Gemeente Kerkrade

Startpagina > > Persberichten
Deze website is voor het
laatst gewijzigd op:
10-03-2006

10.03.06: Start digitale dienstverlening in Kerkrade

Wethouder Willems stelt de digitale dienstverlening in werking. Vandaag heeft wethouder Toon Willems (Informatievoorziening & Automatisering) de digitale dienstverlening van de gemeente Kerkrade officieel in werking gesteld. Om de procesgang te demonstreren, werd het eerste uittreksel uit het bevolkingsregister digitaal opgevraagd.

Eerste gemeente in Parkstad Limburg
Wethouder Toon Willems geeft aan dat hij bijzonder trots is op het gegeven dat de gemeente Kerkrade de primeur heeft als eerste gemeente in Parkstad Limburg te starten met het digitaal aanbieden van producten via de gemeentelijke website.

Landelijke visie
Ook bij de rijksoverheid staat elektronische of digitale dienstverlening hoog op de agenda. In het actieprogramma "Andere overheid" wordt als taakstelling geformuleerd, dat in 2007 65% van de publieke dienstverlening via internet verloopt en dat 60 % van alle overheidsformulieren via internet beschikbaar zijn.

Digitaal loket
Vanaf 2005 zijn reeds diverse producten en diensten via de gemeentelijke website van Kerkrade - onder digitaal loket
-beschikbaar. Aanvraagformulieren kunnen via de website worden gedownload en thuis worden ingevuld en vervolgens naar de gemeente worden opgestuurd. Hiermee was de basis voor digitale dienstverlening gelegd.

Digitale dienstverlening
Naast het tonen van producten en het beschikbaar stellen van formulieren ligt het voor de hand om de dienstverlening via internet uit te breiden met contact- en transactiediensten. Met de zogenaamde web-formulieren `uittreksel burgerlijke stand' en `uittreksel uit bevolkingsregister' wordt nu de start gemaakt met digitale dienstverlening inclusief elektronische transactie. Hiermee wordt tevens de basis gelegd voor een verdere uitbreiding van elektronische service en de weg naar een effectievere en een efficiëntere gemeente.