Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
10 maart 2006
Kabinet kiest voor omlegging Zuid-Willemsvaart
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat een kabinetsstandpunt vastgesteld over de Zuid-Willemsvaart op
het vaarwegtraject Maas - Den Dungen. Het kabinet kiest voor de omlegging
van het kanaal aan de oostkant van 's-Hertogenbosch. Deze oplossing heeft
de voorkeur boven het ombouwen en verruimen van het kanaal op het huidige
traject. De gekozen Regiovariant biedt de meeste kans voor ruimtelijke,
ecologische en economische ontwikkeling op de as 's-Hertogenbosch-Veghel-
Eindhoven/Helmond.
Het kanaal ligt nu nog door de binnenstad van 's-Hertogenbosch en heeft op
die plaats te weinig groeimogelijkheden. Het kanaal is alleen voor kleine
schepen (klasse II) toegankelijk. Bovendien leggen de - grotendeels
beweegbare - bruggen en sluizen in en rondom de stad beperkingen op aan
vlotte doorstroming van het verkeer in de stad, het scheepvaartverkeer en
de stedelijke ontwikkeling in 's-Hertogenbosch. Door de omlegging verdwijnt
de binnenvaart uit het centrum van 's-Hertogenbosch. Hierdoor ontstaan
kansen voor de gemeente voor het verbeteren van het woon- en werkmilieu in
het centrum van de stad. Bovendien kunnen als de omlegging gerealiseerd is
grotere schepen (klasse IV) op de Zuid-Willemsvaart varen. Dit bevordert de
bereikbaarheid en regionale ontwikkelingen op de as 's-Hertogenbosch-Veghel-
Eindhoven/Helmond. De omlegging kost in totaal 284 miljoen euro waarvan de
regio 24 miljoen bijdraagt en het ministerie van Verkeer en Waterstaat 260
miljoen euro.
De gekozen Regiovariant is een omleggingsvariant die door de regio zelf is
ontwikkeld. Om te voldoen aan de wensen uit de omgeving heeft de minister
van Verkeer en Waterstaat aanvullende voorwaarden gesteld zoals het
aanleggen van een ecologische verbindingszone langs het kanaal. In deze
variant is ook rekening gehouden met vestigingsmogelijkheden voor bedrijven
langs het nieuwe kanaal en langs de snelweg A2. Daarnaast is de monding op
de Maas zo geplaatst dat waardevolle natuur in de Koornwaard beter behouden
kan worden dan in de oorspronkelijke plannen.
Het standpunt wordt nu in detail uitgewerkt in een zogenaamd Ontwerp-
Tracébesluit (OTB). Dit OTB komt in de loop van 2006 ter inzage te liggen,
waarna inspraak op het OTB mogelijk is. Na afwikkeling van alle procedures
kan naar verwachting in 2008 met het graven worden begonnen. Het kanaal kan
dan gereed zijn in 2014.
RVD, 10.03.2006
Ministerie van Algemene Zaken