met name door het behalen van schaalvoordelen en productvernieuwing. Dit, ondanks verdere stijging van de grondstofprijzen en aanzienlijke promotionele inspanningen. De operationele kosten over 2005 bedroegen 127,9 miljoen ten opzichte van 119,6 miljoen in 2004. Deze stijging hing samen met de groei van het aantal winkels. Als percentage van de omzet daalden de operationele kosten van 46,9% in 2004 naar 44,6% in 2005. Na drie voorafgaande jaren van kostendaling (resp. 6%, 4% en 3%) daalden de gemiddelde kosten per winkel verder met 4% over 2005. De operationele marge verbeterde opnieuw van 5,9% over geheel 2004 naar 8,6% over geheel 2005. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam hiermee over 2005 uit op 24,7 miljoen tegen 15,0 miljoen over 2004. De groei van het bedrijfsresultaat werd voor circa één derde gerealiseerd door Beter Bed, voor circa één derde door Matratzen Concord en voor circa één derde door de overige activiteiten tezamen.
De nettowinst steeg van 8,3 miljoen ( 0,97 per aandeel) in 2004 naar 15,6 miljoen ( 1,81 per aandeel) in 2005.
De solvabiliteit bedroeg ultimo 2005 46,3% tegen 36,8% ultimo 2004. Ondanks de uit eigen middelen betaalde overname in Spanje, het hoge expansietempo en de fors hogere dividendbetalingen had Beter Bed ultimo 2005 een positief saldo van 1,7 miljoen aan liquide middelen minus rentedragende schulden. Ultimo 2004 had de onderneming nog een nettoschuld van 5,5 miljoen.

Operationeel
In 2005 werden in totaal 110 winkels geopend, 37 gesloten en 20 overgenomen. Eind 2005 waren er in totaal bij alle formules 775 winkels, 93 meer dan een jaar eerder. 55% van de totale omzet werd gerealiseerd door Matratzen Concord (2004: 55%), terwijl het aandeel van de Beter Bed formule 38% bedroeg (2004: 39%).

Aantal winkels 31-12-04 Geopend Gesloten Overge- 31-12-05 nomen

Matratzen Concord 571 92 24 639 Beter Bed 83 6 10 79 Beddendump 15 8 23 Dormaël (Slaapgenoten) 8 1 7 El Gigante del Colchón 2 1 20 21 WasserbettenDiscount 5 2 1 6 Totaal 682 110 37 20 775

Matratzen Concord
De omzet van de cash & carry formule Matratzen Concord nam met 13% toe van 140,8 miljoen in 2004 naar 159,0 miljoen in 2005. Ondanks enigszins verslechterde marktomstandigheden in Duitsland in het tweede halfjaar, behaalde Matratzen Concord een groei van de omzet in vergelijkbare winkels van 1,3%, nadat een jaar eerder al een groei van 6,8% was gerealiseerd. De omzetstijging werd gerealiseerd door expansie, een versterking van de verkoopinspanning, het assortiment en de promoties. Het aantal winkels van Matratzen Concord ontwikkelde zich in 2005 als volgt:

Aantal winkels 31-12-04 Geopend Gesloten 31-12-05 Matratzen Concord

Duitsland 511 82 22 571 Oostenrijk 21 4 1 24 Zwitserland 17 3 -- 20 Nederland 22 3 1 24 Totaal 571 92 24 639

Beter Bed
De omzet van Beter Bed nam over 2005 toe met 7,9% tot 108,2 miljoen (2004: 100,3 miljoen).

Beter Bed Nederland
Beter Bed opende in 2005 zes winkels en sloot er vijf. Over geheel 2005 lag de consumentenvraag naar slaapkamerproducten circa 1% lager dan in 2004. Vanaf het derde kwartaal tekende zich een herstel in de vraag af. Beter Bed liet in Nederland in 2005 wederom een zeer goede ontwikkeling van omzet en resultaat zien. In het vierde kwartaal kreeg deze ontwikkeling een extra impuls van het herstel in de markt. Door verhoogde verkoopinspanning, versterking van het assortiment en promotionele acties steeg de orderintake over geheel 2005 met 16,2% (in vergelijkbare winkels: +11,2%). De omzet (de orders die zijn uitgeleverd) groeide met 8,7%. Het jaar 2005 werd met een goed gevulde orderportefeuille afgesloten. Ook in 2005 was Beter Bed weer in staat om de logistieke efficiency verder te verbeteren.

De formule Beddendump, een discount cash & carry formule, groeide in 2005 van 15 naar 23 winkels en behaalde met 7,4 miljoen een 31,7% hogere omzet dan in 2004. De ontwikkeling van de omzet in vergelijkbare winkels was licht negatief met -0,4%. Deze formule maakt gebruik van de centrale organisatie van Beter Bed.

Beter Bed Duitsland
De vier Beter Bed winkels en de zes tot de Beter Bed Duitsland behorende WasserbettenDiscount winkels behaalden in 2005 een omzet van 4,4 miljoen. Dit is 7,3% lager dan in 2004. Wegens onvoldoende perspectief op een rendabele exploitatie werd deze activiteit in het vierde kwartaal beëindigd. De winkels werden heropend als Matratzen Concord winkels.

DBC
DBC is met de M Line matrassen en boxsprings actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België en Duitsland. De M Line producten worden verkocht via eigen winkels, winkels van derden, therapeuten en aan instellingen in de gezondheidszorg. De omzet nam toe met 40,1% van 6,4 miljoen in 2004 naar 8,9 miljoen in 2005. De M Line producten worden steeds meer erkend als leidend op het gebied van drukverlagende slaapsystemen.

Dormaël/Slaapgenoten
In 2004 werden een viertal winkels van een franchisenemer teruggenomen. Van deze winkels is er één omgevormd in een Beddendump winkel en in een andere winkel is een nieuwe formule in het hogere segment gelanceerd onder de naam Slaapgenoten. De resultaten hiervan zijn tevredenstellend. De omzet nam toe van 1,6 miljoen in 2004 naar 3,1 miljoen in 2005.

El Gigante del Colchón
El Gigante werd op 15 september 2005 overgenomen en is vanaf 1 september 2005 in de cijfers opgenomen. Na de overname werden in 2005 twee nieuwe winkels geopend en één winkel gesloten. Eind 2005 waren er 21 winkels in en om Barcelona. Om verdere groei in Spanje te realiseren zullen de logistieke systemen up-to-date worden gebracht met de binnen de onderneming bestaande kennis en zal het middenkader worden versterkt. El Gigante haalde in de periode 1 september ­ 31 december 2005 een omzet van 3,8 miljoen. Dit is 28% meer dan in de vergelijkbare periode in 2004. De orderintake in de vergelijkbare winkels nam toe met 13,3%. Het verschil tussen de 28% groei van de uitgeleverde omzet en de groei van 13,3% in vergelijkbare winkels kwam voor rekening van de versnelling in het logistieke proces en de sluiting van twee slecht presterende winkels.

Dividend
De sterke kasstroom geeft de onderneming de mogelijkheid om de bestaande activiteiten in hoog tempo te expanderen, middelgrote acquisities uit eigen middelen en bestaande kredietfaciliteiten te financieren en daarnaast een groot deel van de winst uit te keren aan de aandeelhouders.
In november 2005 is een interimdividend van 0,40 in contanten uitgekeerd. Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal een slotdividend van 1,10 in contanten worden voorgesteld. Hiermee komt het dividend over 2005 op 1,50 tegen 0,75 over 2004. Dit betekent voor 2005 een pay-out ratio van 83% (2004: 77%).

Splitsing van aandelen
Ter bevordering van de liquiditeit zal aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden voorgesteld om elk aandeel van nominaal 0,05 te splitsen in 2,5 nieuwe aandelen van nominaal 0,02.

Vooruitzichten
In de eerste twee maanden van 2006 is de omzet duidelijk gestegen. Deze stijging vond plaats in alle landen waar de onderneming actief is. De groei van de omzet van Matratzen Concord in Duitsland is in de eerste maanden wel vertraagd ten opzichte van het jaareinde van 2005. Naar de indruk van de onderneming is er vooralsnog geen sprake van een positieve ontwikkeling in de consumentenbestedingen aan slaapkamerproducten in Duitsland. Daarom blijft de onderneming voorzichtig in haar verwachtingen. De markt voor slaapkamerproducten in Nederland vertoont een beter beeld.

Bij een naar verwachting ruim 10% hogere omzet over het eerste kwartaal van 2006 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005 zal de nettowinst met tenminste 20% kunnen toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Mede op basis hiervan en onvoorziene omstandigheden daargelaten verwacht de onderneming wederom een goed jaar.

Profiel
Beter Bed is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 775 winkels, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland), Matratzen Concord (actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), El Gigante del Colchón (actief in Spanje), Beddendump, Dormaël en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België en in Duitsland. Beter Bed Holding behaalde in 2005 een netto-omzet van 287 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan de Eurolist van Euronext Amsterdam en maakt deel uit van het NextPrime segment

BIJLAGEN:

- Geconsolideerde winst-en-verliesrekening

- Geconsolideerde balans

- Geconsolideerd kasstroomoverzicht

Voor nadere informatie: Frans Geelen, Directievoorzitter Tel. +31 (0)413 338819 / Fax +31 (0)413 338829 / Mob. +31 (0)6 29565517 E-mail: frans.geelen@beterbed.nl / Website: www.beterbedholding.com

Geconsolideerde winst-en-verliesrekening

(* EUR 1.000) Vierde kwartaal Cumulatief 2005 2004 2005 2004 80.734 67.404 Netto-omzet 287.136 255.166 (36.294) (30.503) Inkoopwaarde (134.517) (120.571) 44.440 36.901 Brutomarge 152.619 134.595 55,0% 54,7% 53,2% 52,7% 16.593 14.825 Personeelskosten 62.396 57.642
1.616 1.648 Afschrijvingen MVA 6.318 6.361 15.273 14.785 Overige bedrijfskosten 59.220 55.632 (33.482) (31.258) Som der bedrijfslasten (127.934) (119.635)
-41,5% -46,4% -44,6% -46,9% 10.958 5.643 Bedrijfsresultaat (EBIT) 24.685 14.960 13,6% 8,4% 8,6% 5,9% (241) (196) Financiële baten en lasten (785) (922) 10.717 5.447 Resultaat voor belastingen 23.900 14.038 (3.535) (2.406) Belastingen (8.263) (5.722) 7.182 3.041 Nettowinst 15.637 8.316 8,9% 4,5% 5,4% 3,3% 0,83 0,35 Winst per aandeel in 1,81 0,97 0,81 0,35 Verwaterde winst per aandeel in 1,79 0,97 De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op de huidige IFRS standaarden en interpretaties daarvan.

Geconsolideerde balans

(* EUR 1.000) 31-12-2005 31-12-2004 Materiële vaste activa 22.889 22.867 Immateriële vaste activa 3.811 --- Voorraad 36.789 31.595 Vorderingen en overlopende activa 3.394 5.964 Geldmiddelen en kasequivalenten 5.343 8.562 TOTAAL ACTIVA 72.226 68.988 Eigen vermogen toe te rekenen aan de
moedermaatschappij 33.422 25.372 Voorzieningen 1.182 1.595 Langlopende leningen 1.417 12.214 Kortlopende bankschuld 2.224 1.858 Kortlopende schulden en overlopende
passiva 33.981 27.949 TOTAAL PASSIVA 72.226 68.988

Geconsolideerd kasstroomoverzicht

(* EUR 1.000)
cumulatief 2005-Q4 2004-Q4 Kasstroom uit operationele activiteiten
Groepsresultaat na belastingen 15.637 8.316 Afschrijvingen 6.318 6.361 Mutaties in:
Voorraden (4.463) (917) Vorderingen 2.858 (1.464) Kortlopende schulden 4.667 5.522 Voorzieningen (413) (236) Kasstroom uit operationele activiteiten 24.604 17.582 Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Verwerving dochterondernemingen na aftrek verworven geldmiddelen (3.506) --- Investeringen materiële vaste activa (7.512) (4.593) Desinvesteringen materiële vast activa 1.213 806 Kasstroom uit investeringsactiviteiten (9.805) (3.787) Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Opbrengst uit emissie nieuwe aandelen 31 1.013 Mutatie Eigen Vermogen door kosten personeelsopties 230 --- Koersresultaat buitenlandse ondernemingen (96) (103) Herwaardering 39 (83) Aflossing langlopende schuld (10.797) (1.875) Dividenduitkering (7.791) (3.435) Kasstroom uit financieringsactiviteiten (18.384) (4.483) Nettokasstroom in boekjaar (3.585) 9.312 Geldmiddelen en kasequivalenten begin boekjaar 6.704 (2.608) Geldmiddelen en kasequivalenten einde boekjaar 3.119 6.704


---- --