Aanpassing Zorgtoeslag
Kamerstuk, 10-3-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MEVA/AEB-2667422
10 maart 2006
Inleiding
In de wet op zorgtoeslag is bepaald dat de hoogte van de zorgtoeslag
wordt aangepast als de standaardpremie berekend op basis van de
werkelijke premies bij het verschijnen van het Centraal Economisch
Plan (CEP) meer dan EUR 25 afwijkt van de raming ten tijde van de
Macro Economische Verkenning (MEV). Uit cijfers van het CPB blijkt dat
dit het geval zal zijn. Zonder wetswijziging dient de zorgtoeslag
neerwaarts te worden aangepast.
Het kabinet heeft besloten om een wetsvoorstel bij de Kamer in te
dienen dat beoogt de aanpassing van de hoogte van de zorgtoeslag niet
te doen plaatsvinden. De wetswijziging draagt op deze wijze bij aan
rust voor de burgers en de uitvoerende instanties (waaronder de
Belastingdienst/Toeslagen). Voor de burger die zorgtoeslag ontvangt
betekent dit besluit extra koopkracht in 2006.
Geen aanpassing van de zorgtoeslag in juli
In de wet op de zorgtoeslag is bepaald dat de standaardpremie vóór 1
november (voorafgaand aan het berekeningsjaar) wordt vastgesteld op
basis van ramingen van het CPB in de MEV. Omdat het een raming betreft
is bepaald dat in april bij het verschijnen van het CEP gekeken wordt
of de standaardpremie (berekend op basis van de werkelijke premies)
meer dan EUR 25 afwijkt van de eerder bij MEV geraamde
standaardpremie. Indien dit het geval is, wordt een nieuwe
standaardpremie vastgesteld.
Uit de cijfers van het CPB blijkt dat de standaardpremie uitkomt op
EUR 969 ( gemiddelde premie EUR 1060 - gemiddelde no-claimteruggaaf
EUR 91). Dit is EUR 46 minder dan eerder werd aangenomen. Dit betekent
dus, dat zonder wettelijke maatregelen de zorgtoeslag moet worden
aangepast. Het kabinet vindt evenwel dat na de forse aanpassing van
het zorgverzekeringstelsel er nu behoefte is aan rust. Concreet
betekent dit dat de standaardpremie en daarmee de zorgtoeslag dit jaar
niet neerwaarts worden aangepast. Het kabinet zal daartoe een
wetsvoorstel indienen bij de Kamer. De koopkracht van een
eenpersoonshuishouden met zorgtoeslag zal hierdoor met EUR 46 toenemen
en die van een meerpersoonshuishouden met EUR 92. Het achterwege laten
van de aanpassing betekent tevens dat de Belastingdienst/Toeslagen kan
meewerken aan een oplossing waarbij de zorgtoeslag in de toekomst nog
maar één keer per jaar wordt vastgesteld.
De bijlage bij deze brief bevat een reactie van het kabinet op de
Motie-Omtzigt die verzoekt om de inkomensafhankelijke bijdrage voor
aanvullingen op bestaande WAO-uitkeringen en nabestaandenpensioenen op
nul procent vast te stellen. De bijlage maakt duidelijk dat dit
uitvoeringstechnisch niet mogelijk is. Het niet verlagen van de
zorgtoeslag, zoals in deze brief voorgesteld, betekent echter wel een
koopkrachtverbetering voor de lagere inkomensgroepen onder de door de
motie-Omtzigt beoogde categorieën.
De zorgtoeslag één keer per jaar vaststellen.
Het kabinet is blij met de concurrentie tussen verzekeraars. De
concurrentie heeft een positieve, neerwaartse invloed op de premie
voor de zorgverzekering. De afgelopen periode heeft ook geleerd dat de
gemiddelde premie en daarmee de standaardpremie door de marktdynamiek
moeilijker te ramen zijn. De afwijking tussen de raming bij MEV en de
gerealiseerde premie bij CEP kan zoals dit jaar bleek groter zijn dan
EUR 25. Het kabinet heeft daarom besloten om voor de toekomst te
kijken naar een structurele oplossing, waarbij de standaardpremie voor
de zorgtoeslag nog maar één keer per jaar wordt vastgesteld op basis
van feitelijk bekende en dus betere informatie over de gemiddelde
premie. Een dergelijke structurele oplossing kan worden vormgegeven
door de vaststelling van de standaardpremie te verschuiven naar begin
december. Op dat moment zijn de premies van de verzekeraars bekend,
zodat een realistische inschatting kan worden gemaakt van de
feitelijke premie die uiteindelijk betaald gaat worden. De hoogte van
de zorgtoeslag kan vervolgens voor het komende jaar in één keer worden
vastgesteld. In het wetsvoorstel dat dient ter voorkoming van de
komende aanpassing in juli zal deze structurele aanpassing van de
systematiek worden meegenomen.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Documenten
* Bijlage: Uitvoeringsaspecten Motie Omtzigt (nieuw venster)
Kamerstuk | 10-3-2006 (pdf, 4 pag., 50 kB)
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport