Gemeente Kerkrade
Startpagina > > Persberichten
Deze website is voor het
laatst gewijzigd op:
10-03-2006
10.03.06: Start digitale dienstverlening in Kerkrade
Wethouder Willems stelt de digitale dienstverlening in werking.
Vandaag heeft wethouder Toon Willems (Informatievoorziening &
Automatisering) de digitale dienstverlening van de gemeente Kerkrade
officieel in werking gesteld. Om de procesgang te demonstreren, werd
het eerste uittreksel uit het bevolkingsregister digitaal opgevraagd.
Eerste gemeente in Parkstad Limburg
Wethouder Toon Willems geeft aan dat hij bijzonder trots is op het
gegeven dat de gemeente Kerkrade de primeur heeft als eerste gemeente
in Parkstad Limburg te starten met het digitaal aanbieden van
producten via de gemeentelijke website.
Landelijke visie
Ook bij de rijksoverheid staat elektronische of digitale
dienstverlening hoog op de agenda. In het actieprogramma "Andere
overheid" wordt als taakstelling geformuleerd, dat in 2007 65% van de
publieke dienstverlening via internet verloopt en dat 60 % van alle
overheidsformulieren via internet beschikbaar zijn.
Digitaal loket
Vanaf 2005 zijn reeds diverse producten en diensten via de
gemeentelijke website van Kerkrade - onder digitaal loket
-beschikbaar. Aanvraagformulieren kunnen via de website worden
gedownload en thuis worden ingevuld en vervolgens naar de gemeente
worden opgestuurd. Hiermee was de basis voor digitale dienstverlening
gelegd.
Digitale dienstverlening
Naast het tonen van producten en het beschikbaar stellen van
formulieren ligt het voor de hand om de dienstverlening via internet
uit te breiden met contact- en transactiediensten. Met de zogenaamde
web-formulieren `uittreksel burgerlijke stand' en `uittreksel uit
bevolkingsregister' wordt nu de start gemaakt met digitale
dienstverlening inclusief elektronische transactie. Hiermee wordt
tevens de basis gelegd voor een verdere uitbreiding van elektronische
service en de weg naar een effectievere en een efficiëntere gemeente.